-
Jajemen!norgesessan skrev 2011-06-05 21:42:44 följande:Är den närmaste en two way med römer huvudstödet?
-
Har också funderingar angående skolskjutsen. Här är det skolbuss som gäller, och då vanlig trafikbuss, trots att det är en skolskjutslinje. Kollade just med kusinen som aldrig har sett att det finns bälte i bussen förutom för rullstol. Försökte läsa lite på http://www.bussbranschen.se/OmBR/Deth%C3%A4rg%C3%B6rBR/Trafiks%C3%A4kerhet/B%C3%A4lten/tabid/468/Default.aspx
så antingen så är bussarna klassade som stadsbuss (trots att vi bor på landet) eller så är alla bussar äldre än 2004.
Är det bara jag som tycker att man borde ha åtminstone midjebälte på skolbussarna? Det är ytterst sällan det åker andra personer än just skolbarn på den linjen.
-
Jag har mailat blocket flera gånger just för att påpeka att de har felaktiga eller icke godkända säkerhetsutrustningar (bilstolar) till försäljning. Tycker det borde finnas en kategori för bilstolar som faktiskt ska användas i bil, och en för de som duger till lådbilsrallyt. Fick senast till svar att de skulle ta upp det på möte, men det känns som att de helt enkelt skiner i vad som säljs på deras sajt.Alexis mamma skrev 2011-06-12 20:54:59 följande:www.blocket.se/kristianstad/Bilnat__Babis_sky...
Det borde finnas nån slags spärr på blocket för vad som får o inte får säljhas när det gäller barnsäkerhet....detta sätt är väl knappast godkänt längre?? Det finns ju stolar som går att ha i liggläge har jag för mig) om barnet av medicinska skäl inte kan åka sittandes?
Tycker att de kunde ha lite ansvarskänsla, men tydligen inte. -
Näe, tvärtom. Det ska sitta nära bälteslåset!cicci85 skrev 2011-06-12 22:35:55 följande:Clipset till Freeway, visst ska det sitta på sidan som man inte knäpper fast bältet?
-
cicci85 skrev 2011-06-12 22:48:27 följande:jaså, okej!
Hittade bruksanvisningen, och enligt den så behövs låsbygeln bara om man placerar freewayen på ytterplats i baksätet (trepunktsbälte) med stöd mot framförvarande stol. Så i framsätet behövs den mao inte.
Om låsbygeln står det såhär: "Får endast tillämpas i personbil. Den får inte användas för fristående (typ 3) montering i småbussar, vans och liknande".
-
Näe, tycker huvudstödet går ut längs sidorna och "förminskar" stolen. Kolla inlägg 2884 så har jag bild på hur vårat ser ut.Lindis 73 skrev 2011-06-13 23:12:09 följande:
Ni som har Römer huvudstödet och Twoway har ni några problem med att stolen liksom är för vid - så att huvudstödet blir platt? Var på Babyland förra veckan o frågade om det var det huvudstödet som passade i Twowaystolen och fick till svar att det passar men att det förmodligen inte får den verkan jag var ute efter när barnet somnar pga att stolen är såpass bred upptill....
Det kan ju inte vara bra att sova med nacken dubbelvikt - även om hon inte klagar så blir det ju ett himla ryck i nacken vid en ev krock! Oftast sitter någon bak hos henne och kan stötta huvudet lite men det händer ju ibland att man kör ensam....Har försökt luta stolen mer bakåt men då blir det omöjligt att sitta i passagerarsätet framför och nån måste sitta där för vi är ju fem st....
-
Brio Zento kan monteras fristående utan stöd. Men testa i bilen förstås, så att det funkar rent praktiskt.201201232 skrev 2011-06-15 15:34:22 följande:Jag tittade lite på den berömda twoway, men det står att den måste stödjas mot sätet framför (endast baksätesmontering är aktuellt för oss). Det går ju inte att ha den bakom förarstolen då? Vi är minst två som kör bilen och måste kunna justera stolen efter längd. På andra sidan sitter en annan stol som vi inte kan ha bakom förarstolen då den tar för mycket plats för att min man ska kunna sitta i bra körställning framför.
Måste alla stolar utan stödben lutas mot ryggstödet framför? -
Har du fått något svar? Jag skulle gärna vilja veta anledningen till varför han avrådde från Isofix!Finesse skrev 2011-06-08 08:01:46 följande:Nu har jag mailat chefen på VTI och hoppas han svarar ang bältestolar med isofix.. han avrådde mig till att köpa nån sån.. så ni vet..
-
Bara en fundering appropå Isofix... En bilbarnstol ska ju bytas ut efter en krock, likaså bältet. Är det någon som har hört att man byter ut isofix-fästena i bilen? Det borde ju vara minst lika viktigt som ovanstående?
-
Ja, det finns extra att köpa. Dessvärre brukar de vara svindyraEnStoltMamma skrev 2011-07-09 23:31:55 följande:
visst kan man köpa fler överdrag/klädslar till bilstolar? sonen har precis slutat med blöja och jag vill inte behöva tvinga på honom blöja bara för att man ska ut med bilen, än så länge har inga olyckor hänt men man vet ju aldrig,.. har flera bilstolar att byta mellan men vore skönt att ha fler att byta med ändå :P
Vi kör med blöja på minstingen om vi ska åka lite längre och det är risk att hon somnar, eller ska åka motorväg där det inte går att stanna lika lätt.