• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

sarsparis skrev 2011-08-01 08:11:26 följande:
    Hmmm, vad gör man då? Då har man egentligen inget val än att sätta honom framåtvänd eller?
    Kan du inte ta ett kort så får vi se när han sitter i tw.. kom ihåg att det är när öronen är över kanten (2/3 delar av huvudet) som stolen är urvuxen.. 

Dottern är 102 cm lång och kan sitta i tw i säkert 2 år till..  
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    MammaHela skrev 2011-08-01 08:52:31 följande:
    barn växer så olika. Det vanligaste är att benen är det som växer mest när de kommer i denna åldern, men tex min dotter hon är inte sån. Utan på henne så är det fortfarande överkroppen som växer mest. hon har lång överkropp och korta ben. Så även om hon är några cm kortare än sin kompis, så kan hon inte sitta bakåtvänt i hennes stol, för hon får inte plats med axlarna under högsta punkten för bältet.
    och det är ju DÄRFÖR som jag vill se en bildd
  • Finesse
    sarsparis skrev 2011-08-01 14:39:02 följande:
    Finess: two way är i mormor och morfars bil. Jag ska ta ett foto nästa gång vi träffar dom. Sonens överkropp är som sagt rätt lång, han har en ibland två storlekar större på tröjor än på byxor. 
    Dottern har 110 på tröjor och 104 på byxor.. och är 102 cm lång..
  • Finesse

Jag hade haft storebror bak o en two-dimensional Way. Allt annat existerar inte. Din som är bara 3 år!

• Finesse
    Takhiza skrev 2011-08-01 23:21:16 följande:
    Kollade upp det, det är en Besafe Izi sleep
    Men det är väl ett babyskydd..? Hur gammal är lillebror?

Two-way har inget stöd ben nej.. jag tyckte oxå att det inte kändes lika säkert.. men alternativet framåtvänd i bältestol eller bakåtvänd i two-way så vinner lätt bakåtvänd i two-way.. Om du inte tycker den känns säker så vänd absolut inte din lilla son.. Ja lilla för dom är inte stora vid 3 års ålder.

Vi har en two-way i baksätet (högersida) och en hi-way ska vi ha i mitten när vi väl får in den igen.. Skulle sätta in den igår men Hampus var bråkig och skrek till 22 så ja då har man inte riktigt orken. 
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-08-02 21:15:43 följande:
    Men då passar det ju bra mer en two way till ettan. Då tar tvåan den efter honom och ettan tvåans bältesstol...
    Precis vad jag skulle skriva..

Köp en tw sätt storebror i den.. sen när storebror växt ur den så sätt lillebror i den och sätt storebror i izi up stolen  
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-08-02 21:32:54 följande:
    Vad är poengen med kidzofix då? Det 'r då inte bältesdragningen som är det jobbiga? Eller är det det? Jag trodde det var jobbigt med föränkringsbanden och få dom tillräckligt strama.
    Fast är det inte så att den har underförankringsband för att den kan sitta fast med endast bilbältet + banden efter 18 kg.. den är ju godkänd til 25 kg..
  • Finesse
    molnen skrev 2011-08-03 20:41:39 följande:

Dottern på 5 år sitter nu i en britax two way och det kommer hon att göra ett tag till i våran bil men hon kommer gå kyrkansbarntimme under hösten och kommer då åka taxi mellan denna aktivitet och 5års(en sträcka på 150meter efter 50/30 väg). Jag litar inte på att personalen ids/kan montera in vår two way och funderar på vad jag ska köpa för bältesstol? Vill ha en mjuk att sitta i då dottern ofta klagar på ont i rumpan.Jag kan inget om bältesstolar så alla tips är välkommna

Jag har spanat på en britax Adventure.. men vet inte om den är mjuk att sitta i.. åk runt å kolla vad Liv tycker är skön att sitta i. Tänk på att den ska ha bra sidoskydd och att den ska vara lätt..
  • Finesse
    älskarlivet81 skrev 2011-08-03 20:49:18 följande:
    Jag har en bekant som sätter sitt barn framåtvänt om de åker bil (vilket tack och lov är sällan).. Barnet blir 2 år i höst.... Min bekant motiverar det med att de åker så kort bit och hon litar på föraren...
    härligt att hon litar på föraren då kan ju ingenting hända
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!