• Nady

PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)

Detta kan bli lite långt, hoppas att ni orkar läsa =)

Efter många års "ätstörningar" som jag kallar det, oregelbunden mens, generande hårväxt etc etc; fick jag diagnosen PCO. En förklaring till min enorma hunger och mitt extrema sötsug. Skönt! Men ändå förkrossande.

Går upp 10 kilo bara jag ser en pizza, jättesvårt att stå emot godsaker, ja och vanlig mat också för den delen.

Mår jättedåligt av min övervik (ca 20 kg för mkt iaf) men mår nästan sämre av att inte få äta det jag vill. En pingpongmatch med känslor i skallen varje dag som delas med njutning, skamkänslor och förtvivlan.

Jag och min man längtar efter ett gemensamt barn. Vi är helt oskyddade nu och har varit det sedan augusti. Vi vet om problematiken med att bli gravida. Men jag tror han tar det med mer ro än mig. Kanske för att han inte riktigt förstår. (vi har båda varsitt barn sen tidigare)
    Jag försöker att inte tänka för negativt, eller att gräva ner mig för mkt. För jag tror det kan blockera bara det.

Jag har ännu inte fått någon medicinering för min PCO eller övervikt, visste knappt att det fanns, iaf inte för övervikten. Är ganska emot att stoppa i mig medicin över lag, utan vill försöka att gå ner i vikt på naturlig väg.

Ibland får jag världens motivation. och börjar träna äta kalorisnålt och det går bra...ett tag.. sen kommer en svana när jag "bara ska unna mig lite idag" och "jag börjar igen emorgon" och innan jag vet ordet av så är de där 7-8 kilona jag lyckats tappa, tillbaka i ett nafs, kanske med något extra dessutom.

Jag vet ju hur man ska göra för att gå ner i vikt, men jag kan inte hålla mig kvar. min  hunger tar över.

någon mer som har det som jag? ska vi stötta och försöka peppa varandra, iaf kanske bara dela tankar och funderingar.

kämpa tjejer :)

• Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)
  • Yrja M

Hej Jag har ingen större övervikt men jag svarar i alla fall.

Välkommen till pco-klubben! Skönt att du äntligen fått reda på osaken till din övervikt, håväxt osv. Du har alltså lättare att lägga på dig kroppsfett än de flesta andra och det beror på att du har pco och det behöver du inte skämmas över.

Har du redan fått barn så vet du ju att du kan få barn! Glad Så din man kanske har rätt att ni inte behöver oroa er? Även om det kan ta lite längre tid. Vet du om du har ägglossning? Annars finns det ju medicin för det.

Angående övervikten så har ju en del blivit hjälpa av metformin, det har bland annat minskat sockersuget.

Har du testat föresten LCHF? Sägs ju också vara bra för pco:are.

Lycka till!

• Nady
    Yrja M skrev 2010-11-13 07:58:19 följande:
    Hej Jag har ingen större övervikt men jag svarar i alla fall.

Välkommen till pco-klubben! Skönt att du äntligen fått reda på osaken till din övervikt, håväxt osv. Du har alltså lättare att lägga på dig kroppsfett än de flesta andra och det beror på att du har pco och det behöver du inte skämmas över.

Har du redan fått barn så vet du ju att du kan få barn! Glad Så din man kanske har rätt att ni inte behöver oroa er? Även om det kan ta lite längre tid. Vet du om du har ägglossning? Annars finns det ju medicin för det.

Angående övervikten så har ju en del blivit hjälpa av metformin, det har bland annat minskat sockersuget.

Har du testat föresten LCHF? Sägs ju också vara bra för pco:are.

Lycka till!
    hej! tack snälla för ditt svar!

nej, jag skäms inte över min pco, men jag mår oerhört dåligt över den och vad den orsakar.

ja, jag har en son på 4 år. Men min gynekolog sa att han är ett mirakelbarn, i princip.
    Ägglossning har jag, men väldigt oregelbundet. Ibland tar det månader innan nästa gång.

