• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Kina79 skrev 2011-03-07 21:56:18 följande:
    När kom Free-Way´n? Grannen har en gammal, med blått bälte och blåmönstrad klädsel. Nu var det mörkt ute, så vi orkade inte ta ut den och kolla datumstämpeln (hon hade haft den som extrastol till kompis idag)

Tänkte om någon vet... 
    Kan inte svara på när den kom, men vet att Free-wayen iaf slutade säljas strax efter att jag köpte våran. Vår är köpt -06, och då var det de gråa bältena som gällde.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

Jag kanske skulle ha hindrat maken från att slänga den här, och slängt ut den på blocket för en femhundring i stället?! Flört 
  • Jempa L

Näe, den här hade faktiskt en glasfiber/plaststomme! Vet inte alls var den kommer ifrån eller vem som haft den, den låg bland en massa bråte här hemma. Men bäst före har helt klart passerat. Flört
  • Jempa L
    LillTussa skrev 2011-03-10 14:44:51 följande:
    Nu har jag hittat ett minus på TW. Den har ingen lutningsindikator! Hur vet man att man har rätt lutning? Hur har ni alla andra gjort för att kolla den?? Men den sitter som berget i alla fall!

(har en acta cosmic och den har indikator som vi nog blivit lite bortskämda med.. ) 
    I bruksanvisningen så finns det tydliga bilder på hur det ser ut visuellt i de olika lutningarna. Ett tips är att förvara bruksanvisningen innanför dragkedjan på baksidan, då vet man alltid var den är. Själv har jag inte haft problem att den lutar för mycket, snarare tvärtom. Köpte till kilen som man kan ha under för att luta extra, men den behövs inte så som stolarna sitter nu.
  • Jempa L

Min treåring är det ingen tvekan om att hon kommer åka bakåtvänt länge till. Femåringen åker fortfarande bakåtvänt, eventuellt kan jag sträcka mig till att låta henne åka i bältesstol om det är inom samhället. Jag har två bältesstolar extra, resonerade som så att vi ändå kommer att behöva dem i framtiden och passade på när det var bra pris på dem. När dagis ska på utflykt med de äldre barnen så har jag valt att köra själv. De jämnåriga som eventuellt åker med i min bil sitter då i bältesstolarna. Åker de med mig så gäller bältesstol så länge de får plats i den. Kudde är sista alternativet om inget annat finns/funkar.

• Jempa L

Norgesessan: Håller med övriga här i tråden, jag tycker att du är en viktig förebild som får många att våga ha sina barn bakåtvända längre än vad de kanske annars hade gjort. Jag går gärna med i din grupp!

t0va: Tur att det gick smidigt! Cosmicen är ett elände att ta loss klädseln på, suck. Ett tips är att ställa en skål med ättika i bilen över natten, det "äter upp" kräkslukt.

• Jempa L
    LillTussa skrev 2011-04-13 11:02:05 följande:
    Ah okej, och så bältar man på vanligt vis med trepunkts?
    Ja, barnet spänns fortfarande fast med trepunksbältet. Syftet med isofit (som britax kallar isofixfästningen) är egentligen bara att hålla stolen på plats. Så 18-kilosgränsen gäller inte för den här  stolen iom att man alltid använder bilbältet också.

">

visar hur Britax stol funkar. Jag gillar den stolen iom att sidostöden följer med hela vägen. Många stolar annars tycker jag har för låga sidostöd när barnet blir längre.
  • Jempa L
    Tjollabolla skrev 2011-04-14 10:21:26 följande:
    Men om ska ha seatfix, då måste man ha Isofix fästen va? Det har inte vi. 

Hur är denna tex?
    leksaker.toyland.se/sv/product/23242/Akta-Gra... 

Alltså usch, jag har verkligen ingen koll på detta! Babyskydd och bilbarnstolar har jag stenkoll på, men detta.. Hua.
    Ja, om du vill använda seatfix-funktionen så ja. Stolen går "alltid" att montera med enbart säkerhetsbältet också, men nackdelen då är att stolen oftast väger mer än vad en stol utan seatfix gör. Använder du seatfix-funktionen så får aldrig barnet stolens tyngd "i ryggen" vid en krock, så då har inte vikten samma betydelse.

Min personliga åsikt om just den stolen är att den har för klent sidostöd. Om man tar tag i stöden med händerna och trycker bakåt så flexar de lätt utåt. Huvudstödet vill jag också att det ska vara djupare. Kudden är helt ok, men ryggdelen lämnar mer att önska tycker jag.
  • Jempa L
    Caladhiel skrev 2011-05-11 11:28:00 följande:
    Finns det olika sätt man kan spänna fast ett babyskydd på? Alla babyskydd jag har sett har varit fastspända på så sätt att diagonalbältet har gått runt ryggen på babyskyddet och midjebältet har spänts över babyns ben.

Jag såg nämligen en kvinna igår som spände fast tvärtom, alltså midjebältet runt ryggen på skyddet och diagonalbältet över benen på babyn. Åtminstone jag tycker att det inte borde fungera, eftersom skyddet inte spänns ner mot sätet då.
    Försöker få ihop hur hon lyckats...Spöke Stolen kan ju inte sitta stadigt för 5 öre? Diagonalbältet borde ju "lyfta" stolen. Hursomhelst, svaret på frågan är Nej, hon gör fel. Det finns ibland en alternativ dragning för korta bilbälten där man kan spänna midjedelen i "hakar" under stolen istället för över barnets ben. Men nuförtiden när de flesta stolar har bas så får man hoppas att åtminstone de sätts fast rätt. 
  • Jempa L

Funderar lite på det här med framåtvända bältesstolar och airbag. Varför är det ingen varningstext varesig på stolen eller på instrumentbrädan gällande framåtvända bältesstolar? Alla "varningstexter" i bilarna visar enbart bakåtvända stolar. Är det olika regler i olika länder? Annars är det väldigt lätt att tro att det är ok att ha barn framåtvända men inte bakåtvända i framsäte med airbag om man inte vet att det är 140 cm som gäller.

Det är möjligt att detta står nämnt i instruktionsböckerna (har ingen tillgänglig nu)  men själv tror jag inte att folk läser dem när det gäller bältesstolar som har såpass "enkel" montering.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!