• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Mellanmjölkens land skrev 2011-05-16 14:57:55 följande:
    Dottern är stor för sin ålder och om hon följer sin kurva kommer hon väga 18 kg vid 2 års ålder. När vi köper stol istället för babyskyddet så måste vi ta med det i beräkningen. Det är inte dags än men det vore trevligt att inte vara ute i sista sekund när vi ska byta.

Ge mig tips på stolar som funkar för långa och tunga barn!
    Britax Two-way! Definitivt! Min 5½-åring, (drygt 110 lång) får plats i den ett tag till. Den är godkänd till 25 kilo på alla platser.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

Ayeree: Jag var lite snabb att posta... Ser nu att hon fortfarande sitter i babyskydd. Two-wayen kan bli lite väl stor om ni byter direkt till den, den är inte så ombonad mot sidorna som en del andra bilstolar, vilket gör att stolen kan kännas stor för små barn. Det finns ett huvudstöd som man kan komplettera den med om man vill. Om ni bara åker någon gång ibland, och kortare sträckor kan det funka, men annars skulle jag nog välja en stol som hon sitter bra i nu, och eventuellt köpa en two-way senare om hon skulle växa ur den stolen ni har.

• Jempa L
    Thegran skrev 2011-05-20 15:31:04 följande:

disskuterat det där med att åka bakvänt/framvänt idag med två andra mammor...den ena vände sitt barn framåt vid 1.5 och den andra vid  3.

har lust att ge dem länken till NTF, men känner att de nog inte uppskattar det...

Det är tråkigt, men Jantelagen träder in så fort man öppnar munnen känns det som. Jag har lyckats få dagis att kasta sin frigolitkudde utan horn och få barnen att åtminstone sitta i trepunktsbälten (på kudde) om de ska iväg, men på bekostnad av att vara "Den Besvärlige Mamman" som kör sina egna barn själv vid utflykter.
  • Jempa L
    LillTussa skrev 2011-05-21 20:29:26 följande:
    Det är det som är kruxet, klart bältena kan tvinna sig men på tw så tvinnar de om vartannat uppe vid axlarna. Vet inte hur jag ska förklara. Men bältena är ju som "dubbla" däruppe och då tvinnar bältena runt varandra. Eller har jag missat nåt gällande hur bältena ska sitta? 

På cosmicen är ju bältena enkla uppe vid axlarna och överflödigt bälte går bakom stolen när man spänner fast barnen. Fast på tw är det dubbla bälten i selen.. Oh vet inte hur jag ska förklara..
    Här har vi klarat oss från att det tvinnar sig inne i stolen. Det måste ha blivit något knas med det bälte som är till axelmuddarna tänker jag... Om allt är rätt draget från baksidan på stolen så bör det inte tvinna sig. Jag har dock dragit en vanlig gummisnodd runt det bältet som håller axelmuddarna för att förhindra att det glider ut för långt. Kanske kan det hjälpa dig också?
  • Jempa L

Tummen upp till Biltema i Uppsala som har satt extra lappar på korgen där de förvarar de nya bältesstolarna. Där står det att det är tryckfel i katalogen, och att den är rekommenderad från 4 år. Inte 3 som det står i katalogtexten.

• Jempa L
    norgesessan skrev 2011-05-28 21:34:23 följande:
    Jempa, vad lång din dotter är (eller kort min son är). Jonathan fyller 6 i september, han når upp till samma punkt som din 3åring
    Jo, hon har dragit iväg i längd, det märks på kläderna  Hon är ca 115 cm lång, varav överkroppen är ca 65 från rumpan och upp till huvudet när hon sitter. Vi har nyligen börjat slussa in henne i bältesstolen vid "säkrare" resor. (Om det nu finns sådana, men inom 50-vägar tex.) Annars är det fortfarande bakåt som gäller när vi åker på vägar med mer trafik och högre hastigheter.
  • Jempa L
    Finesse skrev 2011-05-29 20:56:49 följande:
    Vad har ni för bil som har isofix i mitten?
    Vi har också isofix i mitten på VW sharan... Alla stolar är ju fristående, så jag antar att det är därför. Just nu har vi 2, 3, 1 (sett framifrån föraren) Men annars kan man sätta 2, 2, 2 om man vill ha en bredare gång emelllan eller behöver trepunkstbälte till alla passagerare. (Vi har 6 stolar, men det finns möjlighet att ha 7.)
  • Jempa L
    Jessika82 skrev 2011-05-30 20:27:04 följande:
    nej det gör det inte men svårt att  välja stol. har two-way:en bra krockskydd? funderar på den till sonen... eller hi-way:en
    Hi-wayen är ganska mycket mindre och kortare i ryggen. I ditt fall hade jag valt en Two-way, den kommer du kunna använda längst tid. Om du klickar på länken till bildtråden (sist i trådstarten ovanför) så visar näst sista inlägget en 116 cm lång 5½-åring samt en treåring i varsin Two-way.
  • Jempa L
    JWM skrev 2011-06-01 07:28:24 följande:
    är alla insnöade på britax bakåtvända stolar?????
    känns som det är det ända som diskuteras i denna tråd

ingen som vet hur säkert det är att använda denna "ögla" till bältet???
    På en del bältesstolar finns ett spänne eller bältesjusterare, som man drar bältet igenom för att få det att ligga an mot barnets axel. Om spännet används på rätt sätt, reducerar det eventuellt slack i bältet och barnet fångas upp tidigare vid en eventuell krock eller häftig inbromsning. Problemet är att många föräldrar använder spännet för att flytta bältet, bort från barnets hals, vilket inte är att rekommendera.

Saxat från http://www.ntf.se/konsument/fraga1336.asp?katid=9999
  • Jempa L

Provade att googla "bröstbandshållare" och fick upp min egen bild Skrattande. Man brukar hitta dem vid bilstolstillbehören. Perfekt om man har barn som "rymmer" ur banden med armarna. Enligt amerikanska forum är det rätt höjd när bröstspännet sitter i armhålehöjd.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!