Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

Föräldrar som vill ha ledigt när det inte är lov

Jag jobbar inom skolan och tar själv gladeligen semester mitt i terminen. Då är det ju billigt att resa! Varför skulle inte barnen får göra samma sak? Så länge om det inte handlar om några längre perioder ser jag inte problemet.

• Punkster

Sen ska det ju tilläggas att det inte är alla föräldrar som ens har möjlighet att ta ledigt från sina jobb när barnen har lov från skolan. Många barn går på fritids hela sommarlovet för att föräldrarna inte får ta ut någon semester förrens augusti-september. Det är ganska vanligt inom vården och handeln. Man får semester när det finns möjlighet, helt enkelt.

Att vara ledig för att kunna göra något tillsammans med familjen och sina barn (för det är det jag anser att det handlar om, vad man gör/åker till på semestern är oväsentligt) har nästan blivit en status/klassfråga. Det beror på vilket yrke du som förälder har. Det tycker jag är fel. Om det passar familjen bäst att ha semster på hösten så tycker jag att man ska ha möjlighet att ta det. En vecka på Mallis är inte hela världen, så länge föräldrarna tar ansvar och ser till att de ev. extrauppgifter som barnen fått från skolan faktiskt blir gjorda.

Svar på tråden Föräldrar som vill ha ledigt när det inte är lov