• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Kaffetunnan: Jag har också fått blåmärken efter sprutsticken men de försvinner efter ett tag! Och stort stort lycka till på ÄP i morgon!!

• Linn73
    Kvinna72 skrev 2012-05-11 10:36:46 följande:
    Hej, vill bara meddela att de fick ut fem ägg har nu vid äggplocket. Vi är så glada, det är det bästa resultatet hitintills : ) Nu hoppas vi bara att de är bra och att de blir befruktade och delar på sig som de ska. Oj oj vad nervöst det här är ; )
    Trevlig helg på Er!
    STORT grattis till dagens resultat!! Så härligt att höra!

Kram Solig
  • Linn73
    Cocofjollan skrev 2012-05-10 21:00:21 följande:
    Hej allihop! 

Jag och min man har försökt få barn sedan sommaren 2009. Efter att ha provat själva och köat ett tag blev vi kallade till Huddinge i vintras. Första IVF-försöket gjorde vi i januari, då fick vi ut 4 ägg, två blev befruktade och ett insatt men fastnade inte.

Efteråt berättade läkaren att mitt AMH-värde var 0.4 och att han därmed var mycket skeptisk till våra chanser (egentligen ville han inte ge oss fler gratisförsök men gick ändå med på en andra omgång.) Jag har vetat att det var något fel eftersom min cykel bara var 22 dagar men inte att det var så farligt ... Vi trodde att vårt problem var manlig faktor, låg rörlighet och lågt antal i spermaprovet, men tydligen är det på båda sidor.

Så vi gjorde ett till försök nu i april, uttag förra veckan (5 ägg!). Allt kändes bra, jag hade gått på akupunktur (2 ggr i veckan under sprutfasen, 1 gång i veckan under nedregleringen), ätit nyttigt, motionerat.... Vi körde på Menopur 400 enheter vilket jag tror är maxdos?

Hur som helst så  ringde de från Huddinge precis när jag snörde på mig skorna för att åka dit för insättning och sa att försöket blivit inställt eftersom alla äggen slutat dela sig (3 var omogna, 2 befruktade). Shit! 

Vet inte om man borde ge upp nu? Googlar adoption och vet inte vad vi ska göra. Är rätt säker på att de kommer att rekommendera äggdonation  vid vårt nästa försök (jag TROR att vi har försöket kvar om det avbröts innan insättning, är det någon som vet?), är det någon idé att försöka motsätta sig det? Jag är bara 30 år ....
    Välkommen hit! Beklagar ditt avbrutna försök. Jag och min man var med om samma sak för några veckor redan och det är helt överdjävligt att behöva gå igenom.

Jag tycker inte att du ska ge upp ännu om du själv känner att du vill försöka fler gånger. Du fick ju trots allt fem ägg förra gången och du är ung fortfarande. Det finns flera i den här tråden som är äldre och har lägre AMH än du som har blivit gravida! Vi behöver fler försök bara.

Kram! {#emotions_dlg.flower}
  • Linn73
    kaffetunnan skrev 2012-05-14 14:59:30 följande:
    Hej tjejer! Uppdaterar lite om de sista dagarna.
    Efter ha fått monsterdoser av läkemedel (450 gonal-f +75 menopur) så fick jag äntligen efter 15 dagar tid för äggplock. Jag hade 1 ägg men som visade sig vara omoget. Med andra ord jag ruvar inte.
    Är helt förstörd men samtidigt förbannad.
    Jag tror inte på att man inte kan göra något för att höja sina värden, det är inte ett alternativ. Om det är en yogaställning som att stå på vänster örsnibb 45 min varje dag så är det det jag kommer att hitta och det är det jag kommer att göra.
    Att få höra att det inte går gör mig mer beslutsam att det ska gå.

Kvinna72 stort grattis till dig

Anemon var försiktig med att beställa hem mediciner från utlandet. Det är inte alltid det som finns i paketen som det står att det ska vara. Försök ändå få det utskrivet från din doktor istället (om det går förstås), om inte få en bra förklaring.

Rocktroll vad skönt att de första 12 är avklarade. Du kanske kan glädjas (inför omgivningen) lite mer nu eller i alla fall bli lite mer säker på ditt pyre.

