• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

cicci85 skrev 2011-07-10 10:09:13 följande:
    Min son satt i den tills han va 8 månader och lärde sig sitta. Han bytte till en Secura som är godkänd från 0 kg. hade alltså kunnat byta mycket tidigare men han satt mycket bättre i Logicon. Fick till samma lutning som på en 0-25 kg bilstol så han inte halvlåg.
    Men är det inte bättre att ha en bilbarnstol än ett babyskydd? det sägs ju vara säkrare från det att bebisen kan sitta själv.. Vi kommer iaf byta så fort han kan sitta  själv..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Den tar mindre plats tycker jag. Vi har säter på samma sätt på båda bilderna men hon har ju bra mkt mer benutrymme i tw. Vi ska göra om när vi sätter in hw så hon får mindre benutrymme, men ändå bra, så man kan utnyttja framsätet bättre.

• Finesse

Här var Ebba 2 år och 3 månader.. Hon sitter jättebra i en Britax Kidplus.. jättehemskt!

• Finesse
    Joico skrev 2011-07-10 21:16:59 följande:
    Finesse: Sa dom nåt i butiken när ni provade sådär? Tänkte om det kom nån fiffig kommentar typ "det där ser ju jättebra ut" eller nåt....
    Nej det var ingen som sa nåt.. jag provsatte henne där själv.. dom på babyproffsen i umeå är inte dom bästa.. dom har fullt upp att stå bakom kassan och inte göra nåt.. :-S
  • Finesse
    mammatill2härligavildar skrev 2011-07-10 22:25:17 följande:
    Halloj!

Måste bara kolla mer er som har bra koll ¨på bilstolar:) Efter mycket velande när lilla skulla sluta med babyskyddet (hade en highway till sonen redan) bestämde vi att lilla skulle få ta sonens highway o stora skulle få en ny two way (som enligt allt man hörde skulle vara längre i ryggen o räcka längre. Tycker inte stora sitter så jätte bra i twoway, dåligt benutrymme o svårt att få skön llutning osv o den tar mera plats än highway (alltså jag som sitter framför twoway får sämre plats än sambon som sitter framför highway. Ikväll tog jag mig för att mäta och jag får det till att det skiljer max 1-2 cm mellan ryggstöden. Båda är 56-57cm när jag mäter. Blir såååå sur o less. ÖNskar att jag tänkt på att mäta redan när jag köpte:( Sonen blir irriterad över det lilla benutrymmet och den dåliga lutningen vi får till (han sover ofta i bilen) och jag va lite tveksam till att den hade sämre sidokrockskydd samt va utan stödben. Va liksom att den skulle kunna användas såååå länge som avgjorde.
    Upplever ni som provat båda verkligen att twoway är så mycket längre i ryggen?????? Är d nån som vet om d är ok andrahandsvärde på twoway (vill sälja min o köpa ny highway)????  
    Jaaaa stor skillnad.. har du spanat in min tråd?

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m59753252.html

Jag tycker tw är en riktigt bra stol.. dock faller dottern fram med huvudet när hon sover men det är inte ofta hon somnar i bilen ändå så.. 
  • Finesse
    mammatill2härligavildar skrev 2011-07-10 22:41:31 följande:
    Nä inget nackstöd, mer än kudden som sitter i liksom. Ska kolla på d:) Har en kil under redan. Har en saab å jag tror d sätena är rätt skålade. Har trixat som sjutton o d går inte att få bättre lutning, om inte jag ska sitta riktigt illa i fram.  Ska kika in i ditt galleri nu:)Sonen ramlar oxå fram med huvudet, gjorde inte d i highway, å han somnar typ om vi åker till ica=) Ser att d är stor skillnade på dina bilder. När jag mätte hade jag en tumstock som jag lade mot ryggen av stolen, inne i stolen liksom. Kanske att sitsen är lite olika o gör viss skillnad för längden oxå. Upplever nog att d är lite mera tight vinkel mellan sits/ryggstöd på highway, mera vidvinkel på twoway o då kanske barnen "hasar ner" lite mer o får mera över upptill. Ja d lät konstigt, fattar ni hur ja menar??? Ska provsätta sonen i båda i morrn o se hur han sitter. E ju inte helt nöjd med fotutrymmet o sånt heller. Hmmm! Får klura på hur vi ska göra.
    Vi har en saab 9-5a och visst är säterna skålade.. men vi har ingen kil eftersom dottern är 3,5 år ska hon ju sitta så rakt som möjligt.. vill inte luta stolen så mkt.

Vi har tur som bara bor 2-3 mins resväg från ica  
  • Finesse
    mammatill2härligavildar skrev 2011-07-10 22:52:57 följande:
    Hur har ni den där "klacken" som är undertill stolen åt ena hållet??? Man kan ju ha den utfälld eller inne under stolen??? Tycker inte stolen lutar så mycket när vi har kilen under, känns som att han sitter helt rakt upp o nästan faller fram i axelbanden om vi tar bort den. Är d i en saab du har stolarna i tråden? Ska kika igen:)
    Ja stolarna är monterade i en saab 9-5a, 06:a, och vi har klacken utanför sätet.. det måste väl vara så över ett visst kilo eller? Barnens hus monterade stolen åt oss.. 
  • Finesse
    Triple Trouble skrev 2011-07-15 09:56:57 följande:
    Nån som kan mäta en two way i ryggen så blir jag glad !

Känns lite jobbigt att beställa en för 1900 och den kanske är för liten. De hade slutat med den på barnens hus och babyproffsen här, annars kunde hon ju ha provat själv. Konstigt att de inte har den i sitt sortiment??
    57 cm får jag den till med mitt måttband
  • Finesse
    Joico skrev 2011-07-15 10:39:57 följande:
    Du menar höjden? Isåntfall ska den vara ca 60cm
    Min var 57... jag mätte från sittdelen och upp längst hela ryggen på stolen..
  • Finesse

Men den är bra mkt större än hi-way. Kolla min tråd som ligger under säkerhet. Kan inte länka från mobilen.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!