Inlägg från: Radha |Visa alla inlägg
  • Radha

Föräldrar som vill ha ledigt när det inte är lov

När jag läste artikeln fick jag känslan av att det handlar om lärare som är rädda om sin auktoritet.
    Jag är helt chockad över hur mycket kontroll samhället vill ha över en när man har barn; det är lite som att man blir livegen.

• Radha
    Jennnie skrev 2010-11-02 19:42:57 följande:
    Samtidigt tror jag att det är en fråga om vad man anser om skolan också. Både jag och min man är högskoleutbildade och anser att skolan är väldigt viktig, och den syn vill vi ge till våra barn också. Att vara borta, skolka från skolan eller bå annat sätt ha ogiltig frånvaro tycker inte vi är okej.

Tror att allt handlar om ett förhållningssätt till skolan.
    Du säger implicit att det skulle vara lågutbildade människor som tycker att det är okej att ta semester under terminen och att barnen missar skolan. Både jag och min man har universitetsexamen (jag har två) och för oss själva påverkade några veckors ledighet från skolan (i låg och mellanstadiet) definitivt inte våra resultat. Om det skulle visa sig att vår son har det svårt i skolan skulle vi naturligtvis inte ge oss iväg och resa för vi har också en seriös inställning till utbildning. Om han har lätt för sig så spelar en eller två veckors frånvaro ingen roll.
Svar på tråden Föräldrar som vill ha ledigt när det inte är lov