Vad är LCHF?

tack igen snälla du
  • FrökenD

Hello,

har oxå pco. Va hos gyn igår o kollade. Jag e oxå överviktig, =(
    Jag fick metarformin(?).. så får se om de funkar. Jag o sambon fick 6 månader på oss o bli gravida, sen blire hormonspruta.
    Det förklarade en massa saker för mej, varför jag inte får nån response på varken träning eller kosten, äter lagom mängd kolisar men inga alls efter lunch. Går ner några kilon o sen tar det tvärstopp.
    Men nu hoppas jag på fin-fina resultat!! =)

• Nady
    FrökenD skrev 2010-11-16 12:55:57 följande:
    Hello,

har oxå pco. Va hos gyn igår o kollade. Jag e oxå överviktig, =(
    Jag fick metarformin(?).. så får se om de funkar. Jag o sambon fick 6 månader på oss o bli gravida, sen blire hormonspruta.
    Det förklarade en massa saker för mej, varför jag inte får nån response på varken träning eller kosten, äter lagom mängd kolisar men inga alls efter lunch. Går ner några kilon o sen tar det tvärstopp.
    Men nu hoppas jag på fin-fina resultat!! =)
    känner igen mig med träningen och allt..

hoppas på att med få metarformin eller vad det heter. just nu känns det som att jag är den enda som inte fått det här

hoppas det går bra för dig..:)
  • Nady

tänkte på det med kolhydrater med.

min gynekolog sa att pcon ger rubbningar blabla med insulinet som gör att man får dessa ätstörningar och känner ständigt behov av kolhydrater.

så öven om jag vill köra en sån diet..vilekt jag gjort förr..så kan jag inte hålla mig till det..suget eller vad man ska säga, tar över

• Yrja M
    Nady skrev 2010-11-16 20:54:50 följande:
    tänkte på det med kolhydrater med.

min gynekolog sa att pcon ger rubbningar blabla med insulinet som gör att man får dessa ätstörningar och känner ständigt behov av kolhydrater.

så öven om jag vill köra en sån diet..vilekt jag gjort förr..så kan jag inte hålla mig till det..suget eller vad man ska säga, tar över
    Jo, jag har också enormt sötsug. Både när jag är hungrig och efter en måltid när jag borde vara mätt.. Obestämd
    Du kanske såg min tråd "sockerråtta"? Liselotte förklarade det här med insulinreistens väldigt bra där tycker jag, även om jag inte riktigt förstår det helt och hållet.

Det enda som har fått bort mitt sötsug är LCHF, alltså att äta väldigt mycker fett och protein. Jag har tidigare varit ganska "fettskrämd" och jag tror att det har gjort att jag ätit för mycket kolhydrater för att få i mig näring.
  • Nady
    Yrja M skrev 2010-11-16 21:29:24 följande:
    Jo, jag har också enormt sötsug. Både när jag är hungrig och efter en måltid när jag borde vara mätt.. Obestämd
    Du kanske såg min tråd "sockerråtta"? Liselotte förklarade det här med insulinreistens väldigt bra där tycker jag, även om jag inte riktigt förstår det helt och hållet.

Det enda som har fått bort mitt sötsug är LCHF, alltså att äta väldigt mycker fett och protein. Jag har tidigare varit ganska "fettskrämd" och jag tror att det har gjort att jag ätit för mycket kolhydrater för att få i mig näring.
    nee har inte läst den tråden, men ska leta upp den.

mår dåligt över att inte kunna motstå frestelser så att säga...andra verkar kunna göra det hur lätt som helst. bara unna sig någor då och då. jag mår ju riktigt dåligt om jag inte får mina kolhydrater 
  • FrökenD
    Nady skrev 2010-11-16 20:53:01 följande:
    känner igen mig med träningen och allt..

hoppas på att med få metarformin eller vad det heter. just nu känns det som att jag är den enda som inte fått det här

hoppas det går bra för dig..:)
    Det hette Metformin.... jag har sagt Metaformin... undra vad de..? haha.. =)
    Har du varit hos gyn? Vad säger dom?
    Jo hoppas jag med, o hoppas det går bra för dej oxå!

-----

Efter 5 dagar nu med metformin så känner i alla fall jag att sötsuget e så gott som borta....
    känns jättekonstigt när man e van vid det ständiga sötsuget o alla försök att stå emot... nu känns allt så enkelt. =)
    Så hoppas nu bara på att vågen ska visa neråt... annars vet jag inte vad jag ska skylle på.  Haha! =P
Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)