• Vädur 78

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

småsteg skrev 2011-11-08 11:48:26 följande:
    Hej alla!

Hur gör man en hormonutredning Vädur 78 (jag läser gärna din historia förresten)? Jag tog sköldkörtelprover i augusti, men fick då bara veta att de var normala. Tog i dag reda på exakt vad de var:

TSH 2.62
    T4 11
    T3 3.8

Problemet är bara att alla referenssiffor jag hittat säger olika saker. Jag förstår att de anses normala i sjukdomsperspektivet, men hur ligger de till i förhållande till infertilitetsproblematiken? Någon som vet?

Mensen kom inte förrän på dag 42 denna gång och jag har antagligen inte haft någon ägglossning. Jag känner mig stressad. Jag är stressad. Jag har tokmycket att göra med både jobb och skola, men är mer eller mindre tvingad att klara mig igenom detta för att ha lite valmöjlighet efteråt. Problemet är ju bara hur jag ska lyckas optimera förhållandena för att lyckas med äggdonationen när det väl blir dags. Kroppen fattar ju inte direkt från en dag till en annan att den inte ska stressa upp sig. Vad gör ni andra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt? Kost? Vitaminer? Naturläkemedel? Vore tacksam för tips!

Ta hand om er!

Nu kommer du in på min sida :)
    Det var läkaren på min klinik som ville göra en hormonutredning eftersom vi på 3 IVF behandlingar nu på syskonförsöken endast fått 1 embryo att sätta tillbaka, 2 ggr har vi inte kommit till ET.
    De prover de kollade var TSH(fast jag har ju ätit Levaxin sen 2007), antikroppar, AMH och prolaktin

TSH på 2,62 är ju normalt men eftersom du har svårt att bli gravid så bör det ju vara lägre. På mig var det så med att mitt värde hoppade upp och ner innan jag fick Levaxin. PÅ våran utredning 2007 så låg det på 5,8 när jag sen några veckor senare fick en remiss till endokrin mottagningen så togs proverna om och var då normala.  SÅ det är alltid bra att kolla TSH mer än en gång för det kan skilja en del.
    Om jag var du så skulle jag försöka få Levaxin utskrivit

Jag försöker undvika kolhdrater så mycket det går samt sötsaker och sånt. Äter folsyra. Naturläkemedel får jag inte ta eftersom jag har problem med sköldkörteln men annars finns det väl en hel del där. 

Var ska du göra ÄD? Lycka till
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Mariposa och Poussin: Nu kommer ni in på min sida

Igår skulle vi gjort ET men de ringde på fm och sa att embryona inte såg så bra ut. De skulle odla vidare dem tills i morgon men läkaren var inte så hoppfull
    Är väl bara att inse att man får ge upp detta med IVF.
    Är ju överlycklig att vi lyckats få ett barn, men skulle ju gärna vilja ge honom ett syskon. Så frågan är om man ska ställa sig i kö för ÄD?
    Läkaren kommer ringa i morgon i vilket fall men kan inte tänka mig att de vill att vi ska göra fler försök nu.

Kram på er 
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    1111111 skrev 2011-11-15 23:31:13 följande:
    Ska presentera mig lite också.

Jag födde en dotter i juni 2010, i april 2009 hade jag AMH 0,959. FSH låg bra då. Då blev det 6 folliklar, 4 som kunde plockas,  2 ägg som befruktades och delade på sig. Fick tillbaka båda två, blev gravid.

Nu kör jag på med syskonförsök. Jag har AMH på 0,5. FSH ville gynekologen inte ens ta. Hmmmm....

I dag på sprutdag 6 såg gynekologen 8 folliklar vid VUL. ÄP blir i helgen eller på måndag. Jag tar (på eget bevåg) DHEA sedan 6 veckor tillbaka.
    Lycka till Vad är DHEA?
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    1111111 skrev 2011-11-21 08:46:04 följande:
    Tyvärr ringde kliniken nu - det blir ingenting att lägga tillbaka i dag.
    usch vad tråkigt samma för mig förra veckan! Det är så surt när man gått igenom hela behandlingen och inte ens får någon chans att ruva. Kram till dig
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Min läkare har pratat lite om att testa IVF i naturlig cykel? Är det någon som testat det här? Det var så man gjorde IVF från början. Kan ju vara värt att testa när äggblåsan får växa till sig i sin egna takt. En vän till mig som går på samma klinik gjorde detta efter 9 syskonförsök, varav vissa inte gick till ET och med detta lyckades hon på första försöket
    Vi funderar på om vi ska testa detta men kommer förmodligen ställa oss i kö för ÄD nu med.

kram kram på er! 

♥♥♥
  • Vädur 78
    1111111 skrev 2011-11-22 01:02:36 följande:
    Hemma nu efter en lång och tung dag.

Tack för alla uppmuntrande kommentarer. Hjärta Ja, så snopet det har känts, och de 4 timmar då jag inte visste om resan var slut redan eller ej var riktigt jobbiga.

Möte med kliniken: de vill fortsätta i januari och prova Menopur. Tydligen blir jag lite för snabbt stimulerad. Det kan förklara att jag får ut fina ägg som befruktas och delar sig, men tydligen på ett  lite konstigt sätt.  De sa att det var ingen idé att sätta tillbaka de äggen, de kan se att det inte kommer att bli barn av dem.

