• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Det går ha högre framatvant än bakåt.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    Cia80 skrev 2011-07-17 22:19:03 följande:

En fråga till er som har syskon. Hur ska man placera dem i bilen?
    Nu sitter dottern bakåtvänd i baksätet bakom passagerarsätet (hon kommer vara 3½ när bebis kommer)
    Ska bebis få sitta fram eller ska man sätta bebis på dotterns plats och flytta fram dottern? 

Så länge du har babyskydd så funkar det ju galant att ha båda bak.. eftersom babyskydd INTE får luta mot nånting.. det ska stå helt fritt.

Vi har dottern (3½) på högersida bak i en Two-way och sonen sitter i babyskydd (Brio Primo) på vänster sida bak.. men snart ska han i en Hi-way å då blir den i mitten och dottern sitter kvar. Vill inte ha nån av dom fram för att kunna koncentrera sig på bilkörningen och inte på barnen. 
  • Finesse

Tova: Till oss sa dom oxå att MT var större än TW... men nej.. vi har testat henne i bägge stolarna.. å tw hänger inte alls i luften.. den sitter fast som berget i vår bil..

• Finesse

Är det olagligt att sitta i en bältestol om man inte väger 15 kg? 

• Finesse

Diskuterar i en annan tråd. Har mailat Mr Bell oxå

• Finesse
    Felix060424 skrev 2011-07-23 08:34:33 följande:
    Hej alla bilbarnsstols-kunniga... =)
    dom bakåtvända stolarna som man kan vända framåt (kombistol?) ska man använda bältet i stolen när dom sitter framåt? och alltså sätta fast stolen med bilens bälte? eller ska man ta bort det och använda bilbältet på barnet? min lilla kille sitter bakåt, och min stora sitter framåt i en bältesstol, men skulle skjutsa en kompis dotter i helgen och hom hade så... eller är olika på olika stolar? jag vill ju inte tro att man ska göra så... men har ingen aning... vill ju inte rätta henne om jag har fel... Tack om nån kan och vill svara...
    hmm.. hur hade hon?

Så här är det iaf: På dom flesta kombistolarna är det godkänt att ha stolen framåtvänd med internbältet mellan 9-18 kg. Efter 18 kg plockar man bort bältet och sätter stolen med enbart bilbältet (alltså typ som en bältestol).

MEN ett stort MEN NTF rekommenderar INTE att man använder en kombistol framåtvänd. Det är mkt bättre att köpa en bältestol. Annnan (TS) har jättebra fakta om det som hon säkert klistrar in sen. Men kortfattat är stolen för tung för att ha framåtvänd. Godkänd ja.. men det är inte det bästa.

Säg till din vännina att NTF rekommenderar inte att man använder en kombistol så där och har barnet växt ur den stolen bakåtvänd så är även stolen urvuxen framåtvänd. Vill hon ha barnet framåtvänd så köp en bältestol istället (men då bör barnet väga 15 kg) annars bör hon vända tillbaka barnet. Det är 5 ggr säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd. 
  • Finesse
    DarkLink skrev 2011-07-23 09:45:57 följande:
    Min 10 1/2 åring åker på bälteskudde med rygg för det mesta. Ibland när det inte har varit praktiskt möjligt får hon åka på vanlig kudde (om hon blir skjutsad av någon annan som inte har riktig ryggkudde)
    Ingen av hennes kompisar eller deras småsyskon har åkt sådan så vitt jag vet. Det var bakvänt, sen framvänt i samma stol ett tag och sen vanlig kudde. Nu åker alla hennes kompisar utan kudde sedan länge.
    Ett tag ville dottern oxå åka utan men vi har pratat om det och nu säger hon till sina kompisar: "jaja men jag vill ju inte DÖ om vi krockar" (end of discussion lixom) dessutom så ligger hon inte med huvudet ner mot sätet när hon sover...
  • Finesse

Jahapp då har jag, en präktig morsa, tappat en vän på fb för att jag i ifrågasatte varför hon vant sin 3,5 åring när hon för ett år sen idiotforklarade folk här på fl som gjorde samma sak.

• Finesse
    Joico skrev 2011-07-24 20:04:53 följande:
    Känner ni varann "IRL" också eller var ni bara vänner på FB?
    FB vänner.. vi fick barn i december 07 båda två så vi började snacka här å sen på fb..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!