• Svar på tråden Föräldrar som vill ha ledigt när det inte är lov
  • Busbellan

i vår kommun är det numera nästan omöjligt att få ledigt för semester.
    2 dagar/år får klassföreståndare ge ledigt så det brukar gå bra, mer än så ska rektorn bevilja och de är tillsagda att de inte får ge ledigt för exempelvis semester.

jag tycker faktiskt detta är fel i många fall. En resa kan ofta (tror jag) vara mer lärande än skolarbetet under en vecka. Så länge barnet inte ska vara ledig kanske en vecka varenda termin så tycker jag nog de ska få vara lediga.

Självklart spelar det in att resorna är billigare när det inte är lov, men det kan ju också vara så att vissa familjer bara har råd att ta en resa under den tiden det är lite billigare. Sen kan jag förstå att barnet inte kan få ledigt under en period när t.ex nationella proven görs eftersom det är i princip omöjligt att ta igen

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Sen tror jag inte den artikeln representerar majoriteten av lärarna.
    har pratat med många lärare ang. detta och ingen har hittills sett det som något problem om ett barn vil vara ledigt, utan ser det snarare som en annan sorts lärande

Mamma till Nora, August och Ella
  • GoldenG

Så länge barnet ligger bra till i förhållande till kunskapsmålen så ser jag inte problemet. Men självklart måste barnet och föräldrarna på eget initiativ se till att ta igen det som barnet missar under ledigheten.

• Kinne79

På skolan där jag jobbar ger vi gladeligen barnen ledigt. Vi resonerar precis som Busbellan att resande är oftast mer givande än skolarbete under 1 vecka. Och ärligt så missar man inte så mycket under en vecka.

• Hoppfull84

jag kan tycka det borde vara okej att ta ledigt även utanför loven. men om barnen ska missa skola en vecka el två så får föräldern se till att ta reda på vad som ska gås igenom i skolan och se till att hjälpa barnet göra skoljobbet  under semestern så att de inte halkar efter för det ska ju inte lärarna behöva "jobba ikapp" med just deras barn. ansvaret ligger då på föräldern att se till så att barnet inte missar något pga semestern, så länge detta sköts bra så tycker jag man borde kunna få åka på semester under pågående termin.

• Punkster

Jag jobbar inom skolan och tar själv gladeligen semester mitt i terminen. Då är det ju billigt att resa! Varför skulle inte barnen får göra samma sak? Så länge om det inte handlar om några längre perioder ser jag inte problemet.

• mamma till 2 frön
    GoldenG skrev 2010-11-02 14:29:49 följande:
    Så länge barnet ligger bra till i förhållande till kunskapsmålen så ser jag inte problemet. Men självklart måste barnet och föräldrarna på eget initiativ se till att ta igen det som barnet missar under ledigheten.
    Jag skulle aldrig resonera så att de uppnådda kunskapsmålen skulle styra vilka som får ledigt.  Då skulle vissa barn, kanske de som behöver det mest, aldrig få vara lediga, alla eller ingen. Däremot samtycker jag i att det är förälderns ansvar att se till att barnet tar igen det de missar den veckan de är borta. Själv hade jag sonen ledig en vecka ganska nyligen och vi arbetade på kvällarna under en tvåveckorsperiod innan med matte och annat som han skulle ha gjort den veckan han var ledigFlört.
  • cloudberry79

Ser inget problem med det, så länge man som förälder tar ansvaret för att visst skolarbete blir gjort. Däremot uppskattar jag inte att man söker ledigt när det är nationella prov t ex, vilket har hänt mer än en gång...

If you love me - please don't feed me!
  • eeisor

Problemet blir väl när man hamnar i situationer där föräldrar inte tänker längre än näsan räcker. Jag arbetar administrativt inom skolan sedan ett antal år tillbaka och har hört en del skräckexempel. T ex en elev som har svår dyslexi och och kalkylexi och verkligen, verkligen behövde varenda minut i skolan för att över huvudtaget ha en chans att nå målen, där bestämde sig föräldrarna för att en 2-veckors badresa till Mallis under vårterminen i åk 9 låg i barnets intresse. Kan säga att vi var ganska många som skakade på huvudet och funderade över hur de tänkte där.
    Något annat som jag har hört alldeles för många gånger är familjer där man fått med sig arbete från skolan, barnet lyfte inte ett finger under ledigheten för att göra skolarbete och efteråt krävde föräldrarna extra undervisning för barnet för att h*n skulle klara sig, "för det är ju skolans ansvar att se till att barnet når målen".

