• Yrja M

PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)

Hej Jag har ingen större övervikt men jag svarar i alla fall.

Välkommen till pco-klubben! Skönt att du äntligen fått reda på osaken till din övervikt, håväxt osv. Du har alltså lättare att lägga på dig kroppsfett än de flesta andra och det beror på att du har pco och det behöver du inte skämmas över.

Har du redan fått barn så vet du ju att du kan få barn! Glad Så din man kanske har rätt att ni inte behöver oroa er? Även om det kan ta lite längre tid. Vet du om du har ägglossning? Annars finns det ju medicin för det.

Angående övervikten så har ju en del blivit hjälpa av metformin, det har bland annat minskat sockersuget.

Har du testat föresten LCHF? Sägs ju också vara bra för pco:are.

Lycka till!

• Yrja M
    Nady skrev 2010-11-16 20:54:50 följande:
    tänkte på det med kolhydrater med.

min gynekolog sa att pcon ger rubbningar blabla med insulinet som gör att man får dessa ätstörningar och känner ständigt behov av kolhydrater.

så öven om jag vill köra en sån diet..vilekt jag gjort förr..så kan jag inte hålla mig till det..suget eller vad man ska säga, tar över
    Jo, jag har också enormt sötsug. Både när jag är hungrig och efter en måltid när jag borde vara mätt.. Obestämd
    Du kanske såg min tråd "sockerråtta"? Liselotte förklarade det här med insulinreistens väldigt bra där tycker jag, även om jag inte riktigt förstår det helt och hållet.

Det enda som har fått bort mitt sötsug är LCHF, alltså att äta väldigt mycker fett och protein. Jag har tidigare varit ganska "fettskrämd" och jag tror att det har gjort att jag ätit för mycket kolhydrater för att få i mig näring.
  • Yrja M
    Lejoninna skrev 2010-12-03 15:16:27 följande:
    Hej!! Har faktiskt funderat på detta med LCHF.. men jag älskar ju bröd i alla dess former. Pasta och potatis och sånt kan jag vara utan men jag tycker att det är svårt att äta fett då man alltid har fått lära sig att detta är fel! Hur noga måste man vara? Kan man tex äta kolhydrater innan 12 på dagen och sen skippa dem resten av dagen? Så att jag iaf får mina frukostmackor.. hehe. Är det ngn skillnad på LCHF och GI? Solig
    Ja, det är ganska stor skillnad på GI och LCHF faktiskt. Om du kör GI är det inte lika mycket fokus på fett utan det handlar mer om att byta ut snabba kolhydrater mot långsamma som inte höjer blodsockret för snabbt.
    Om du väljer den metoden kan du fortsätta äta bröd men välja bröd med lågt GI.

Om du kör LCHF ska du knappt äta några kolhydrater alls utan mest fett och protein. Det finns dock några recpet på LCHF-bröd också om du blir riktigt sugen på mackor Glad Dock är det väldigt noga att du inte fuskar och äter "vanligt" bröd och liknande.
  • Yrja M

Lillabus81: Jo, jag får lätt huvudvärk när jag ändrar kosten men det brukar fungera bättre om jag "fasar in" den nya dieten istället för att "rivstarta".

Lizettan: Intressant med "nya" viktväktarna. Vad ska/får man äta då?

Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)