• Smurfanna

Kan alla 8-åringar åka skridskor?

I vår sons skola ska de åka skridskor tre gånger. Vi har inte åkt så mycket skridskor med honom för han har inte velat åka. Nu säger min mamma att det hör till "allmänbildningen " att kunna åka skridskor. Är det bara vår son som inte kan och inte vill?

Vad för vintersport är det mer de måste kunna?

Slalom, längdåkning, snowboard?? Vi har ingen aning, kanske för vi bara åker pulka på vintern.. :)

Det blir dyrt isåfall?!

Vad har barnen för utrustning till skridskoåkningen? Här ska det vara det senaste i vår stad.. skydd, typ nackskydd, armbågsskydd sa läraren de skulle ha.. trodde det bara var för hockeyspelare..

• Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?
  • Punkster
    Fragile Angel skrev 2010-11-06 23:38:37 följande:
    Här, i Haninge kommun, tillhandahåller inte skolan med skridskor och hjälm.
    Jag tror att det är så på de flesta skolor.
  • dripdrop

Ser att de flesta skolor inte tillhandahållit skridskor! Hade ingen aning... kanske beror på att hockey är så stort här då med HV71? Annars... ingen aning. Olika kommuner prioriterar olika antar jag.

• Kajee

Olika kommuner resonerar absolut olika. Det som kan irritera mig är att man i den här kommunen ofta tar för givet att man fixar skridskor och skydd etc precis som att det en dag dimper ner en lappa när man säger att nu ska vi åka lilla Vasaloppet och då måste alla barn ha långfärdsskidor. Om maninte vill köpa det för denna enstaka gång får man bara svaret att man ska köpa begagnat eller låna. Jag vill fortfarande inte betala ens begagnat för något som vi inte i vanliga fall använder oss av i vanliga fall. Och låna? Alla möjliga utlånare åker ju också skidor den dagen.
    Själv är jag lärare och skulle aldrig komma på idéen att tvinga familjer att köpa saker (dessutom ganska dyra sådana) som de inte anser att de vill lägga pengarna på. Jag skulle inte heller ta för givet att det är så lätt att skaffa fram på en vecka.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Tangent

Min pojke är 7 år och kan åka skridskor. Han har kunnat sedan han var drygt 5 år. Eftersom jag är dålig på attr skridskor har han fått gå i skridskoskola (konståknings) och går nu i ishockeyskola. På den första skridskoskolan skulle man ha hjälm (utan galler) och vantar, men de skulle INTE har armbågs och knäskydd. På ishockeyskolan MÅSTE de ha hjäm med galler och hals-, armbågs- och knäskydd.

• Elli47

Min 8-åring kan inte, han är totalt ointresserad och åker aldrig skridskor... men snart ska de väl göra det i skolan. Min äldste son som snart blir 11 var också jätteointresserad av sånt men när han började 3:an började han med hockey och blev snabbt bra på att åka. På vår islada finns det både skridskor och hjälm att låna.

• vittra

I vår lilla stad där jag växte upp hörde det absolut till allmänbildningen. Där åkte alla skridskor och större delen av vintrarna hade vi idtrott utomhus då vi endera åkte skridskor eller skidor. De flesta åkte även på fritiden.
    Våra skolor hade ett gäng låneskridskor men de flesta hade nog egna, hjämlar fanns dock på skolan och var inget man behövde ha med sig hemifrån om man inte absolut ville.

• vampyria2

Här i Södertälje så åker så gott som alla skolor skridskor flera gånger per vinter, tror att de flesta åker in gång i veckan faktiskt.
    Ja jag tycker att det hör till när man är liten att man lär sig cykla, åka skridskor och skidor Drömmer 

• Erkki

Här i Umeå där jag undervisar så JA i stort sett alla åtta-åringar kan åka skridskor. Vi har isbana från nu fram till v.10 på skolgården, fri allmän åkning på konstis både i ishall och utomhus hela vintern nere på stan. Det är mycket ovanligt att man inte kan åka när man går i tvåan och man brukar lära sig fort då många åker varje rast och på fritids (och tidigare på förskolan).

MEN då har vi också utllåningsskridskor för idrottslektioner - dock inte för raster och fritids vilket gör att många köper egna då de tycker det är roligt att åka.

• Mellanmjölkens land

Har för mig att vi hade ca 3v varje vinter när vi åkte skridskor på gympan under grundskolan. Vet inte om det fanns skridskor att låna men däremot vet jag att det fanns hjälmar. Hade nog gärna lånat skridskor bara för att slippa släpa de där otympliga blyvikterna till och från skolan... På lågstadiet spolades dessutom grusplanen bredvid skolan så alla som ville kunde åka skridskor på rasterna.

På gymnasiet fanns både skridskor och hjälmar att låna men där åkte vi inte lika regelbundet.

• Starkast

Här åker de skridskor och längdskidor under ex. idrott.
    Är det någon som inte har utrustning får de gå en promenad.

Personligen tycker jag nog det tillhör allmänbildningen.

Svar på tråden Kan alla 8-åringar åka skridskor?