Hur länge var ni föräldralediga?
Vår dotter var nästan 2,5 år när vi fick henne för lite mer än ett år sedan. De fyra första månaderna var vi hemma båda två på heltid. Det löste sig ekonomiskt genom att den med bäst föräldrapenning tog ut den maximalt, extra föräldraledighetsersättning från våra arbetsgivare, sparade semesterdagar och plustimmar på flexen...och mot slutet lite sparkapital för att få sista månaden att gå ihop. Efter de fyra månaderna var jag hemma på heltid ett halvår. Min man har tyvärr inte kunnat ta ut egen föräldraledighet som vi hade planerat från början men vi har försökt vara noga med att vår dotter och han får egen tid tex vid nattningar på kvällarna och vid helgaktiviteter.
Öppna förskolan för adopterade började vi med efter fyra veckor hemma och har besökt den nästan varannan vecka sedan dess. Tror ärligt talat att det varit mer för vår egen skull och vårt behov av att träffa andra föräldrar än hennes behov av att träffa andra barn. Det har liksom aldrig klickat där för hennes del. Har märkt att hon trivs och fungerar bättre socialt i lugnare och mer strukturerade grupper med barn i samma ålder. Största sociala genombrottet kom i samband med Knytteträffar som vi gick på 1 g/vecka efter nästan ett halvår hemma och går på fortfarande.
Med dagis började vi med den allmänna förskolan på 15 tim/vecka efter tio månader hemma. Lät inskolningen ta ca 4 v med flexibla tider, tex gott om tid där på morgonen innan jag lämnade och vid behov kom jag och hämtade tidigare på em. Eftersom det har gått riktigt bra med dagis och hon trivs där, är trygg med personalen och har fått kompisar, så provade vi att öka efter ytterligare en månad och nu jobbar jag halvtid. Hon är på dagis fyra dagar i veckan, men inte heldagar, och sedan har vi en helt ledig dag i veckan. Än så länge känns det bra. Hade från början inte tänkt att hon skulle börja på dagis tidigare än efter ett år hemma, men nu blev det så och det verkar fungera bra för hennes del. Vi har tänkt extra mycket på att jobba extra aktivt med anknytningen på hemmaplan under inskolningen och första tiden på dagis. Vi försöker också se till att vi har mycket tid tillsammans alla tre när vi är lediga på helger osv och ser till att inte boka in för mycket aktiviteter åt gången.
Lycka till!