• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

När jag köpte MT hade 5-åringen växt ur den för länge sen, men hade hade en bit kvar att växa i TW...

• cicci85
    Finesse: hur lång är hon nu då? Har hon mycket kvar i HW? Jag tycker att TW kan ge superbra benplats! I min bil blev den inte heller för rak i ryggen, hans huvud ramlade inte ner när han somnade och jag hade ingen kloss.
  • cicci85
    Jempa L skrev 2010-12-10 13:56:23 följande:
    Är det någon som har tips på tresitsig arbetsbil som rymmer två bilstolar? Helst bakåtvända, men det verkar vara omöjligt med tanke på hur instrumentpanel och växelspak är monterade. Så en bakåtvänd närmast dörren och en bältesstol i "mitten"? Har hitills bara provmonterat i en tresitsig Peugeot Expert, och det blev väldigt trångt för chauffören plus att bälteslåset hamnade för högt upp på bältesstolen.
    jag har provat i sambons men jag kommer inte ihåg vad han har, kollar sen Provat med Multitech och kidplus, det fick nästan plats, MT satt jättebra. Med hiway och adventure hade stolarna fått bättre plats, nu hamnade bältesstolen lite över kanten har jag för mig.
  • cicci85
    Krake skrev 2010-12-20 15:47:13 följande:
    Halla, jag tror det börjar bli dags för oss att byta fran babyskydd till bilstol. Han är nu 6 manader, kan sitta ett par sekunder utan stöd, och gar snart upp till kanten pa babyskyddet.

Vi har en stol fran Römer, vet ej modellnamnet. Nu vet jag inte om den kan monteras fram- eller bakatvänd? Kan den vara i baksätet? Hoppas det gar att montera den bakatvänt sa vi inte maste köpa en ny...

Snällt om nagon vet fakta.
    Lägg ut en bild på stolen så är det säkert nån som vet
  • cicci85
    Krake skrev 2010-12-21 10:45:28 följande:
    Ska se om jag lyckas...

Den kommer fran Tyskland Nejmenseriöst, märket är Römer som verkar vara detsamma som Britax? Tror det är denna modell: www.yopi.de/image/prod_pics/3419/e/3419264.jp...

Den kan väl vara kanske en 7 ar gammal sadär.
    Tyvärr är det en framåtvänd stol. Om det är en stol som heter first class kan den monteras bakåtvänt till 13 kg men måste sen vändas framåt. men de flesta modeller är endast framåtvända 9-18 kg.

Kolla på denna sida http://www.britax-roemer.de/auto-kindersitze De har multi-tech, den är godkänd till 25 kg bakåtvänt Annars kan man beställa bilbarnstol från Sverige tex från http://www.babyland.se/bilbarnstol-gr1_aid81_mid212.aspx eller http://www.carseat.se/store.html
  • cicci85
    Krake skrev 2010-12-21 15:38:20 följande:
    Amen vad bra, han har en bra bit kvar till 13 kilo sa da funkar ju den sa länge. Schysst!
    Om det är den modellen, det vet jag inte Om du inte har bruxen kvar så finns det monteringsvideos på youtube.
  • cicci85

Nej, men vad arg jag blir! Vad tror de diskussionsforum är till för? Man måste väl få diskutera och varna andra för oseriösa företag!
    Hoppas det  löser sig för dig Finesse!

• cicci85
    Greksmurfen skrev 2010-12-27 18:32:04 följande:
    hejhej!
    lite tips på stol till sonen.
    vår bil blev krockad så stolarna ska bytas ut, dottern vill ja fortfarande ha en maxi.cosi babyskydd
    men sonen hade vi hi-.way innan å e sugen på en annan som e dubbelvänd... va tror ni om dem ?!?
    Eftersom barnen bör åka bakåtvända tills stolen är urvuxen och man verkligen inte rekommenderar att använda en kombistol framåtvänd så spelar det ingen roll om man köper en för enbart bakåtvänt eller en vändbar. man bör ju ändå bara använda stolen bakåtvänd... Hur gammal är bebisen?
  • cicci85
    Finesse skrev 2010-12-27 19:27:35 följande:
    Ja det är ju inte så underligt.. läser man här på fl verkar MÅNGA tro att det är minst lika säkert för barnen att åka framåtvänt som bakåtvänt.. eller så skiter dom i riskerna för föräldrarna nuförtiden är ju totalt odödliga!
    Man kan ju inte hålla på å va så nojjig hela tiden Att va "hönsmamma" är väl big no no...
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!