-
vad har ni för stol nu och hur stort är barnet?201201232 skrev 2011-06-09 15:36:53 följande:Jag är osäker på om vi kommer hålla längre än till fyra faktiskt, det är svårt redan nu.
-
Varför är det svårt att låta honom åka bakåt?201201232 skrev 2011-06-09 15:47:52 följande:Acta XTP duoflex (?), han är drygt tre år just nu så det är ett tag kvar. Han kommer nog inte växa ur stolen, men det är själva bakåtgrejen som kan bli svår att hålla på.
-
Bell svarade på den frågan förut och skrev att den är godkänd till 25 kg med klacken på sätet men rekommenderas att man flyttar ner den efter 13 kg ändå. Den ska tydligen skydda bättre då.TheMother skrev 2011-06-11 18:22:56 följande:Kan man ha klacken på Two-way infälld även till en 2,5-åring på16 kg? Planerar nämligen en lite längre resa och det vore bra om man kunde fälla stolen så pass att han kan sova utan att huvudet tippar ner.
-
saffe skrev 2011-06-12 06:31:05 följande:Hejsan! Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på.. Min 2-åring har en britax two-way i ena bilen och en cosmic comfort i den andra. I båda stolarna är det nu så att bältet sitter lite under axlarna, men höjer jag dom ett snäpp så kommer dom en bit över axlarna. Hon är tydligen i en sådan längd nu att inget passar särskilt bra. Så då är min fråga; vilket är minst "farligt"? Att ha bältet lite under eller lite över axlarna? Är det olika rekommendationer beroende på stolstyp? Tacksam för svar!
Jo, det står tyvärr olika i olika instruktionsböcker, britax hi-way och britax two-way har tillåmed olika rekommendationer... Men om man höjer precis när bältet hamnar under axeln brukar det då hamna vid öronen och det är för högt upp. Jag brukar byta när det hamnar så långt under axeln att det inte går att spänna bra längre, då brukar det hamna typ mittemellan öronen och axeln...
Det är en sak som jag är jättenöjd över med multi-techen, den har många fler hack/lägen som man kan höja bältet i så det blir aldrig så!
-
Clipset till Freeway, visst ska det sitta på sidan som man inte knäpper fast bältet?
-
jaså, okej!Jempa L skrev 2011-06-12 22:46:03 följande:Näe, tvärtom. Det ska sitta nära bälteslåset!
-
Man får börja använda kudde när barnet väger 15 kg, precis som bältesstol. Vi har en bilkudde i reserv, för kompisar som ska med hem från dagis och att ha när han åker buss långt till ålandsbåten. Det borde ju inte spela nån roll om de är gamla, de skyddar ju inte barnet på samma sätt som en bältesstol/bakåtvänd stol.Peak skrev 2011-06-15 09:41:38 följande:Hej på er "experter" läser här i ts att man får använda bilkudde till barn under 135 cm, finns det inga gränser för sådana? Dagis skulle iväg på utflykt idag och igår satte de upp en lapp att man skulle ta med bilkudde till idag! Vi har två bakåtvända stolar till vår 5-åring (de hade de ju aldrig fixat att sätta dit!) jag blev mäkta förvånad att nästan alla barn idag hade med sig sådana! Jag skulle inte vilja att mitt barn satt på en sådan än, dessa barn är 4-6 år! Vi har en (vet inte vad det kallas) bältesstol med rygg, framåtvänd hos mina föräldrar så vi tog den, tror vi var ensamma om det! När kan man börja använda dessa bältesstolar utan rygg och spelar det nån roll om de är gamla/nya? Såg sådana som jag hade när jag var liten, alltså ca 25 år sedan...
-
Min son äälskar att vara där! Han vill åka till ikea bara för att äta och sen vara i lekrummet! Det brukar alltid vara samma personal där så det är väl inte omöjligt att de har nån barnskötarutbildning.Finesse skrev 2011-06-21 22:31:58 följande:Fast ärligt talat.. jag tror inte dom kan bry sig så mkt.. jag skulle själv ALDRIG ens lämna min dotter på ett sånt ställe.. det är ju ingen som har någon som helst utbildning där.. nä ska man ha med sig barnen får dom väl följa med in på IKEA.. eller så lämnar man dom hemma.
-
Finesse skrev 2011-06-22 10:01:04 följande:Nä men han är pappa. Många är 20 på Ica maxi och har ingen som helst aning vad man gör med barn. Men jag lämnar ju inte mitt barn på dagis heller om jag inte måste.
Men om det är nåt så ringer de ju föräldrarna får man ju hoppas
Ebba är ju så liten ännu, när hon är 5-6 år kanske hon oxå vill in och leka i bollhavet och träffa nya kompisar
När Alex va 3 så fick han bara va i bollhavet typ 20 min medans jag satt utanför och ammade lillebror i lugn och ro+bytte blöja innan vi åkte vidare.
-
Tänker du på Folksam Macro?Finesse skrev 2011-07-03 22:02:44 följande:Från vilket år är den lilarosa stolen från Akta? Har försökt hitta en bild.. men nej.. vet inte ens vad stolen heter..