• Jempa L

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

SuPe76 skrev 2010-11-14 06:52:58 följande:
    jag har lite frågor om britax two-way, igen.. (vi har fortfarande inte köpt en ny stol, men lillen är bara 4½ mån än, så lite tid har vi på oss, och storan 2½åringen sitter fortfarande bra i izikiden)

two-wayen då. är den inte lite "öppen" eller vad man ska säga? när man tittar på bilder, så ser det inte ut att vara mycket till sidokrockskydd varken vid huvudet eller nere vid benen? läste dessutom att den var väldigt bred, så jag funderar över om vi överhuvudtaget kommer få plats med den bak i mitten. vill inte ha stolen fram, man får så sjukt dålig sikt åt höger, då passagerarsätet sitter ganska långt fram pga andra stolen. vi kan inte heller ha någon stol bakom förarsätet, min man sitter väldigt långt bak, och när vi är två vill vi kunna sitta en bak med barnen. gahh, är så splittrad vad man ska köpa för ny stol!
    Jag jämförde Two-wayen med duoflexen senast idag, och mitt intryck är att two-wayen är lite djupare i sidostöden, men att de är mer vinklade utåt jämfört med duoflexen. Så länge stolen är bakåtvänd känner jag mig trygg med sidostöden eftersom barnet ändå trycks in mot ryggdelen.

Stora dottern fyller fem år idag, och hon har fortfarande plats att växa i Two-wayen. En superstol! Problemet om ni sätter den i mitten är väl om ni behöver justera förarstolen? Den saknar ju stödben, så oftast brukar man välja framsäte eller bakom passagerarsätet på höger sida. Är det möjligt att sätta izi-kiden i mitten och two-wayen på högersidan i bak?
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Jempa L

Nu blir jag lite bekymrad eftersom jag har en KidFix i bilen... Hur vet man om den sitter bra eller dåligt? Vet att den i min bil går att ha på vissa platser upp till att barnet är 135 cm eftersom huvudstödet tar emot sidostolpen... Men att det skulle kunna vara en livsfara låter oroväckande minst sagt

• Jempa L
    Finesse skrev 2010-11-17 20:04:52 följande:
    Sitter bältet bra på barnet så sitter den ju bra.. i vissa bilar kunde bältet fara över ansiktet.. bältet ska ju sitta nära halsen men inte på ansiktet typ.. jag har inte använt stolen eller ens testat den i en bil så jag vet ju inte riktigt. Han pratade på väldigt mkt om att bilbältet och isofix fästerna inte är anpassade för varandra..

Isofix är gjord för bakåtvända stolar.. han jag pratade med var en av dom som tagit fram isofix.
    Förstår inte riktigt hur han menar... Jag har ju både Kidfix och Kidplus. Egenligen sitter ju bilbältet exakt likadant på bägge stolarna, bara det att isofix-stolen hålls kvar i sätet med hjälp av isofix-armarna..?
  • Jempa L

Line80: Om det nu är ett rent armstöd så blir det ju ett hål i själva ryggstödet... Hur tänkte han att det skulle fungera mot ryggen... Näe, ingen bra idé, men det vet du ju redan

Hur fungerar de integrerade (volvo)bilkuddarna? Är det någon form av bälteshorn, eller anser man att det inte behövs eftersom "kudden" redan sitter fast i bilen?

• Jempa L
    skruttplutt skrev 2010-11-23 23:24:02 följande:

Är kilen till Two-way lika hög hur man än lägger den? Den är ju fyrkantig så tänkte om den har två olika höjder eller är det bara ett "läge"? Någon som använder en sådan i en v70?

Höjd i "normalläge", alltså när den står så som den är fotograferad på bilder är 9.5 cm.
    Lägger man den på sidan så blir den höga delen (alltså botten) 10 cm och den smala (toppen) 6 cm.

Det blir alltså marginell höjdskillnad, men beroende på bilsätet så funkar ena eller andra vägen bäst. Tyvärr har jag ingen v70... När vi hade 740:n med two-way i baksätet så behövdes aldrig kilen.
  • Jempa L
    Karolin86 skrev 2010-11-25 11:32:07 följande:
    Någon som vet om man måste ha kvitto på bilstolen för att kunna byta den när det är fel på den?
    Du måste kunna styrka inköpsdatumet och summan du har betalat ifall du ska få ersättning. Om du har betalat den med kort så kan du kolla dina kontoutdrag vilket datum transaktionen gjordes. Om du vet datum och ungefärlig tid så kan butiken ibland gå in i sitt kassasystem och leta upp ditt köp.
  • Jempa L
    Karolin86 skrev 2010-11-25 12:05:00 följande:
    Jag knäpper bältet och de sitter fast ingen springa eller så men sen när jag rättar till de på axlarna och drar åt så släpper bältet från knäppningen, känns inte så roligt.
    Men hjälp, så får det ju inte vara! Har du haft stolen länge? Ifall det har kommit ner smulor och kladd i bälteslåset så kan det bli att den inte knäpper ordentligt. Isf behöver du blötlägga bälteslåset.
  • Jempa L
    Cecci78 skrev 2010-11-26 21:27:21 följande:
    ja det inlägget gick ju lite snabbt haha

www.blocket.se/ostergotland/Bilbarnstol_isofi...
    Jag kan ha fel, men Graco har väl aldrig haft babyskydd med isofix? Brio Primo har isofix, den hade vi till yngsta dottern. Sen har väl Maxi Cosi sin cabriofix också. Finns det fler?
  • Jempa L
    Joico skrev 2010-11-27 23:22:24 följande:

Här är då nån som tror på tomten iaf www.blocket.se/ostergotland/KLIPPAN_SAFYTY_AB...

Oj! En liknande har vi står i ena utedasset... Maken skulle prompt spara den till lådbilsbygge... Antar att den är från kusinen som är 14 år nu. Nå´t annat än lådbil hoppas jag aldrig att dessa antika stolar används till!
  • Jempa L
    Miss Lau skrev 2010-11-30 12:05:46 följande:
    Har aldrig hört det. Tvärtom har jag flera gånger både läst och hört att sidokrockkuddar inte spelar någon roll för hur man ska välja att placera stolarna.
    Jag har också bara läst att det inte ska inverka någonting!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!