Nimbus skrev 2010-11-10 20:45:55 följande:
Vi fick vår son när han var 3,2 år. Vi var hemma båda i tre veckor eftersom min man inte kunde vara ledig längre, istället har han jobbat mindre (runt 80%). Jag kommer vara f-ledig sammanlagt 1,3 år. Det passar bra att börja jobba i augusti nästa år. Hade terminstarten varit senare hade jag kunnat tänka mig att vara hemma ännu längre.
Vi har aldrig varit på öppnaförskolan. Vår son har haft fullt upp att bara vara hemma med oss, och sen har han träffat sina kusiner och två kompisar, det har räckt mer än väl. Han älskar att vara hemma och har tydligt visat att andra kompisar kommer senare. Nu först, efter 6 månader hemma så börjar han uppskatta andra barn. Men fortfarande är det viktigast att åka hem. När vi kör in i garaget säger han med lättnande suck: "Hemma! Tack mamma!"
.
Idag var vi på "okänd" mark och han kunde ändå slappna av och leka glatt, fast mest för sig själv. Så kanske kanske vi testar öppna förskolan snart. Vi har inte bråttom med det eftersom jag ju isf vill gå dit för hans skull, och så länge han inte verkar intresserad av "nya" barn så är det inte aktuellt.
Vi har planerat att han ska få börja på fsk när vi varit hemma ett år. Då kommer han vara 4,2 år. Tanken är att han ska få en lång och lugn inskolning undertiden som jag är hemma. Jag hade inte fixat att jobba efter två veckors inskolning, hade inte kunnat koncentrerat mig alls eftersom jag bara skulle oroat mig för att han skulle vara ledsen och så. Nu blir det 2 månaders "allmänförskola", och vi kan komma senare eller jag kan hämta tidigare om så skulle behövas (alt. ta en extra ledig dag).
Jätteintressant att läsa det du skriver. Jag skulle gissa att det är ett barn i ungefär 3-års åldern som vi kommer att kunna få eftersom jag är 39 år nu och vi har något år kvar att vänta. Har även förstått att man måste vara lyhörd och att det kan se oerhört olika ut med behov att träffa kompisar osv. Hur har det fungerat för er då din make inte kunde vara hemma så länge i början? Ska han vara hemma något själv? Kram