• Joico
    cicci85 skrev 2010-12-30 11:57:27 följande:
    Den har väl ungefär som Secura tror jag...

Nån som vet när Britax nya stolar skulle komma ut i affärerna?

Aha, har aldrig sett Securan "live"

• Joico
    LillTussa skrev 2011-01-01 18:23:46 följande:
    Alla ni som haft problems med att få TW att sitta ordentligt, har ni sportsäten då? Skålade alltså? Eller är den verkligt så knepig att få sitta fast ordentligt?

Vi hade funderingar på tw i baksätet,, känns knössligt att köpa en och så ska den inte sitta ordentligt utan en massa krångel? 
    Jag kunde inte få TW att sitta bra i framsätet på min förra bil, en Citroën C3. Och den har verkligen inga sportsäten varken lutande bakåt eller skålade. Helt plant, åt alla håll. Vet inte vad det var som gjorde att den inte satt bra, men bak satt den utmärkt.

Prova i butiken hur den sitter, så vet ni innan
  • Joico
    Misery skrev 2011-01-01 22:33:38 följande:
    Jag ska ge er ett tips som jag fick lära mig när jag sålde bilstolar. Syrran har en two way som hon inte fick att sitta fast...gör så här..
    Luta bilstolen inåt i bilen och spänn fast den inre bandet så hårt ni kan sen trycker ni stolen åt andra hållet och spänner fast det andra bandet..voila..så sitter stolen som berget. En fördel kan va att vara två en som trycker ner stolen och en som spänner det andra bandet..
    Det hjälpte inte mig. Banden var åtdragna så hårt det bara gick, hade jag dragit mer hade nåt säkert gått sönder, typ bilens säte eller nåt. Bilstolen satt ändå dåligt, den passade helt enkelt inte bra där
  • Joico
    Misery skrev 2011-01-02 12:45:19 följande:
    Okey Annan...mkt beror väl på sätet i bilen. Tror att dem blir mer sportigare och ska vara mer bekvämare för den som sitter där än att det ska vara lätt att få fast en bilstol.Sätena är så mjuka så därför blir det svårt att få det bra i vissa bilar.
    Fast min förra bil var allt annat än sportig - en Citroën C3 med platta och raka säten åt alla håll, mer hårda än mjuka säten osv.
  • Joico
    thecarseatlady skrev 2011-01-02 23:05:29 följande:
    Alltså kolla hur flickans stol är monterad...
    " target="_blank">

Pojkens ser man inte riktigt, men det skulle ju inte förvåna mig om den inte har spänts fast med något bälte alls...

Detta klipp låg som "Förslag" bredvid. Synd att de ska montera TW framåtvänd alltså!!
    ">

• Joico
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-05 23:27:21 följande:
    Hej!

Tänkte slänga in lite frågor o funderingar o se om nån av er kanske har koll på detta o kan komma med råd:)

Har två barn en 2 1/2 år o en 6 mån. Har en saab 9,5 kombi. Båda åker ibak. Stora i en high way bakom passageraren o lilla i babyskydd bakom föraren. Eftersom det är en buckla på golvet i mitten kan vi vad jag förstått inte sätta en bilstol med stödben där. Stödben är väl säkrare än utan stödben? Mittplatsen är väl säkraren än bakom passageraren??? Så hur ska man tänka där??? Mittenplatsen är något säkrare än passagerarplatsen fram och sidoplatserna bak, eftersom det är den plats som är så långt ifrån bilens kaross som möjligt. Men det är marginellt, så placera barnen som det funkar bäst för er.

Lilla kan inte sitta själv än, men snart så, å då ska hon ju få ny stol. Är bakåtvänd bättre än en som man kan ha både och??? En ren bakåtvänd bilbarnstol och en bakåtvänd kombistol är lika säkra, men en kombistol bör inte användas framåtvänt. Men bakåtvänd är den alltså lika säker som en ren bakåtvänt. Å så tänkte jag på high way stolen som stora sitter i. Läste i nån tabell på ntf att den är testad för max 18kg på samtliga platser, men står ju att den är upp till 25kg. VI hade först tänkt att lilla får en likadan då vi är nöjda med den. Men sen tänkte vi på d där med vikten. Å stora väger nu 15. Så kanske borde lilla ta hans stol o han få en annan. Vilken borde d va i sånt fall??? Britax Hi-way är godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser. Jag vet inte vad du har läst för nåt om 18kg, kan det vara att den är Plustestad till 18kg? Här kan du läsa mer om vad Plustestet innebär http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=39460
    Ja allt d där funderar vi på. Alltså om det är så att det är max 18 på high way kanske d är smartast att lilla få överta den o stora en ny stol upp till 25??? Om inte, utan lilla ska ha ny. Ska man tänka att hon ska ha stödben o sitta bakom föraren då, eller i mitten men utan stödben??? Tips på andra bra stolar??? Jag tycker att lillan ska ta över Hi-wayen och den stora ska få en större stol, så han kan åka bakåtvänt länge. Britax Two-way och Multi-tech är båda godkända till 25kg bakåtvänt och har längst ryggar av alla stolar. Two-way kan man använda längre än Multi-tech dock, p.g.a nackstödet som barnets axlar tar i. Här på FL finns det ett par stycken som har stora barn i sina TW, bl.a en 6åring och en 8åring (rätta mig om jag har fel här om åldrarna, nån)

Nån som vill göra mig mindre snurrig så här på kvällskvisten??? Shit när jag börjar tänka på nåt går tankarna bara runt o  jag vill hellst ut i bilen o kika nu o åka till nån kunnig ntf person o be dem kolla, prova o tipsa=)
    mammatill2härligavildar skrev 2011-01-06 00:01:48 följande:
    Å så lite mer....

Two way, den går att ha både framåt o bakåt. Men vad jag förstod när jag läste lite så är en sån stol ändå bäst bakåt??? Så alltså är den lika ok som en high way bakåt. Precis! Men har two way stödben??? Nej, det har den inte.
    Kan man sätta high way i mitten i bak utan att använda stödbenet om den vilar mot de båda framsäten (o de är i samma position så klart)???? Nix, Hi-way måste användas med stödben. Eller är d i sånt fall lika bra att köpa en two way, om den nu är utan stödben??? Ni kan placera en Two way i mitten om den sitter stabilt där.
    Hur stora/långa barn brukar få plats i en high way??? Det kan nog nån annan svara bättre på. Den kanske sonen ändå inte växer ur innan han ska vändas o då kan ju dottern få en likadan.
    Å va bökigt detta är. Å man vill ju så gärna att d blir bra såklart.
  • Joico
    Peak skrev 2011-01-07 11:10:07 följande:
    Är det Britax two-way ni brukar rekommendera om man vill ha en stol bakåtvänd som man kan ha ganska länge!?
    Jajemen  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!