• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

LillTussa skrev 2010-12-18 22:59:20 följande:
    Nu inser jag varför stödbenet till cosmic-s är numera fast jmf med den tidigare modellen cosmic-xtp.

När jag i stressande stund (2 skrikande barn) och efter en runda med magsjuka i bilen (oh ja, I HELA BILEN) hade satt fast ett spädbarn och satt fast stol och barn och börjat gå mot förarplatsen insåg jag att stödbenet stod bredvid bilen! Jäkla skit om jag kört och nåt hade hänt!! 

Vilken mänsklig riskfaktor det är att ha ett stödben som inte är fast!! (men nu jävlar har man lärt sig att dubbelkolla och dubbelkolla igen!)
    Hade du monterat stolen lutande mot framförvarande ryggstöd  alltså?
  • Joico
    LillTussa skrev 2010-12-19 00:51:12 följande:
    Ja, snacka hjärnceller borta i stressen! (hade alltså en dotter som spytt ned hela bilen plus bilbarnstolen, vart tvungen att plocka bort klädseln tillfälligt eftersom vi skulle hem och allt var nedspytt! Man tänker inte särskilt mycket när man har två skrikandes barn, varav ett som spyr och man är stressad.. Det där benet brukar ju som alltid sitta där, man tänker inte på att det åker loss när man måste loss med internbältena.. SUCK! 

Nästa stol SKA ha fast stödben (eller inget alls) för att undvika sånt här! (Fast nu lär man ju dubbelkolla att man dubbelkollat liksom)
    Och det märkliga är att jag var så konfundersam varför stolen inte lutade som den brukar.. Slet och drog och innan jag insåg varför...
    Jäkla tur är vad det var!

Nej, ut med det kräkande barnet igen, in med stödbenet igen och fast med stolen.. FAST stödben, ja tack!

(så alla ni som läser, tänk på att kolla kolla kolla när ni är stressade o måste ur och tillbaka med stolen av div anledningar) 
    Lugna puckar Det är absolut ingen världskatastrof! Inoffociellt så kan jag säga att det inte är någon större fara att montera utan stödbenet. Stödbenet ska förstås användas i normalfallet men det är också bra om stolen lutar mot något. Duoflex/Cosmic får inte monteras fristående på stödbenet. Alltså - att montera utan stödbenet är inget att stressa upp sig för. Ingen fara.
  • Joico
    LillTussa skrev 2010-12-19 01:09:15 följande:
    Nej, men jag kände mig så urusel ska jag säga! Den är monterad rätt nu i alla fall! Och ska INTE ur när jag är stressad, då går jag fan nästa gång!
    Haha
    Hur kunde de lossna? Har för mig att benet sitter ganska hårt (eller iaf inte kan ramla av) fast ändå, iaf på Duoflexen. Men jag kan minnas fel också
  • Joico
    Fru Sveden skrev 2010-12-19 01:29:15 följande:
    Jag har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på Vi har två söner en 2½år och en på snart 5månader. Lillebror börjar växa ur sitt babyskydd och nu funderar vi på hur vi skall göra med bilbarnstol. Som jag förstått det så bör lillebror åka i babyskyddet tills han är 6 helst 7 månader (så länge hans huvud inte går över kanten). Min tanke har varit att lillebror skall få storebrors bilbarnstol och att vi skall köpa en ny stol till storebror. Nu är frågan: Kan man köpa en som man kan ha både bakåt och framåt eller skall vi bara köpa en ny stol till lillebror och låta storebror ha kvar sin och köpa en ny till honom när vi skall vända honom framåt?
    Nä första biten där har du missuppfattat.. det är snarare tvärtom, att barnet bör byta stol så fort som möjligt. Från babyskydd till bakåtvänd bilbarnstol. Så fort barnet kan sitta så bör man byta. Men att huvudet inte får gå över kanten på babyskyddet är helt korrekt.

Vad har ni för stol till storebror nu?

De största stolarna på marknaden är kombistolar, alltså såna som går att vända. Men av många anledningar så bör dessa inte användas framåtvända! Dels p.g.a av tyngden (de är ofta mkt tyngre än rena bältesstolar), dels p.g.a storleken (är stolen urvuxen bakåtvänd så är den ju det framåtvänd också), dels p.g.a viktgränsen på endast 25kg (bältesstolar 36kg), dels p.g.a de ofta har sämre sidokrockskydd än bältesstolar, dels p.g.a att de inte har bältesstyrning vilket gör att bältet sitter helt fel osv osv.
    Så när barnet ska vändas framåt ska man absolut köpa en ren framåtvänd bältesstol.
  • Joico
    Fru Sveden skrev 2010-12-19 01:48:14 följande:
    Vi har en brio (någonting) till storebror. Pratade med en tant på babyland som rekommenderade att jag skulle köpa en Britax multi-teck tror jag den hette till storebror för det var den enda man kunde vända framåt som man kunde leda ner bilbältet på (enligt henne) å andra sidan var det hon som sa att man skall vänta tills lillebror är helst 7 månader innan man byter bilbarnstol också så jag ju inte om man kan lite så mycket på vad hon sa. Tror hon sa det mest för att få sälja den dyraste bilbarnstolen dom hade.