Precis så känner jag med. Rijtbackattja {#emotions_dlg.flower}

Oerhört skönt att dividera med er andra även om jag inte är så aktiv.
    Beklagar så mycket Kaffetunnan. Kram till dig och tillåt dig att vara ledsen och knäckt! Precis samma sak hände ju mig för några veckor sedan och jag känner som du - det ska bara gå på ett eller annat sätt! Hjärta
  • Linn73
    lillamillan skrev 2012-05-14 15:07:06 följande:
    I dag har jag varit på HS för ägguttag. Hade i torsdags 9 äggblåsor så hoppet om flera fina ägg har varit stor. MEN i dag under själva uttaget så säger läkaren att han inte kan plocka äggen på vänster äggstock för att den ligger bakom livmodern. Fattar inte varför de inte kunde komma åt äggen, detta är ju vårt 6e försök och det har ALDRIG varit något problem att komma åt dem tidigare. Läkaren trodden nästan inte på mig när jag sa att de stack i den för 1,5 månad sedan utan problem. Vänster äggstock är den sidan som gett flest ägg varje gång och det har aldrig strulat tidigare. Men i dag fick vi nöja oss med 3 ägg och jag är inte nöjd. Detta är vårt sista försök och allt som kan strula har fan strulat, blir så ledsen och besviken.
    Förstår att du är besviken över att resultatet inte blev som väntat och nu håller vi tummarna för de tre äggen. Jag tycker att man blir besviken gång på gång i IVF-processen och man blir så trött och det tar så mycket på krafterna. Själv är jag väldigt känslig för när minsta lilla sak inte går som jag vill.

Tex fick jag veta idag att vi ev inte hinner med ytterligare ett IVF-försök innan sommaren, och då började jag gråta inne hos läkaren. Allt hänger på att mensen kommer i tid. Annars blir det inget förrän efter sommaren.

Tror på dina ägg och förhoppningsvis är du ruvare inom några dagar!
  • Linn73
    Rocktroll skrev 2012-05-13 16:19:14 följande:
    Hej! Läser ofta men det skrivs ju så mycket så jag har inte orkat kommentera för jag vill inte missa att skriva till någon Tungan ute men gläds med er som lyckas och hjärtat värker för er som fortfarande kämpar.
    Själv går jag in i v 12 imorgon så det går sakta men säkert framåt.
    Grattis Rocktroll!!
  • Linn73
    Kattflickan skrev 2012-05-14 22:12:49 följande:
    Linn: Jag förstår hur jobbigt det är att behöva vänta. Jag hoppas att din mens kommer snart! 

Jag hade tur som hinner med en omgång till innan sommaren. Men det är precis, veckan efter tror jag de stänger.

Lillamillan: Låter jättemärkligt att de inte kom åt dina äggblåsor??? Tur att din syster vill donera ägg.

Kaffetunnan: Jättetråkigt! Var det er första ivf? Det måste vara en riktig besvikelse att inte komma till ET.

Jag börjar spraya på fredag. Känns ok, men jag har av någon anledning inte så stora förhoppningar den här gången. Vet att den inte är ok att mentalt ha gett upp efter bara en ivf, det behövs ju ofta flera försök för att få barn. Men jag känner mig lite trött på hela situationen. Har börjat träna ordentligt och börjar komma i bra form, vilket kommer att sabbas nu av ivfen. Min kropp går upp och ner som en berg- och dalbana i vikt och form. Dricker ingen alkohol eller kaffe och det är jag också trött på. Går på akupunktur, för att hjälpa upp förutsättningarna. Känns som om hela livet kretsar kring att få barn och jag börjar ledsna på det. Tror att jag inte längre orkar hålla uppe entusiasmen, för jag blir ju ändå bara nedslagen i skorna om och om igen. 

Millan

Du har all rätt att känna dig trött på hela situationen även om du "bara" gjort ett försök - för det är skitjobbigt att behöva kämpa som vi alla göra. Kanske en klen tröst, men jag upplevde det som mest jobbigt efter det första misslyckade försöket, sedan har det tragiskt nog blivit ett sätt att leva de senaste åren - väntan, planering, oro osv. Jag försöker dock att leva helt som vanligt mellan behandlingarna och dricker bla alkohol fram till återföringen (dock måttligt). Vet inte vad ni andra tycker, men smusslandet och de vita lögnerna på jobbet är nog så jobbigt mitt i allt. Man orkar liksom inte addera på mer till allt det andra jobbiga.

