Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sarahkka - Stackars liten som råkar ut för så mycket sjukor. Och jag kan inte låta bli att tänka: stackars föräldrar som måste vara hemma så länge... Men det kanske funkar ok för er? Bra i så fall.

Det där med arga minen och arga rösten har man nog olika fallenhet för. Mr F har verkligen tränat på båda eftersom han både låter och ser för snäll ut, det blir liksom aldrig allvar. För egen del har jag alltid spelat mycket teater och har ett grymt pokerface.     

• Mrs Firren
    chiqita skrev 2011-09-22 07:14:43 följande:
    Måste bara berätta att jag vaknade av de underbaraste små ord i morse en mamma kan höra: "mamma läska mej" Då gör det inget att klockan är före sju

Galia - Grattis till 1-åringen. Och välkommen. 

Cissi - Låter jobbigt med bitande. Har tyvärr ingen input men tipsen du fått låter vettiga. 

Här fick vi sovmorron till 6.30 när jag fick väcka David (!). Vi funderar på om han är på väg att bli sjuk. Förvånad   
  • Mrs Firren

Hormonstinn - Jag skulle säga att det är helt individuellt och skulle därför välja cm-måttet (53/54). David använder ju t ex mössor för barn under året om jag går på åldersmåttet... Vore jag dej skulle jag mäta huvudmåttet så att att det blir rätt och helt skippa åldersvarianten.

• Mrs Firren

Och sen tänker jag att mössorna kan vara olika stora också, även om de är samma storlek egentligen. Så där skulle jag definitivt prova mig fram.

Vi kommer att återanvända förra årets vintermössor till D i år. Vi har två stycken i olika storlekar för att det helt enkelt blev bäst. Och som sagt var, de är för mycket yngre barn egentligen.

• Mrs Firren

hormonstinn - Okej, förstår. Min erfarenhet är nog ändå sån att jag skulle testat mössan på D innan jag köpte den. Vi har köpt flera mössor till D som inte passat när det väl kommit till kritan, trots att antal cm är okej. Ett par har varit för djupa, dvs att de åker ner i ögonen, nån täckte inte tillräckligt i nacken, en del har knäppet känts fel på och då har ¨mössan blivit för stor vi öronen så att det "fladdrar" och blåser in där. Men det kanske mest är jag som är pedant och vill ha den absolut perfekta mössan till D... Vilket vi f ö hittade förra året - mössan Göran : http://shop.wilmamorris.se/653-rasta-mossa.html

• Mrs Firren

Cissi - Vad bra att ni kan ha fått ett svar på gåtan med den dåliga aptiten. Hoppas att det är lösningen. Och det är inte lätt med oregelbundna verb.

• Mrs Firren

Igår hade vi första riktiga raseriutbrottet hemma. I vanliga fall brukar D vara lätt att avleda och han brukar inte vara arg speciellt länge, men i går höll det i sig ett tag och han ömsom grät och skrek och ömsom kastade grejer omkring sig och slog på allt. Inte lätt att vara 2-åring med en pappa som sätter gränser. Mitt i allt var Mr F tvungen att gå iväg också vilket inte var optimalt. Men till slut så la sig ilskan när jag frågade om vi skulle gå till Ds rum och kramas lite.

• Mrs Firren

Cissi - Skönt att höra om nån mer som tar till den metoden och att den brukar funka. Ska försöka komma ihåg den till nästa gång.

• Mrs Firren

Cissi - Om han inte tar köpebarngröt tänker jag på blodtunnbröd som vi smulade sönder och tillsatte i Ds havregrynsgröt när han slutade med köpegröten. Jag vet inte om det egentligen gör nån skillnad men jag fick det som tips när det begav sig. Sånt tunnbröd funkar ju att äta som macka också om han nu inte äter gröt.

• Mrs Firren

Cissi - Jamen, just det. Glömde. Hoppas Niferexen funkar bra.

Själv är jag lite sur på mig själv. Slog till för en månad sedan när vi hade en rabattkupong på Stadium med att köpa vinteroverallen till D. Så långt allt bra. Jag velade om vilken storlek jag skulle ta, konsulterade Mr F och vi kom fram till att D växt som ogräs och säkert var lite över 100 cm lång. Vi vågade inte köra på en stl 104 som han kanske vuxit ur innan vintern är slut, så jag tog 110. Testade den nu på morgonen och ungen drunknar i overallen.  Satan. Okej att han säkert kan ha den nästa år men vi lär ju köpa en 104 till honom i år. Åh, vilken orutin och klantighet. För nån vecka mätte vi D också på riktigt och han är "bara" 98 cm... Suck. Ut och jaga overall igen.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13