• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jag vet....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Både och...Emmaljungas var livsfarligt, skyddet släpptes från basen vid ett test. Det är nog åtgerdat nu.

Såg i ett test att ett skydd som var fäst med bilbälte fick högre poeng än det i bas, kommer inte ihåg märket dock. Vissa andra var motsatsen, men det skilde inte mycket.

• norgesessan

Den annonsen måste vara fel, ingen är då så korkad att dom skriver så om den stolen medvetet...Man ser ju att den inte har internbälten.
    Gissar att hon säljer en bilbarnstol och en bältesstol, sen blev det blandat ihop. Kanske en annan har lagt in annonsen för henne, så missuppfattningen hände där..

Tänkte på priset hon angav som nypris, det är ju för mycket för en kid+.

• norgesessan

Jag har inte sätt till bilstolar, men till babyskydd.

• norgesessan

Mars, läste en norsk expert i en tidning för ett par år sen, kommer inte ihåg vem. Hon svarade på insändares frågor, och en hade frågat om integrerade säten.
    Det är inget sidoskydd och nackskydd. Bältesstol är ett bättre alternativ.

Vi hade integrerade stolar i två volvo. En 850 och en v40. I 850 var det sidoplatserna som hade funktionen att sitsen var tvådelat, man drogi ett band i sprickan så den lyfte sig, och främre delen vek sig neråt. Det blev som en liten trappa. Nackskyddet var att nackstödet var i tre delar, och man kunde vippa fram änderna så det blev nackstöd...(Kan du ju föreställa dig...Vanlig storlek på nackstödet).

I v40 var det i mittsätet. Man fällde ner armstödet, sen delade man på det (som ett våffeljärn). Det vecklades fram sits och rygg, så det blev lite bredare. Det var allt. Kommer inte ihåg hur nackstödet var.

• norgesessan

Barnens kusin satt i den i 850 en gång. Nackstödet fungerade INTE när han somnade, så jag undrar vad den skulle ha för funktion vid en olycka...Han hade aldrig bältesstol, bara kudde hemma.

• norgesessan

Tolkade dock det som att hon kommer att sitta framåtvänd någon gång under tiden dom har bilen, inte just när hon är 4.

• norgesessan

Vår 5 åring växte ur den när han var 4 kanske? Beror på hur stort barnet är. Tycker inte den är bra, den är liten för barnet, men samtidigt jättestor och hög i bilen.
    Köp till en Two way, det gjorde vi...(Dock till ettan, han som är 5 nu fick en Multitech eftersom vi då har en two way att byta till sen).

Har alltså....Cosmic till lillan (snart 2, den köptes til 5 åringen)
    Multitech till 5åringen, köptes för nästan ett och ett halvt år sen...
    Snart 8 åringen började med en freeway, men när den var 9 år gammal köpte vi two wayen (Han var då 5 år).

Han sitter fortfarande bakåt i two wayen, har 2 kg kvar, samt minst 5 cm. i ryggen.
    Han vänds nån gång nästa år, då får 5 åringen two wayen, och 2 åringen multitechen. Har köpt en Kid+ till 8 åringen som väntar.

• norgesessan

Har massor av bilder på stolarna i mitt galleri, blant annat jamförningsbild mellan cosmic och two way.

• norgesessan

Ja, jag så det...kampanj på Babyland...
    Men det kommer ofta tycker jag..

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!