Nu är jag nyfiken på skillnaden mellan Gnal-F och Menopur. Såg att någon i tråden var missnöjd med att inte ha fått Menopur, det gör mig ju lite nyfiken.
    Ska PM:a AMH-info i morgon, måste sova nu.Så tråkigt... Ja riktigt snopet känns det. Inte ens behöva invänta TD innan man vet att det är kört.

MEN jag är glad att jag fick ut ägg! Var mycket rädd för att det inte skulle bli ngt alls.
    Menopur är väl naturligt, innehåller kvinnors urin En del säger väl att Menopur ska ge bättre kvalité, men enligt min läkare så är det ingen skillnad.
    För mig var det fjärde gången nu som jag inte kom till ET Man bara vet när telefonen ringer med okänt nr att det är kört
    Hoppas det går bättre i januari Var det din första IVF?
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    1111111 skrev 2011-11-22 12:55:53 följande:
    Men MUMS!
    Vädur 78 skrev 2011-11-22 07:40:50 följande:
    För mig var det fjärde gången nu som jag inte kom till ET Man bara vet när telefonen ringer med okänt nr att det är kört
    Hoppas det går bättre i januari Var det din första IVF?
    Jag det är ju för jäkligt. Jag hade ju kliniken inlagd så jag såg ju direkt och lev alldeles kall. Usch va hemskt, FYRA GÅNGER!

Det var min andra IVF, den första resulterade i min dotter. Då fick jag ut 4 ägg - och 2 delar sig. Nu börjar jag fundera på om det kanske bara var en enorm TUR att jag ens fick något tillbaka då.  Jag gick över till IVF efter 5 inseminationer.

Å vad underbart att få lyckas på första försöket med dottern! Vi lyckades på IVF 4 med sonen men att få till syskon verkar svårt
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Kattflickan skrev 2011-11-23 16:24:54 följande:
    Hej tjejer! Jag är 36 år och fick i nyligen veta att mitt AMH är lågt 0,51. Dessutom är mitt TSH lite högt, ca 4. Förutom detta har jag troligen ett kromosomfel, gonadal mosaik, Downs syndrom. Det innebär att mina äggstockar har DS, lite förenklat. Ska få göra Ivf pgd på Karolinska. Mina chanser nu att få ett friskt barn känns nu inte som så stora. 50 procent av äggen bedöms ha DS. Min enda fördel är att jag blivit gravid tre ggr på 1,5 år. En gång blev det missfall och två gånger hade barnet Ds och vi valde att avbryta graviditeten. Det senaste året har varit det värsta någonsin. Jag skulle nog behöva ett 'house' team av läkare för att klura ut sambanden. Det du skriver om Castor är förresten jätteintressant!
    Hej Du ska se att det går lättare nu när de kan välja ut embryon med pgd. Se till att få ner ditt TSH till strax under 1, du äter väl Levaxin? Förstår att det måste varit jättejobbigt år för er men hoppas turen är på eran sida snart! Lycka till! Kram
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Poussin skrev 2011-11-23 19:28:12 följande:
    Linn - Förstar att det är jobbigt när resultatet inte är vad man hoppats pa. Jag haller tummarna för att de växer till sig och att ni far komma till ÄP och du vet vännen  - det behövs ju bara 1! Glad

1111111 och Vädur - vad jobbigt att ni inte fick komma ända till ET, det är tufft när man inte ens far chans att bli gravid.
    Vädur; later intressant med ivf i naturlig cykel, det har jag aldrig hört talas om i nagon av tradarna. Vilken klinik är det som gör det? Hur gar det till?

Lully Hill - Ah grattis till pickande hjärta vännen; vad underbart!!! Hjärta

Millan - Välkommen hit! Bra att ni far möjlighet att göra pgd, när har ni nästa försök planerat? Ja du behöver verkligen fa ner ditt TSH, som Vädur skriver sa bör det ligga strax under 1. Vilken dos Levaxin tar du?
    Förstar verkligen att det varit ett tufft ar, men nu är det snart 2012 och det kommer att bli ett bra ar för oss alla!! Lycka till!

Själv är jag pa semester hos svärföräldrarna i Frankrike, sa himla skönt med sol och 15 grader mer än hemma. Solig Allt bra, dricker gott vin, mumsar i mig goda ostar och bröd - allt som jag undviker hemma... Och sa gar jag och väntar pa mensen som är lite sen, man kommer väl aldrig sluta hoppas pa ett mirakel. Flört

Stora kramar till er alla!!
    Det är Carlanderska (fertilitetscentrum) i Göteborg. Läkaren heter Torbjörn Hillensjö och har varit med sen första IVFen gjordes i Sverige.
    Man går och kollar med vul hur äggblåsan växer och tar väl oralgutran för att förhindra ägglossning och när den är i lagom storlek så tar man ägglossningsspruta och åker till kliniken sen och plockar ut ägget. Eftersom det bara är 1 så tror jag de gör ICSI och sen sätter de tillbaka det dag 2 skulle jag tro.
    Ibland kanske det kan vara bättre om kroppen får sköta så mycket som möjligt själv...... värt att testa i alla fall
    Vad skönt det låter med semester och Frankrike och sol Kram
    ♥♥♥
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH