• Smurfanna

Kan alla 8-åringar åka skridskor?

I vår sons skola ska de åka skridskor tre gånger. Vi har inte åkt så mycket skridskor med honom för han har inte velat åka. Nu säger min mamma att det hör till "allmänbildningen " att kunna åka skridskor. Är det bara vår son som inte kan och inte vill?

Vad för vintersport är det mer de måste kunna?

Slalom, längdåkning, snowboard?? Vi har ingen aning, kanske för vi bara åker pulka på vintern.. :)

Det blir dyrt isåfall?!

Vad har barnen för utrustning till skridskoåkningen? Här ska det vara det senaste i vår stad.. skydd, typ nackskydd, armbågsskydd sa läraren de skulle ha.. trodde det bara var för hockeyspelare..

• Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?
  • La Lola

Här i jämtland är det nog vanligt att ungarna kan det.

Här åks det ju både skridskor o skidor på idrotten i skolan tex.
    O många åker ju på fritiden också.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • MrsMommy
    dripdrop skrev 2010-11-04 07:45:08 följande:
    Tycker det är så dåligt när de gör så på skolidrott. Det ska ju handla om att delta, och att göra sitt bästa. Alla är ju bra på olika saker...

OK, kan hända att det är så på gymnasiet, där är ju inget obligatoriskt egentligen. Men under hela min skolgång tillhandahöll de skridskor - det borde de ju verkligen göra om det är betygsgrundande dessutom. Jag refererade nog mer till 8-åringen, där hänger ju hela klassen med oavsett, då kan man ju knappast förvänta sig att barnen fixar skridskor själva. Skulle ju bli ramaskri bland föräldrarna om inte annat...
    Jag jobbar på grundskolan och vi har aldrig fixat skridskor till eleverna, vi brukar åka en gång per år.
  • 010306

Här har dem skridskoplan på skolgården och åker t.om på rasterna så tror alla lär sig i förskoleklassen / ettan. Egna ska dem ha med sig oxå finns nog bara nått fåtal låne. Längdskidor ska dem också ha här. Slalom skidor & snowboard inget måste här, dem får välja längdskidor med på dem utflykterna.
    Norra Dalarna..

• dripdrop
    MrsMommy skrev 2010-11-04 08:03:49 följande:
    Jag jobbar på grundskolan och vi har aldrig fixat skridskor till eleverna, vi brukar åka en gång per år.
    Jaså!
    Där ser man... Under hela min uppväxt fixade skolorna skridskor och hjälm åt de som behövde. Ofta brukar ju ishallen ha att hyra/låna ut. Vi åkte typ 1 gång per år med skolan.
  • dripdrop

Det verkar skifta mkt beroende på var i Sverige man bor. Vi åkte även skidor en gång per år och då fick man välja slalom eller längdskidor, men eftersom det var som en dagsutflykt till skidbacken fick man betala liftkort och fixa utrustning själv. Det var inte obligatoriskt dock, man kunde välja typ pulkaåkning också... I låg- och mellanstadiet hade vi en isbana på skolan så då blev det skridskor oftare, på högstadiet åkte man till en ishall en gång per vinter typ.

Kommer från Småland.

• UmeåElin

Måste ju variera var i landet man bor både hur skridskoåkning hör till allmänbildning och hur ofta man "ska" åka med skolan.

Hos oss i Umeå har vi spolat isbana på förskolegården, våra tre-femåringar har oftast egna skridskor med sig och åker när de vill. I sexårs och resten av lågstadiet åker de en gång/veckan ihop med hela barngruppen men har tillgång till isbanan på skolgården på fritids också.

All utegymnastik under vintersäsongen innebär skridskor/längskidor från jul-sportlov. Så i de lägre åldrarna krävs det att man har egen utrustning. När jag gick mellan- och högstadiet så fanns det utrustningn att låna.

• Smurfanna
    dripdrop skrev 2010-11-04 07:22:46 följande:
    Om det är med skolan kostar det ju inte er något, de ska tillhandahålla skridskor och hjälm.

Kan säga att jag jobbat som skridskoskoletränare och det är nog vanligare att folk INTE kan åka skridskor än att man kan. Åtminstone stadigt, och speciellt i den åldern. Lär nog gå åt många vuxna som håller i barnen om det är fullt av 8-åringar

Det är väl bara bra att de får chansen att lära sig i skolan, det är ju som med skidor, blir roligare ju säkrare man blir!
    Nej, här tillhandahåller inte skolan med skridskor eller hjälm!!
  • Punkster

Skolan jag jobbar ordnar heller inte med sånt. Å andra sidan åker vi bara på lov och friluftsdagar, och då finns det andra saker att välja för den som inte kan åka eller inte har skridskor. Vi var faktiskt iväg idag med fritids. Ca 20 barn, varav flera åkte för första gången. Efter lite hjälp och övning så klarade dom flesta att ta sig fram ganska bra på isen. Alla hade dessutom egna skrillor med sig.

• grodflickan

Jag tror inte det hör till allmänbildningen att kunna Flört
    Själv "hata" jag åka skridsko i skolan pga alla de som kunde åka skulle åka omkull en eller skulle killarna "isa" en som de sa då :s 
    Idag är jag 29 och kan åka ganska bra men har lärt mig sista åren äldste sonen som blir 9 snart spelar hockey och åkt skridsko sen liten så var lite därför fick lära mig Flört 

När sonen åker med skolan då har han skridsko, hjälm bara övriga saker behövs inte när han åkt med skolan de har han bara när det är sin hockey träning.

Gå inte ut och köp dyra skridsko om han inte gillar det är mitt råd kolla på blocket istället.

Din son är inte ensam jag har en som galen på isen sen har jag en 6 åring som absolut inte ser något kul alls med åka skridskor Flört

• Fragile Angel
    dripdrop skrev 2010-11-04 07:22:46 följande:
    Om det är med skolan kostar det ju inte er något, de ska tillhandahålla skridskor och hjälm.

Kan säga att jag jobbat som skridskoskoletränare och det är nog vanligare att folk INTE kan åka skridskor än att man kan. Åtminstone stadigt, och speciellt i den åldern. Lär nog gå åt många vuxna som håller i barnen om det är fullt av 8-åringar

Det är väl bara bra att de får chansen att lära sig i skolan, det är ju som med skidor, blir roligare ju säkrare man blir!
    Här, i Haninge kommun, tillhandahåller inte skolan med skridskor och hjälm.
    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?