Inlägg från: Montytonky |Visa alla inlägg
  • Montytonky

Hur länge var ni föräldralediga?

Hej hej,

Vår dotter var 11 månader när hon kom till oss och då var vi hemma tillsammans i 9 månader och därefter var jag hemma ytterligare 1 år. Så totalt 1 år och 9 månader.
    Med barn nr två som var dryga 2 år så var vi hemma 2 månader tillsammans och sedan delar vi på resterande föräldrarledighet och räknar vara hemma totalt 1 år och 6 månader.

Det beror ju lite på när man får barnet och hur terminerna ligger...oftast brukar ju inskolning ske efter sommar/vinter och då är det ju lättast att anpassa efter det.

Det är ju så beroende av vilken individ man får och hur snabbt de blir trygga. Även åldern kan ju spela in.
    Vi började gå på öppen förskola för adopterade efter några månader.

Lycka till!!

• Montytonky

Villsågärna38 -

ja det kan man ju undra...haha... Nu i efterhand kan jag inte förstå hur vi fick ihop det...
    När vi började vår adoptionsprocess så var väntetiderna på kina ca 6 månader men steg sedan och vi väntade  nästan 2 år, vilket gjorde att vi sparade en massa pengar, semester och jobbade över för att kunna ta ut komp när vi var f-lediga. Tog även vårt adoptionsbidrag till hjälp. Det är inte dyrare än att byta bil eller ta en semester.
    Och har man möjlighet så kan jag verkligen rekommendera det.... Framför allt så var det underbart att vi båda kunde vara hemma tillsammans och finnas för vår dotter men även för varandra då det är en stor omställning att både adoptera och bli föräldrar för första gången. Vi visste inte om det skulle bli vårt enda barn och la därför allt krut på denna gång.

Nu när vi är hemma med barn nr  har vi dessvärre inte haft samma möjlighet men känner att man är mer säker i sin föräldrarroll denna gång. Men gud vilken livsinvestering det var!!!

Lycka till!!

kram

Svar på tråden Hur länge var ni föräldralediga?