• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jonna79 skrev 2011-01-31 18:43:08 följande:
    Jag vet inte men jag kan inte tänkta mig att en liten spricka i frigoliten skulle påverka säkerheten. Den är väl främst till för komforten.

Frigoliten fungerar som stötabsorbering, kolla tex insidan på cykelhjälmar/ridhjälmar osv.

En spricka kan tänkas vara mindre allvarlig än om det skulle saknas en bit, men ring butiken och fråga vad du ska göra, stolen är ju ny som sagt. Kan butiken inte påvisa att du har varit ovarsam så är det inte omöjligt att du får den utbytt.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

">

Hittade denna. Idén är väl ok, bara den vore bakåtvänd dock.
  • Jempa L
    Ledilnaan skrev 2011-02-07 08:28:25 följande:
    Var det någon här som sökte efter klädsel till Secura alt freeway?
    Klädsel till Freeway kan vara intressant för mig, den vi har är ganska sliten nu.
  • Jempa L

En ytterligare nackdel med Fixway är ju att den bara är godkänd till 18 kilo. Isofix-standarden klarar inte mer som det är nu. (Bortsett från bältesstolarna då som har hjälp utav bilbältet.)

• Jempa L

Ang. buss så mailade jag kommunen för en tid sedan, eftersom min äldsta börjar förskoleklass i höst. Då är det skolbuss som gäller, och jag mailade kommunen och frågade vilken standard det var i bussarna angående bälten. Fick till svar att på vägar där bussarna håller under 90 km/h så är det inte krav på bälte. (Åtminstone i  vår kommun.) Riktigt dåligt tycker jag, men så länge jag är ensam om att tycka så så är väl enda alternativet att köra själv.

• Jempa L
    saffe skrev 2011-02-24 15:54:03 följande:
    Hej! jag undrar om det är någon som vet ifall det är skillnad på kvalitet på Britax two-ways klädsel? Jag har sett en klädsel som är "rutor" i (samma som Britax Multitech). Sen har jag även sett en klädsel med små "plast-knoppar" i klädseln. Jag har fått för mig att den skulle noppra sig lättare, men jag vet egentligen inte varför... Någon som har den ena eller andra klädseln?
    Jag har en av varje. Kan säga att den "noppiga" stolen har blivit solblekt i det övre tyget, det som känns lite mocka-aktigt på det "noppiga" tyget. Trist när svart blir brunt, men eftersom det är lite mockakänsla i tyget så funkar det rätt bra ändå.
  • Jempa L

MammaHela: Det måste vara produktionsfel på den sändningen! När vi kollade sist (i uppsala) så tyckte jag att de såg ok ut. Jag kollade hur man höjde/sänkte huvudstödet och märkte ingenting om att tyget satt konstigt. Hoppas att det är en engångsföreteelse på just den sändningen, och att de tar ur dem ur sortimentet tills de får in "riktiga".

• Jempa L
    Misery skrev 2011-03-05 21:20:33 följande:
    Nu får jag ge upp bilkudden till dottern 11 år gammal. Hon har blivit för bred över höfterna så hon får ont av hornen...
    Har du jämfört med den kudden som säljs på Jula? Tycker den är relativt låg och bred över hornen.
    http://www.jula.se/bilbarnkudde-130024
  • Jempa L
    Lindis 73 skrev 2011-03-06 12:06:58 följande:
    I baksätet är det som tre enskilda säten som dras framåt och bakåt på en skena precis som framsätena och sätet står liksom på ben i skenorna, så tanken var i så fall att fästa stolen i samma säte som den står i (ungefär som man gör i framsätet) men frågan är ju om det är godkänt att göra så. När man gör så i framsätet så lutar ju stolen mot instrumentpanelen o den är ju där den är vid en ev krock.. lutar stolen mot framstolarna så kanske de flyttar på sig vid en rejäl krock o då har ju stolen inte något stadigt att luta sig mot... OJ det blev snurrigt.. kan försöka gå ut o ta en bild när bilen är hemma....
    Jag har monterat på det viset som du beskriver, dvs i "baksäte/stol" och fäst underförankringsbanden i samma stol som stolen står på. Förutsatt att man har ordentliga fästpunkter så blev det för min del betydligt stabilare än att sätta underförankringsbanden i stolen framför. Men det beror mycket på vilken stol man har, ena stolen blir stadigare av att fästa banden i stolen framför.
  • Jempa L

Viktorsmamma: Det är en Fix-way du har på bilden... Two-wayen är betydligt närmre sätet!
    Gott om benutrymme! Bilen ä

Nu är din son såpass liten att han troligtvis inte skulle sitta speciellt bra i en two-way. Den är dock är kanon till äldre barn. Jag har bytt vid ca 3-års ålder, och min femåring sitter fortfarande bra i den.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!