• norgesessan

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Snutte, nu har inte vi det problemet eftersom det bara är maken som kör, men jag har aldrig varit med om att ändra sätet av mistag för att det har varit en bilstol bak. Är inte bara jag som sitter i passagerarsäte, hans föräldrar brukar också sitta där.

Vi har tre rader med säter i bilen, jag och maken sitter framme, har en bältesstol bak maken/föraren, en multitech bakom mig och two way bak bältesstolen. ryggen i sätet där bältesstolen är rörs ju aldrig.

Orsaken till att passagerarsätet inte rörs är nog att den redan är långt framme, det går inte att luta ryggen eller backa stolen eftersom multitechen står där.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Misery, jag tvivlar starkt på det, barnet är fastspänt i en bilbarnstol. Är ju inte annat är ord från volvos sida att den bara kan användas i volvobilar, den gör ju samma funktion i andra bilar.
    Men jag vet ju inte.

Vad bra med grannen!! Skulle gärna sagt till flera, men som regel får man sura miner tillbaka.

• norgesessan

Cecci, ja, men det är ju fortfarande bara meningslöst svammel... Det finns inget i en Volvo som andra bilar inte har, som gör att den bilstolen bara passar i volvobilar.
    Någon sorts konstig undanflykt eller nåt sånt.

Därför tvivlar jag starkt på att det hade gått utöver försäkringar.

• norgesessan

Vad är det för stol?? Känner inte igen den alls...Den har ju det "rutiga" Britaxtyget. Kunde ju varit en utländsk stol om det inte vore för att den var köpt i Sverige...
    Fast hade det varit en Britax hade det nog stått Britax på den.

• norgesessan

Bekant och bekant...Jag vet att det finns en stol som heter så och känner igen den på bild från sidan, men har aldrig testat den

• norgesessan

Macina, kan och kan. Barnet har dock inget sidoskydd alls, det finns bra filmer på youtube som visar hur kroppen rör sig vid en krock, däribland sidokrockar.

• norgesessan

Macina, bakåtvänd. Begagnat stol. Alldeles för liten för att sitta framåtvänd.

• norgesessan

Bäst att ha en ny stol, men om hon ska sitta på kudde eller i bältesstol pga. priset är det bättre med begangat (så länge den är oskadat).
    En Britax two way rekomenderar jag. Kostar från 1500 och upp till drygt 2000, är ofta erbjudanden.

• norgesessan

Som jag skrev ovan, den har inget sidoskydd, jag kan inte länka på familjeliv, men gå in på youtube och sök på carseat crash test, där finns det många filmer.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!