Fru Sveden skrev 2010-12-19 01:29:15 följande:
Jag har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på
Vi har två söner en 2½år och en på snart 5månader. Lillebror börjar växa ur sitt babyskydd och nu funderar vi på hur vi skall göra med bilbarnstol. Som jag förstått det så bör lillebror åka i babyskyddet tills han är 6 helst 7 månader (så länge hans huvud inte går över kanten). Min tanke har varit att lillebror skall få storebrors bilbarnstol och att vi skall köpa en ny stol till storebror. Nu är frågan: Kan man köpa en som man kan ha både bakåt och framåt eller skall vi bara köpa en ny stol till lillebror och låta storebror ha kvar sin och köpa en ny till honom när vi skall vända honom framåt?
Nä första biten där har du missuppfattat.. det är snarare tvärtom, att barnet bör byta stol så fort som möjligt. Från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol. Så fort barnet kan sitta så bör man byta. Men att huvudet inte får gå över kanten på babyskyddet är helt korrekt.
Vad har ni för stol till storebror nu?
De största stolarna på marknaden är kombistolar, alltså såna som går att vända. Men av många anledningar så bör dessa inte användas framåtvända! Dels p.g.a av tyngden (de är ofta mkt tyngre än rena bältesstolar), dels p.g.a storleken (är stolen urvuxen bakåtvänd så är den ju det framåtvänd också), dels p.g.a viktgränsen på endast 25kg (bältesstolar 36kg), dels p.g.a de ofta har sämre sidokrockskydd än bältesstolar, dels p.g.a att de inte har bältesstyrning vilket gör att bältet sitter helt fel osv osv.
Så när barnet ska vändas framåt ska man absolut köpa en ren framåtvänd bältesstol.