Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Vill bara kort svara Assar: Ja, det är (var) barmark här sedan några veckor. Tyvärr försvann vintern lagom till vintersportlovet. Idag kom det lite puderlätt snö men den fungerar inte som pulkaunderlag... Å andra sidan är magsjukan här igen för andra gången under februari månad, så ngn pulkaåkning blir de tändå inte för de sportlovslediga familjemedlemmarna (dvs alla andra fyra i familjen).
    Så jo, då passade jag på att hiva ner de miljontals löven som kommit fram under snötäcket (hade aldrig ngn halvmeter men gott och väl 30 cm, vilket inte är illa för denna sydliga landsände).
    Räknar med att vintern gör en ny vända sedan i mars/april, när man INTE vill ha den igen.

Hoppas alla andra som också är sjuka snabbt piggar till. Och att alla övriga klarar sig säsongen ut.
    Jag vill ha värme, solsken, glass, bad utomhus, ljumma grillkvällar, rosévin osv osv osv Inte mildras denna längtan direkt av att jag f.n. bytt ut mitt Hemnetknarkande till att hänga på Fritidsresors sajt.

J och sambon var på matiné idag och såg Trassel. Stor succé. Och ffa att hon denan gång fick popcorn (det hon snabbt upplyste mig om att hon INTE fått när hon var på bio i höstas för första gången och såg "Sammys äventyr". ).
    O och G har ÄNTLIGEN börjat visa lite intresse för att titta på Bolibompa, ffa gillar O "I drömmarnas trädgård". Eftersom J älskar Dinosaurietåget är det dock mest det som de får titta på.

Jag har tyvärr missat många inlägg senaste dagarna, så hoppas på överseende ifall jag missat mycket som jag bör kommentera/besvara.

• Billabong

Up&öjor är INTE ett alternativ här nattetid, vi har en storkissare. Han kissar igenom strl 7 på Libero! Så nu är det Pampers som gäller på försök. Har dock inte kissat så mkt nattetid under testperioden, eftersom det varit en hel del sjukdomar.

Apropå det. Nackdel med att ha flera barn är att fler barn får magsjuka. Lagom till G idag är pigg igen och inte kräkts sedan i går kväll *peppar peppar* (väntar dock på en bajsblöja, så vi ropar inte "Hej!" än...), så har O nu kräkts ner sig och sängen fullständigt. Sorry för det tråkiga ämnet...

Sambon är lite lätt uppgiven över att behöva tillbringa större delen av lovet åt att ha hand om sjuklingar istället för morgondagens playdate med Js bästa kompis och deras familj. Och på fredag skulle hans mamma komma på ett av sina ytterst sällsynta besök. Hon kanske kommer ändå, men isf blir det inte riktigt samma aktiviteter som var tänkta. Lider med honom samtidigt som jag tycker det är skönt att slippa ännu fler löneavdrag...

Barba: Magsjuka OCH löss är en annan otrevlig kombination... Hoppas ni inte drabbas av någotdera!

Kate: Krya på sig-hälsning till lille M.
    Pyttis: Och detsamma till J!
    Assar: Och en likadan hälsning till G. (Snöstatus = ca 1 cm puderlätt snö. ) Var bor du egentligen? Jag har nog ritat in dig helt fel på Sverigekartan misstänker jag.

• Billabong

Ela: Skulle föreslå Sinova men kastade ett öga om det på FASS och där står "Användning vid amning kan inte rekommenderas." Så det är kanske inget bra alternativ till antibiotika...

Fio: Roligt att det gick bra!

• Billabong

Konstigt! Skrev en kommentar förut idag men den försvann.
    Tar om det:

Assar: Vilken härlig anekdot om G och hans älskade farfar, jag menar hans älskade verktyg Skrattade gott när jag läste.

Ela: Vi kör också med förbereda på att det roliga snart är slut såsom du redan gör. Sedan brukar jag märka att bäst (= minst psykbryt) går det i de fall jag sänker mig ner på huk och håller lite i J, berättar att jag förstår att hon har jätteroligt och inte vill gå hem, men att nu ska vi göra det ändå. Ibland förklarar jag varför, ibland bekräftar jag bara fler ggr att jag vet att hon är ledsen och vill fortsätta.
    Har för mig att det är Juul som skrivit om detta men jag kan ha fel. Iaf fungerar det ganska bra. O f t a s t. Men självklart är hon inte alltid mottaglig för mina pedagogiska metoder. Det verkar iaf ha gått lugnare till idag när ni skulle hem från parken jmf med den där andra gången jag minns att du genomled... Du får se det som ett framsteg.