Svårigheten blir även var man drar gränsen om man har målen som måttstock för ledighet. "Pelle, du är tillräckligt begåvad och klara av målen med råge. Varsågod, här är beviljad ledighet till Cypern. Men du Kalle, du är smått korkad och kommer garanterat inte klara målen, du får stanna hemma." Hur förklarar man något sådant för ett barn utan att få det till ett straff för att man är "svag"? Eller hur undviker man att skapa situationer där den svagare jämför sig med den starkare och den svagares självförtroende körs ännu mer i botten? Och när anses man tillräckligt stark resp. svag? Det blir i mina ögon alldeles för subjektiva bedömningar och då anser i alla fall jag att det är bättre att ha en och samma regel för alla.

• Radha

När jag läste artikeln fick jag känslan av att det handlar om lärare som är rädda om sin auktoritet.
    Jag är helt chockad över hur mycket kontroll samhället vill ha över en när man har barn; det är lite som att man blir livegen.

• Kinne79
    Kinne79 skrev 2010-11-02 14:32:38 följande:
    På skolan där jag jobbar ger vi gladeligen barnen ledigt. Vi resonerar precis som Busbellan att resande är oftast mer givande än skolarbete under 1 vecka. Och ärligt så missar man inte så mycket under en vecka.
    Tänker på barn i klass 1-6.
  • cloudberry79

Det finns ju faktiskt också en lag om skolplikt. Barnen går inte i skola alla veckor på året, så de veckor skolan pågår bör man ju undvika att ta extra semester, alternativt undervisa barnen i motsvarande omfattning under resan.

If you love me - please don't feed me!
  • Jennnie

Tycker att det är självklart att man försöker lägga sin semester under loven så gott det går. Visst är resorna billigare under icke-lov, men samtidigt anser jag att skolan är väldigt viktig och det finns väldigt många lov som man kan åka på. Själva bokar vi en del men försöker alltid få till det på loven, om det någon gång är så att vi vill ha långhelg borta någonstans så blir det på sin höjd en fredag som barnen ska vara borta. Barnen är ju ofta sjuka och ändå borta en del så det är klart att man ska prioretera skolan.

Samtidigt tror jag att det är en fråga om vad man anser om skolan också. Både jag och min man är högskoleutbildade och anser att skolan är väldigt viktig, och den syn vill vi ge till våra barn också. Att vara borta, skolka från skolan eller bå annat sätt ha ogiltig frånvaro tycker inte vi är okej.

Nu vet jag att jag kommer att få en mängd arga föräldrar som anser annat. Men jag kännde att jag trots detta ville ge min syn på saken och ni behöver inte tycka samma som mig. Tror att allt handlar om ett förhållningssätt till skolan.

• Punkster

Sen ska det ju tilläggas att det inte är alla föräldrar som ens har möjlighet att ta ledigt från sina jobb när barnen har lov från skolan. Många barn går på fritids hela sommarlovet för att föräldrarna inte får ta ut någon semester förrens augusti-september. Det är ganska vanligt inom vården och handeln. Man får semester när det finns möjlighet, helt enkelt.

Att vara ledig för att kunna göra något tillsammans med familjen och sina barn (för det är det jag anser att det handlar om, vad man gör/åker till på semestern är oväsentligt) har nästan blivit en status/klassfråga. Det beror på vilket yrke du som förälder har. Det tycker jag är fel. Om det passar familjen bäst att ha semster på hösten så tycker jag att man ska ha möjlighet att ta det. En vecka på Mallis är inte hela världen, så länge föräldrarna tar ansvar och ser till att de ev. extrauppgifter som barnen fått från skolan faktiskt blir gjorda.

• Radha
    Jennnie skrev 2010-11-02 19:42:57 följande:
    Samtidigt tror jag att det är en fråga om vad man anser om skolan också. Både jag och min man är högskoleutbildade och anser att skolan är väldigt viktig, och den syn vill vi ge till våra barn också. Att vara borta, skolka från skolan eller bå annat sätt ha ogiltig frånvaro tycker inte vi är okej.

Tror att allt handlar om ett förhållningssätt till skolan.
    Du säger implicit att det skulle vara lågutbildade människor som tycker att det är okej att ta semester under terminen och att barnen missar skolan. Både jag och min man har universitetsexamen (jag har två) och för oss själva påverkade några veckors ledighet från skolan (i låg och mellanstadiet) definitivt inte våra resultat. Om det skulle visa sig att vår son har det svårt i skolan skulle vi naturligtvis inte ge oss iväg och resa för vi har också en seriös inställning till utbildning. Om han har lätt för sig så spelar en eller två veckors frånvaro ingen roll.
Svar på tråden Föräldrar som vill ha ledigt när det inte är lov