Föräldrar som vill ha ledigt när det inte är lov
Tycker att det är självklart att man försöker lägga sin semester under loven så gott det går. Visst är resorna billigare under icke-lov, men samtidigt anser jag att skolan är väldigt viktig och det finns väldigt många lov som man kan åka på. Själva bokar vi en del men försöker alltid få till det på loven, om det någon gång är så att vi vill ha långhelg borta någonstans så blir det på sin höjd en fredag som barnen ska vara borta. Barnen är ju ofta sjuka och ändå borta en del så det är klart att man ska prioretera skolan.
Samtidigt tror jag att det är en fråga om vad man anser om skolan också. Både jag och min man är högskoleutbildade och anser att skolan är väldigt viktig, och den syn vill vi ge till våra barn också. Att vara borta, skolka från skolan eller bå annat sätt ha ogiltig frånvaro tycker inte vi är okej.
Nu vet jag att jag kommer att få en mängd arga föräldrar som anser annat. Men jag kännde att jag trots detta ville ge min syn på saken och ni behöver inte tycka samma som mig. Tror att allt handlar om ett förhållningssätt till skolan.