• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Line80 skrev 2011-01-07 23:06:47 följande:
    Men tjena, en sån här hade min syster på tidigt 90-tal! www.tradera.com/Bilbarnstol-Britax-auktion_30...
    Wow, äntligen en ansvarsfull säljare som faktiskt har avbrutit auktionen!
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L
    Angel Gbg skrev 2011-01-09 14:21:47 följande:
    Alltså nu har jag aldrig köpt begagnat men när jag kollar blocket på Two way så skulle jag gissa att dom är supergamla!!! Detta utifrån mönstret på tyget... ser ut som 90tal...eller?
    www.blocket.se/goteborg/Britax_Two_Way_Plus_3...

Inte min annons som sagt...
    Tyvärr är det oftast på tok för gamla stolar som säljs på blocket, tror vi är flera här som har mailat dem ang det. Det borde vara krav på att man anger tillverkningsdatum. Det är ju inte svårare än att det står på de allra flesta stolarnas baksida. Om det inte finns att utläsa, ja då borde ju inte stolen vara godkänd öht. 
    Man får tex inte en kattannons godkänd om det inte framgår i klartext att katten är äldre än 12 veckor, oavsett om du vill omplacera en vuxen katt. Märkligt att det inte är lika noga med bilbarnstolarna...
  • Jempa L
    anette 81 skrev 2011-01-09 21:19:59 följande:
    Hur bra plats har barnen för benen i en akta graco duoflex?
    Beror helt och hållet på var den sitter någonstans... Duoflexen har ett relativt långt säte, så den ger mindre benplats än tex hi-way. Jag hade den förut monterad i mittensäte i en stor bil, men där är den enbart godkänd till 18 kg så det blev till att flytta om stolarna så att den hamnade i framsätet där den är godkänd till 25 kg. Lillan fyller snart 3 år, och hon har helt ok med plats för benen.
  • Jempa L

MammaHela: Var det hjässan eller öronspetsarna ni gick efter? Låter märkligt att hon skulle vara för lång för Two-wayen nämligen. (Min femåring har fortfarande plats att växa i den.) Two-wayen är väldigt låg i sitsen, vilket ofta är en fördel jämfört med de stolar som står på en ställning, typ cosmic. Så om hon är nära bilrutan nu i cosmicen så är det inte säkert att det blir lika nära med en Two-way. Dels för att vinkeln kan bli annorlunda och barnet sitter lite lägre. Men det måste ju provas i bilen förstås.

• Jempa L

MammaHela: Ja, en ren bältesstol är bättre än en framåtvänd kombistol! I bältesstolen har du rätt förutsättningar för hur bältet dras över kroppen. I en kombistol hamnar bältet ofta fel vid höfterna, och för långt från kroppen vid axeln.

• Jempa L

Jag har mailat blockets kundservice om att de borde införa en ny kategori, typ lådbilsbygge. Jag var lite arg och skrev att de borde kräva att folk skriver tillverkningsdatum eller helst av allt fotar datumstämpeln. (Som ni ser ovan så är det ju inte svårt!) Jag skrev att om folk ändå bemödar sig att ta ett foto på stolen, som nästan alla ändå gör, så är det inte svårare att vända stolen och ta ett kort på stämpeln också. Eller åtminstone att de länkar till bilstolsinformation hos tex NTF.
    Fick till svar att de skulle lyfta fram frågan och att det möjligen behövdes striktare regler.

Kanske behövs det fler personer som mailar innan det händer något?

• Jempa L

Maken letar firmabil, och har mer eller mindre bestämt sig för en. Men nu undrar jag om det ska stå på fordonsuppgifterna på transportstyrelsen om bilen har passagerarairbag? Om jag söker på våra privatbilar så står det att de har passagerarairbag, men på den här firmabilen så står det ingenting om airbag öht. Betyder det att den troligtvis saknar airbag? Måste ringa o kolla med säljaren förstås, men ställer frågan ändå.

• Jempa L

En tvååring jämte en drygt fyraåring i duoflex kontra Two-way. Proportionellt sett så är de ungefär lika stora i stolarna, bägge har hjässan ungefär i kant med stolens rygg. Lillan hade här stl 92/98 och stora tjejen 110-116 i kläder. Så jag anser också att det är mer än några cm som skiljer stolarna åt. Stora tjejen är både äldre och längre nu, men sitter fortfarande bra i stolen.

• Jempa L
    LillTussa skrev 2011-01-23 20:46:21 följande:
    På alla bilar jag kört har det stått på själva instrumentbrädan framför passagerarsätet om airbagen är där. Det är oftast en märke präglat precis framför sätet där det står "airbag". Kanske märket är 2x1 cm stort. 

Men kolla upp det. Är airbagen urkopplad är ju liksom märket kvar, men då lyser det oftast en lampa på instrumentpanelen att den inte är aktiv.
    Jo, visst är det så. Problemet var att jag inte var med och tittade på bilen. Och maken koncentrerade sig på sån´t där som motorljud, kaross och verktygsskåp Fick tag på transportstyrelsen nyss, och sannolikt så saknar bilen passagerarairbag, men jag ska kolla också för säkerhets skull.
  • Jempa L
    Allimac 2004 skrev 2011-01-28 20:29:28 följande:
    Någon som har ett tips på en bra bältesstol?
    Smaken är ju som bekant delad, men jag gillar Britax Kidfix om man har isofix-fästen i bilen. Annars Britax KidPlus. Framförallt gillar jag dem pga de ordentliga sidostöden som följer med när barnet växer. Många stolar höjer enbart huvud/nackdelen och sidoskyddet för kroppen förblir i samma höjd. Likaså tycker jag att tex Akta Gracos Rallysport har för grunt huvudskydd.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!