• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Emil väger 23 och är ca. 126 lång.
    Självklart hade han inte suttit bakåt om han var 135, hoppas du fattar det...

Carseat, sa det till maken igår, att han måste vara den enda nästan 8 åringen som sitter bakåtvänd.

Självklart är det många som är större än honom, är barnet urväxt (ur en STOR stol, ingen akta graco xpt som är en pygmestol) så måste ju barnet vändas.

Varför skulle det vara en fara för honom? Verkar inte som att du har sätt en krock med ett framåtvänd barn.
    Men du är avreggat, så väntar mig inget svar från dig.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Vad bra!!!

Akta gracos belogic är plus supreme eller vad det stod, till 25 kg.  Plus nånting iallafall.

Hoppas stödbenet är längre på nya hiwayen.

• norgesessan

Ja, den spänns fast som en babyskydd...Hann kopiera innan den försvann, så den finns på bloggen.

• norgesessan

Jag är en trebarnsförälder, och är motståndare till att vända för tidigt. Vänder i magen när jag ser en tvååring framåtvänd...Eller vänds för att syskonet behöver stolen....Eller lyxig bil utan stol...

• norgesessan

Har läst mig fram och tänkt mig fram till allt jag vet...Och diskuterat här förstås.

• norgesessan

När den vänds tas ju bygelen bort. Kan inte föreställa mig att det blir 25 kg framåtvänd, för det är ingen bältesstol ((Är jag ganska säker på, kan inte garantera) men internbälterna, och jag vet inte om någon stol som ät godkänt till 25 med internbälterna (förutom specialstolar)

I Norge fanns det, när jag tittade, en framåtvänd med bygel mot golvet...Den var enligt reklamen jättesäker.

• norgesessan

Babyland hade ennu äöttre erbjudande på two way, men tror jag har kastat reklamen...Var nån julspecial.

• norgesessan

Det finns integrerade bilstolar (i vår ena volvo var det på sidosäterna, man drog upp nåt i sitsen, så halva åkte upp.... i andra volvon var det armstödet man delade på. Då vecklade sitsen och ryggen sig ut lite.

Läste i ett norskt forum, från en expert (typ fråga experten) att det var inte säkert, och att barnet ska sitta i en bältesstol.

• norgesessan

Nej, inga horn. Barnet sitter ca. 15 cm högre upp. Nackstödet var tredelat så man kunde vrida på ändstyckerna så det blev huvudstöd....(Ni kan själv föreställa er det fantastiska skyddet )

• norgesessan

Maja, man ger inte barnet de besta förutsättningarna VID en krock. Vi har aldrig krockat = Vi hade aldrig behövt använda säkerhetsbälte....ännu gör vi det konstant.
    Barnens säkerhet är inget jag kompromisserar med, samma hur sällan man krockar.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!