Jag håller tummarna för att det är er tur nu! Kram
  • Linn73
    {#emotions_dlg.flower}Välkommen att fylla på listan{#emotions_dlg.flower}

Germany -
     AMH prov 1 (0,67) AMH prov 2 (0,29)
    IVF 1 -  10 äggblåsor, fick ut 9 ägg (5 befruktade) 2 tillbaka, inga till frysen 
    IVF 2 -  12 äggblåsor, fick ut 8 ägg (5 befruktade) 2 tillbaka, inga till frysen 
    IVF 3 -  Pågående behandling, vid första vul  8 äggblåsor.... 

Vädur78 AMH 0,8 
    IVF 1-  14 äggblåsor- fick ut 12 ägg, 2 befruktade,inget ET pga för mycket fragmentering
    IVF 2- 16 äggblåsor,fick ut 14 ägg, 4 befruktade,2 tillbaka med sämre kvalité,minus
    IVF 3-  25 äggblåsor,fick ut 22 ägg,7 befruktade,2 tillbaka med sämre kvalité, minus 
    IVF 4-  26  äggblåsor, fick ut 22 ägg, 4 befruktade, 1 toppkvalité tillbaka, 1 blastocyst till frysen,gravid och barn
    IVF 5- 8 äggblåsor, 6 ägg, 1 befruktat, inget ET 
    IVF 6- 14 ägg, 4 befruktade,inget ET 
    IVF 7- 9 ägg, 2 befruktade, 1 st 7 cellig tillbaka,minus 
    IVF 8 10 ägg, 2 befruktade,inget ET

Lillamillan AMH prov 1 (2,0) AMH 2 efter ett år (0,69)
    IVF 1 - 6 ägg, 3 befruktade, 1 tillbaka med bra kvalite, inget till frysen, minus
    IVF 2 - 4 ägg. 1 befruktat, inget tillbaka, minus
    IVF 3 - 4 ägg, 1 befuktat, 1 fint tillbaka, minus
    IVF 4 - 15 ägg, 2 befruktade, 2 tillbaka, minus
    IVF 5 - 7 ägg, 3 befruktade, 2 tillbaka, inget till frysen, minus
    IVF 6 - 3 ägg, 2 befruktade, 2 tillbaka, har TD 1/6.   

Jegs AMH 0,1
    IVF 1 - 2 äggblåsor, var av en såg tom ut = Avbröts.. Inget äggplock :(

Hjärtefröjd AMH 0,9
    IVF 1 - 16 ägg (24 äggblåsor), 12 befruktade, 1 tvådagarsodlad tillbaka med bra kvalitet, 3 till frysen (minus både vid ET och tre FET)
    IVF 2 - 17 ägg (22 äggblåsor), 10 befruktade, 2 tvådagarsodlade tillbaka med okej/bra kvalitet, inget till frysen. (minus)
    IVF 3 -16 ägg (21 äggblåsor), 10 befruktade, 2 tredagarsodlad tillbaka med bra kvalitet, 1 till frysen. (minus)

Jag är lite osäker på antalet äggblåsor, men det har legat över 20 varje gång.

Linn73, AMH 0,84 (var tidigare 0,41, vet inte vad det är idag)
    IVF 1 - 1 moget ägg, avbrutet
    IVF 2 - 4 äggblåsor, fick ut 4 ägg. 1 befruktat, 1 toppembryo tillbaka. Minus
    IVF 3 - 7 äggblåsor, fick ut 5 ägg. Inget befruktades och ingen ET
    IVF 4 - 8 äggblåsor, fick ut 4 ägg. 2 toppembryon tillbaka. Minus
    IVF 5 - ca 5 äggblåsor, fick ut 5 ägg. 2 toppembryon tillbaka och 1 till frysen. Testar först svagt +, därefter -
    IVF 6 - ca 7 äggblåsor, fick ut 1 ägg. Ägget befruktade sig inte och ingen ET
  • Linn73
    Vädur 78 skrev 2012-05-21 20:00:00 följande:
    Just nu har vi en paus. Men finns en tysk metod att testa på Fertilitetscentrum eller gå över till ÄD
    Jag går också på Fertilitetscentrum och har inte hört talas om den tyska metoden. Vad är det?
  • Linn73
    Vädur 78 skrev 2012-05-21 21:54:38 följande:
    Man tillsätter kalciumjonifor när man injicerar spermien in i ägget. Man använder sen även lite el. Det har varit framgångsrikt i Tyskland/Österrike dock inte hjälpt alla men många. Har aldrig gjorts i Sverige.
    Vilken läkare har du på FC? vi har mest haft Torbjörn 
    Intressant! Vi har aldrig haft Torbjörn. Brukar för det mesta ha Margareta som jag är jättenöjd med.
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH