BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Tänkte om någon vet...
Min treåring är det ingen tvekan om att hon kommer åka bakåtvänt länge till. Femåringen åker fortfarande bakåtvänt, eventuellt kan jag sträcka mig till att låta henne åka i bältesstol om det är inom samhället. Jag har två bältesstolar extra, resonerade som så att vi ändå kommer att behöva dem i framtiden och passade på när det var bra pris på dem. När dagis ska på utflykt med de äldre barnen så har jag valt att köra själv. De jämnåriga som eventuellt åker med i min bil sitter då i bältesstolarna. Åker de med mig så gäller bältesstol så länge de får plats i den. Kudde är sista alternativet om inget annat finns/funkar.
Norgesessan: Håller med övriga här i tråden, jag tycker att du är en viktig förebild som får många att våga ha sina barn bakåtvända längre än vad de kanske annars hade gjort. Jag går gärna med i din grupp!
t0va: Tur att det gick smidigt! Cosmicen är ett elände att ta loss klädseln på, suck. Ett tips är att ställa en skål med ättika i bilen över natten, det "äter upp" kräkslukt.
Funderar lite på det här med framåtvända bältesstolar och airbag. Varför är det ingen varningstext varesig på stolen eller på instrumentbrädan gällande framåtvända bältesstolar? Alla "varningstexter" i bilarna visar enbart bakåtvända stolar. Är det olika regler i olika länder? Annars är det väldigt lätt att tro att det är ok att ha barn framåtvända men inte bakåtvända i framsäte med airbag om man inte vet att det är 140 cm som gäller.
Det är möjligt att detta står nämnt i instruktionsböckerna (har ingen tillgänglig nu) men själv tror jag inte att folk läser dem när det gäller bältesstolar som har såpass "enkel" montering.