Så det bästa alternativet är att köpa en ny bilbarnstol till lillebror och sedan en ny till storebror när han skall vändas?
    Brio Zento
    Mm Britax Multi-tech. Tanten hade rätt i att det är den bästa kombistol att vända framåt, om man nu måste. Den har höjbart ryggstöd, bra bältesdragning och bra sidokrockskydd. Däremot är den fruktansvärt tung! Tänk på att barnet får stolens tyngd i ryggen när de åker framåtvänd, och ju tyngre stolen är ju mer tyngd kommer bakifrån och trycker barnet mellan stolen och bältet. Alltså är en lätt stol att föredra.

Det är inget fel med att byta vid 7månader. Men jag förstår inte var hon fått just 7månader ifrån. Man bör byta så fort barnet kan sitta. När det är, är ju högst individuellt.

Zenton är ju godkänd från 0kg. Kan lillebror sitta? Eller är han iaf stadig/stabil? Har du provat honom i Zenton? Isåntfall kan ju lillebror ta över Zenton och storebror kan få en större stol så han kan åka bakåtvänd lääänge. Då tänker jag på t.ex Britax Multi-tech eller Two-way. Jag föredrar TW, men det är viktigare att köpa den stol som passar bäst till bilen och barnet
  • Joico
    Ledilnaan skrev 2010-12-19 08:24:53 följande:
    www.blocket.se/goteborg/Britax_Nordic_Freeway...

Kan man verkligen använda denna framåt?
    Nej
    Ledilnaan skrev 2010-12-19 08:26:38 följande:
    Vi blev påbackade igår, inte mycket men fronten på v70:n blev lite intryckt och sne, volvo har ju rätt hårda bilar. Hennes bil tog den största skadan.
    Men vad tror ni om bilstolarna? Behöver vi byta ut dem?
    Stod ni still?
  • Joico
    LillTussa skrev 2010-12-19 10:52:28 följande:
    Jo men drar man ur stolen tillräckligt fort så kan det lossna, åka ur liksom..
    Ja det kan vara så att jag minns fel var så längesen jag "hade med stödbenet att göra", så att säga men jag har för mig att den satt klämd runt ett "klump" bak i mitten på ryggstödet och dessutom hade pluttar in i klumpen, så den var rätt krånglig att ta av. Hmm, ja bra förklarat haha.
  • Joico
    Ledilnaan skrev 2010-12-19 14:46:02 följande:
    Ja, vi stod still, jag hade bromsen nertryckt hela tiden.
    Hmm, ja svårt att säga. Spontant så tycker jag inte det ska behövas, men det beror ju helt på hur fort det gick. Kändes smällen mkt? osv.

Ring o fråga försäkringsbolaget, det skadar ju inte!
  • Joico
    tobiq skrev 2010-12-24 23:29:24 följande:
    Men gud vad bra! Nu är det ju lite mer än ett år sedan stolen köptes, men det kanske går att få kontoutdrag så långt bak i tiden? Hade ju varit kanon i så fall! Tror ju inte att det är någon fara men vill ju gärna ha en komplett stol där allt sitter där det ska helt klart.

Vi ska inte byta stol till den lilla riktigt än för hon är ganska vinglig än och sitter inte själv på långa vägar, men om en månad eller två hade det varit skönt att kunna byta. Har hört att Duo Logico är ruggigt dyr bara, och det känns ltie onödigt att betala för babyskyddsdelen då vi redan har ett fullt fungerande babyskydd. Vet du någon annan som är bra som funkar från iaf 6 månader?
    Jag tycker absolut att du ska få bältesplasten fixad/utbytt!

Det är inga problem egentligen att byta från babyskyddet nu, om ni byter till en stol som är godkänd från 0kg. Men ni kan vänta en månad till, om ni vill det. DuoLogic hade jag absolut inte köpt, den är som sagt dyr och inte så jätterymlig heller och tar rätt stor plats i bilen.

Aktan som ni har nu (årsmodell?) är väl godkänd från 0kg men rekommenderas från 9kg/6månader. Tänkte om ni skulle köpa en större stol till större syskonet istället, eftersom Aktan inte är en så väldigt stor stol så kan ni behöva köpa ytterligare en bakåtvänd innan h*n är redo att åka framåtvänd. Så då kan lillasyster ta över Aktan så fort hon sitter bra i stolen och bältet hamnar rätt (bältesknäppet ska inte ligga över magen och de ska komma rakt ut vid axlarna), det kan ni prova redan nu om ni vill.
  • Joico

Alltså, är jag helt snurrig eller gjorde inte jag minst 2 inlägg i den gamla tråden + uppdaterade trådstarten, om att den tråden var gammal och den här är den nya?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!