BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Skriver en liten rad så jag får den i favvisar
Skriver en liten rad så jag får den i favvisar
hmm konstigt att jag inte får upp det sista inlägget...
hm... kan varken se inlägg 84 eller 85..
det bara kommer upp att tråden är uppdaterat.. men jag kan inte så några inlägg, nån annan som kan?
Så var NTF på öppna förskolan igår.. å jag kan säga att jag blev inte speciellt imponerad av karln.. Visst han kunde mycket men vissa grejer han sa tycker jag var helt fel..
Han tyckte:
* Att om barnet kräks, vänd det.. trots att barnet kanske bara är 1-2 år gammal så är det bättre att ha det framåtvänd..
* Det gör inget alls om barnet har overall på sig i stolen.. det påverkar inte säkerheten.. han har det själv på sin dotter.
* Det är rekommenderat att sitta bakåtvänd så länge som möjligt.. men man brukar säga att man kan vända vid 4 år.
* En bältestol är bra att ha efter 4 års ålder.. men en vanlig kudde uppfyller samma funktion..
* Ett babyskydd kan man sitta i tills man väger 13 kg.. Men han brukar rekommendera att byta när barnet kan sitta på sin egen rumpa.. men det är ingen större skillnad på babyskydd och bakåtvänd bilbarnstol.
Det var säkert nåt mer oxå.. men nu kommer jag inte på det... jag ifrågasatte vissa grejer men det lät som han tyckte att jag var lite för petnoga med allt.. :-S
Kanske ska tillägga att det är ju inge smart om han sitter å säger sånna saker eftersom han är expert och föräldrarna tror på honom.. jag tycker som sagt att allt var fel å blev bara mer å mer irriterad på honom.