• Billabong

Ja, en recepttråd vore ju toppenbra! Starta en i vår nya grupp, Persefone!

Istapp: Hej! Vi hade liksom flera andra både ock. Pottan var mest poppis först, sedan toasitssen en kort period, därefter pottan igen. Nu när hon är 3,5 sitter hon faktiskt ofta på pottan än, men vanliga toaletten mer och mer.  Småbröderna (1,5 år) sitter korta stunder på pottan ibland men det är inte många ggr det hamnat ngt i den. Ngn gång då och då. Känner att de inte är lika tidiga med pottan men förhoppningsvis lossnar det till sommaren när de fyller 2.

• Billabong

Somna

G har också börjat säga ett nytt ord i dag. Han är allt annat än talför men har på senaste veckorna börjat bli mer och mer intresserad av att kommunicera, sitta i knät, läsa böcker och ikväll även pussla m knoppusel! Nya ordet "tutt". Som vi alla givetviiiiiiiis förstår, är det helt riktigt en tupp, både i favoritboken och på favoritpusslet.

• Billabong

Kikar in och erkänner att jag helt missat att hänta med här senaste veckan. Har haft alla tre barnen sjuka.  Det hoppas vi slippa uppleva igen, iaf i denna omfattningen. Men jag har redan beklagat mig i syskontråden i början av veckan så jag skippar det här.
    Hoppas ni andra här är friska och krya.

cissi: Gullig historia! Men sådant man hoppas att de små gullungarna inte berättar om för andra...

Sarahkka: Vi ställde J i fsk-kö exakt 4 månader innan hon skulle börja. Fick beskedet om placering knappt 2 månader före inskolningen började.

olimpia: Kul att M börjat skriva helt spontant (eller m fsk:s påverkan)!
    J kan väldigt många bokstäver och brukar snabbt konstatera vd olika namn börjar på för ljud/bokstav. Då säger hon även sådant som låter lite fel men är helt rätt, t.ex. "Mamma börjar på S" Skriver bokstäver gör hon inte än men det är nog inte så långt borta. Eftersom vi båda är utbildade pedagoger har vi kanske lite medvetet försökt undvika att vara lärare gentemot henne i denna aspekten.

J som också varit hängig under veckan med feber och hosta, men piggnade till i fredags, skulle följa med vänner till oss på promenad idag. Hon behvöde verkligen få komma ut i friska luften och umgås med en  jämnårig kompis. De åkte till ett litet vandringsområde där det finns olika slingor som sträcker sig från 2,5 till 15 km. Eftersom barnen bara är 3,5 resp 4,5 år gamla var det den kortaste distansen som var planerad och själva picknicken var den stora grejen för dem.
    Som ni kan räkna ut kom de på fel slinga... Och då det var dåligt markerat hur långt det var kvar och bara angavs hur långt man gått, så ringde min vän hem till oss för att vi skulle kunna kika lite på nätet och se om det var bättre att de vände. Kollade på kommunens hemsida, själva stugans hemsida (inte uppdaterad senaste åren) och letade allmänt på google. Till slut hittade jag en ny sajt för idrottsföreningen som har stugan som "sin" och där stod ett telefonnummer. Så jag ringde dit och hamnade hemma hos en privatperson som är engagerad i föreningen och frågade lite försynt hur lång den orangea slingan är. Fick veta att den är 7 km och att den på ngt ställer delar sig till den gula slingan - som är 15 km-rundan...
    Ringde tillbaka till min vän och sa att de fick se till att hålla sig till den orangea nyansen och akta sig för den gula. Tur att de hade med sig mkt fika och kunde pausa med ett mellanmål till. Är så imponerade av att ungarna knatade på hela vägen - ja, de blev burna några korta sträckor vardera men det handlade om hundratalet meter medan de samlade krafterna.
    När de väl kom hem igen blev det välförtjänt eftermiddagsfika här. Och sedan skulle J iväg och simma ikväll också! Kan säga att hon var HELT slut när hon kom hem sedan vid 19-snåret.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13