• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Thegran skrev 2011-07-25 21:45:06 följande:
    Ni som har/har haft bebis i babyskyddet i baksätet - hur har det fungerat?
    velar lite ang hur vi ska göra, koppla ur airbag och ha bebis fram tills det är dags för nästa stol och då fltyta bak och koppla in airbagen i passagerarsätet igen (en kostnad på ca 6000 totalt) eller ha babyskyddet där bak direkt, det kommer isånnafall sitta brevid dotterns stol.
    tror ni det fungerar, eller är det att föredra att ha bebis fram?
    har bara haft mina barn bak så jagvet inget annat och tycker det funkar bäst.. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Hur tätt får två stolar stå? Som det är nu tar dom i varandra.. 

• Finesse

ingen som vet?

• Finesse
    norgesessan skrev 2011-07-27 21:20:05 följande:
    Tror inte man kan undvika det när man har två stolar intill varandra.  Har inget i minnet, men jag är säker på att dom tog i varandra.
    Men hi-way står nästan på two-way.. 
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-07-27 21:25:44 följande:

Så här stod stolarna när vi hade en freeway och Cosmic.
    och dom fick stå så? alltså det var säkert?

så här ser det ut på längre håll

• Finesse
    Lantani skrev 2011-07-27 21:25:43 följande:
    Så var var det med samma stolar i en skoda. Jag vågade inte sätta dom så, känndes liksom som att man inte kunde spänna hi-wayen så hårt som man borde, eftersom den tog i two wayen.. Så nu måste tyvärr en sitta bak och en fram.
    Ja det är lite så jag oxå tänker... 
  • Finesse
    Joico skrev 2011-07-27 21:29:51 följande:
    Finesse: Kan du spänna åt Hi-wayen så hårt som den bör? 
    Maila Robert  
    hi-wayen sitter som berget och även two-wayen..
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-07-27 21:34:47 följande:
    Håller med, det ser lite för mycket ut på dina bilder, så mycket var det inte på mitt.
    Har mailat Robert Bell nu Men jag tror inte vi kan ha dom så där.. känns inte ok.. men vi ska inte åka nånstanns nu så vi kan vänta med tills jag fått tillbaka mailet
  • Finesse
    EnStoltMamma skrev 2011-07-27 21:45:19 följande:
    Någon som har tips på en stol som är MYCKET lättmonterad?? En nära vän till mig ska snart byta från babyskydd till en större bakåtvänd.. Men båda föräldrarna är helkassa på att spänna fast babyskyddet så dom måste ha hjälp ofta :/ dom åker sällan bil då dom inte har någon själv och bor i ett större samhälle där det finns allt i närheten.. pappan till barnet har ganska små syskon 3 och 2 år, dom sitter framåtvända båda två :/ så misstänker att de också kommer vända sitt barn om de är för krångligt att montera en stol :( En vändbar stol ska det INTE vara för då kommer de lockas till att ha den framåtvänd! funderar på om det finns någon stol som inte har fästband men som ändå är säker?? Vet att en annan kompis hyrde en från folksam förra året, tror inte den hade några band utan bara fästes med bältet..
    ISOFIX stol.. visst den räcker bara till 18 kg.. men med tanke på vad du skriver om dom så är det ju bättre än ingenting.. men då måste ju bilen självklart ha isofix fästen..
  • Finesse
    Natasha76 skrev 2011-07-27 23:59:21 följande:
    Jag var just till Säkerhetsbutiken och testade Kidzofix med vår fyraåring (105 cm lång, 17,5 kg) och lillasyster född i mars i fjol. Helt superstol! Skulle varit härligt att få testa den i egen bil. Är det någon annan som fått fingra på den nya stolen?

Kidzofix är alltså en vändbar stol som man kan ha bakåtvänt till 18 kg med isofix och bakåtvänt till 25 kg monterad med bilbältet. Den har långt stödben och ska fästas med underförankringsremmar. Den var högre i ryggen än Multi-tech. Åtminstone verade dottern ha längre mellanrum mellan axlarna och nackstödets (och därmed internbältenas) högsta läge i den stolen än hon har i Multi-tech. Men så är det lättare att få bältet på exakt rätt höjd i den här nya stolen också, och vi kanske har det för högt i Multi-techen. Ungefär lika höga i ryggen, kanske jag vågar konstatera. Dessutom verkade hon få bra med benutrymme i den.

Lillasyster satt också som en prinsessa i den.
    Ångrar mig nu att jag inte väntade.. Robert Bell skrev att det skulle komma mkt intressanta stolar på marknaden i år men det kom ju aldrig nån så jag köpte en two-way.. hade nog varit bättre med en Kidzofix.. vet nån hur mkt den kommer att kosta?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!