• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Välkommen hit, thecarseatlady! Kul att du hittade

• Joico
    thecarseatlady skrev 2010-11-08 22:53:47 följande:
    Tack Annnan! Att hitta var inga problem, men att hinna följa med i allt ni skriver och att själv ha tid att skriva nåt är betydligt värre.... Flört

Jättebra trådstart förresten!
    Ha nej du har ju annat att göra

Tack!
  • Joico
    jezca skrev 2010-11-09 09:51:28 följande:
    Jag skrev i förra tråden att jag har en acta graco cosmic comfort till min snart tre åriga son. Han är 100cm och väger 16kg och nu sitter han inte så bra längre pga det avtagbara huvudstödet. Tänkte ta bort det men tror inte stolen är godkänd så. Han ser ändå ut att sitta bra utan stödet och säger att det känns mycket bättre. Vad gör man stolen borde ju inte helt plötsligt bli värdelös!!  Känns inte kul att behöva köpa en ny stol!
    Jag tror att många säger olika.. tror t.o.m att Akta har sagt olika. Men jag hade tagit bort nackstödet, helt klart. Visst sitter det där av en anledning, men om han inte sitter bra i stolen så ta bort det.
  • Joico

Läste precis under "Frågor och svar" på Volvos hemsida, ang. bilsäkerhet. En fråga var hur länge babyskyddet kan användas. De menade på att det är olika, men nånstans mellan 9-18månader!!

• Joico
    Line80 skrev 2010-11-12 15:52:23 följande:
    hur säkert är det att koppla ur en airbag om man har sånna avstängnings knappar i bilen? vi kommer inom ett par veckor att köpa en ny bil (Honda) där den funktionen finns och bilen är utrustad med airbags överallt.. och den har sånna knappar där man kan välja att ha de urkopplat.. ska ta reda på hur säkert den urkopplingen är när vi ska titta på bilen.. men tänkte om ni här har nån uppfattning om detta?

Fick ut nya bältesstolar på försäkringen idag, hade tänkt ta adventure som ni tipsade om var den smalaste stolen men den hade dom inte där.. men nu ska vi hur som helst alldeles snart köpa ny bil som är en av de största kombin utrymmes mässigt
    Det ska vara fullt tillförlitligt. Inga dokumenterade olyckor.
    Det enda som kan vara lite lurigt är om man stänger av och sätter på, stänger av och sätter på, och sen glömmer att stänga av när det sitter en stol där. Så var noga med att komma ihåg att trycka på knappen så det är avstängt!
  • Joico
    Line80 skrev 2010-11-12 16:16:14 följande:
    ja ok det låter ju positivt har hört motsatsen nämligen, att man inte ska förlita sej på att den verkligen är urkopplad. men eftersom dessa knappar finns så borde det ju vara fullt pålitligt på en ny bil iaf!
    Var har du hört det...?
  • Joico
    MammaHela skrev 2010-11-12 17:38:36 följande:
    hur menar du nu? Jag vet inte hur jag ska tolka detta inlägg... är påpissigt humör just nu, så jag läser det ironiskt, men vill bara kolla.
    ?? Jag tror inte att hon menar något annat än det hon skrev. Att det måste vara jobbigt att inte ha nåt att säga till om, för det har man ju inte direkt när man har delad vårdnad.
  • Joico
    The Bumblebee skrev 2010-11-14 01:43:55 följande:
    Satt och kollade efter vilka bakåtvända stolar det finns med Isofix-fästen. DuoLogic och Be Safe visste jag hade det, men är det nån här som har erfarenhet av Britax stol, Fixway?
    Ja, det är lite dåligt med Isofix-stolar. Dom du nämner är de som finns. Men faktiskt så har Fixway slutat tillverkats, så enda chansen att få tag på den är om någon butik har kvar i lager eller begagnat.
  • Joico
    Millan09 skrev 2010-11-17 08:38:40 följande:

thecarseatlady alltid kul med rekord...tänker mej ett scenario vid en krock o ryggstödet framför lossnar och benen pressas mot bröstkorgen..hur andas man då??? har tyvärr sett mkt i amb tjänsten brrr..

Hur  menar du?
  • Joico

Det känns ju mer som ett provocerande inlägg.. men vad vet jag.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!