• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Skillnaden på cosmic och twoway! Tycker det rör sig om betydligt mer än några centimeter

• cicci85
    angeni skrev 2011-01-31 16:01:23 följande:
    Hej.

Vi har en fråga.

Vi köpte en till hi-way i fredags på barnens hus i västerås.
    Nu när vi monterar in den i bilen nuddar jag dörröppningen med stolen och tittar sedan till stolen. Jo visst en liten spricka i frigoliten på stolen..... Jag fattar inte hur det är möjligt när vi inte stötte den hårt alls mot dörröppningen..

Min fråga är nu : Kan man använda den stolen eller måste vi köpa en ny igen??
    Om det är så känsligt kommer man ju inte våga att flytta på stolen alls..

Fan känns inte bra att veta att de är så känsliga..
    På min Britaxstol lossnade en bit av frigoliten vid huvudet, ringde Britax och de sa att det bara var att limma fast den igen, påverkade inte säkerheten. Men om man vill kan man beställa ny frigolit och byta ut alltihopa.
  • cicci85
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-02-08 16:26:39 följande:
    OJ!
    Jag trodde man skulle ha den första stolen ti han vägde ca 13 kg. d e d jag gått efter :P han väger ju "Bara" 8 kg änsålänge.
    Men då bytar vi stol direkt!
    Tack för snabbt o trevligt svar! Glad
    Babyskyddet är ju godkänd till 13 kg men ska helst bytas när barnet kan sitta. Fixwayen är ju bara godkänd till 18 kg så sen får du köpa ytterligare en bakåtvänd stol som är godkänd till 25 kg så ditt barn kan åka bakåtvänd så länge som möjligt
  • cicci85
    EnStoltMamma skrev 2011-02-08 20:29:33 följande:
    Hej. Imorgon ska jag och min son åka buss i ca 6 mil.. jag vill ju hellst att han sitter fast riktigt så kommer ta med bilstolen, men hur gör jag om jag inte får plats med den bakåtvänt? kan ju vara trångt i bussar tyvärr, och sen finns det ju bara 2 punkts bälte.. om det inte går att ha den bakåt, vågar jag då ha den framåt och sätta fast stolen med bussens bälte och sonen med internbältet på stolen? har en Two-Way.. annars vet jag inte hur vi ska göra :S kan ju hända olyckor även med buss :/
    Twowayen är ju godkänd för framåtvänd montering med 2-punktsbälte. Jag skulle hellre haft mina barn i stolen med internselen än med bara mittenbälte i bussen. Om den inte får plats bakåtvänd förstås Men det låter bökigt, har aldrig hört att nån monterat en bakåtvänd stol, förutom babyskydd så, i en buss...
  • cicci85
    IVFmamma skrev 2011-02-14 21:00:59 följande:
    Mitt problem är oxå att mannen inte alls är med på samma linje som jag, han fattar inte alls varför man inte kan vända vid 4 år och varför inte barnet kan ha bara bälteskudde från 15kg(det står 15-35kg) på bälteskuddarna så han kommer inte alls att gå med på att köpa en 2 way om dottern växer ur sin Mobi eller Graco vid 4 år.
    Då blir det ju lite svårare... Annars kan man ju tänka att man har den bekvämaste stolen tills den är urvuxen och den köper en twoway om det behövs... Om bebben håller längdkurvan så skulle jag vilja ha en twoway. Såg att mina pojkar va 74 cm vid 8,5 månad och de är långa..! Har du provat twowayen i bilen? I vissa bilar sitter den jättebra men i vissa blir den väldigt rak.
    Har du en dags öppet köp på Mobin eller?
  • cicci85
    Ellenö skrev 2011-02-15 10:58:17 följande:
    Har själv bara en tjej på dryga året och hon sitter självklart bakåtvänd, men min syster har en pojke på dryga två och han har fått en ny stol och sitter framåt nu, men det skulle va hellt omöjligt att ha han bakåtvänd längre för han ryms inte. Får ju sitta som en ostkrok. Är det nån speciell stol då så man rymmer en fyra åring bakåtvänd i baksätet?

(pojken är inte heller ovanligt stor dryga två år och 15 kg)
    Själv har jag väldigt svårt att se hur en liten 2-åring inte skulle få plats! Min son satt bakåtvänt tills han va 5 år och vägde 25 kg i en Britax Twoway, han satt väldigt bra och rymligt hela tiden.
    Vilken stol hade din systers barn?
    Stolar som ger bra benutrymme är tex AG Duoflex, Maxicosi Mobi och Britax Hiway. Stolar som ger sämre benutrymme är Britax secura och Britax multi-tech.

Tråkigt att hon vänder så tidigt, är hon påläst om riskerna?
  • cicci85
    IVFmamma skrev 2011-02-15 14:55:40 följande:
    Det som gör mig mest "fundersam" är om det kanske är bättre att köpa en 2 way nu ist för Mobin så behöver vi inte köpa nån senare. Då är allt klappat och klart så att säga. Inte att jag fuskar med mina barns bilsäkerhet men det blir så mkt pengar i slutändan.
    Tycker det beror lite på hur länge du vill ha dem bakåtvända. Om du tycker att det känns okej att vända framåt vid 5 år så kommer ju ditt äldsta barn få plats i era stolar minst till 5 år. Om bebisen fortsätter följa längdkurvan kanske ni måste köpa en Twoway när hon är i 4-årsåldern... Eller så planar kurvan ut och hon kan sitta i era stolar tills hon är över 5 år...
    Om du vill ha dem bakåtvända tills de väger 25 kg utan att behöva tänka på att de växer ur stolen innan så skulle jag byta till en Twoway.
  • cicci85
    norgesessan skrev 2011-02-17 09:21:05 följande:

Hade jag haft en besafe hade jag faktiskt använt den till 25 kg, det handlade ju bara om att den kom för nära taket i en sportsbil, och det har vi ju inte.

Den verkar mycket bättre (monteringen) än andra stolar... Den har ju både stödben och stöd mot sätesryggen.

Skulle du även använt isofixen till 25? X1:an va ju T-godkänd till 25 kg och det var ju hårdare krav än i E-godkännandet...
  • cicci85
    norgesessan skrev 2011-02-17 10:03:38 följande:
    Jag pratar om den helt vanliga. Det måste vara länge sen den var godkänt till 25, brorsonen fick sin 2007, den var till 18.
    9 maj 2008 upphörde T-godkännandet att gälla, så stolar som var märkta med E 18 kg och T 25 kg fick därefter bara användas till 18 kg...
    Men har ingen aning om hur länge stolarna enbart varit märkta till 18 kg.

När jag köpte MT:n sa han i affären att det va samma anledning som MT:n inte var godkänd till 36 kg som bältesstol, pga att den inte fick plats i sportbilen... Audi TT tror jag det va...
  • cicci85
    norgesessan skrev 2011-02-17 10:44:20 följande:
    Det är då ingen skillnad p åden och en vanlig bältesstol i höjden?
    Nä, jag tyckte det lät konstigt...
    Nifelheim skrev 2011-02-17 13:46:50 följande:
    Hur är det nu med bilbarnstolar efter krock? Vilken hastighet ska krocken ha varit i för att de ska bytas ut och går försäkringsbolaget alltid med på att byta de även vid låga hastigheter?
    På Britax hemsida står det 10 km/h. Mitt försäkringsbolag sa att om det syntes nån skada på bilen skulle stolen alltid bytas. Hoppas att försäkringsbolagen alltid går med på att byta!
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!