• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Så här är det: Väger barnet mer än 25 kg eller har 1/3 av huvudet över kanten så är barnet förstort.. OFTAST sker detta i 4-5 års ålder så därför säger man den åldern.

Men din dotter är lika stor som min 3,5 åring och hon sitter BAKÅTVÄND. Så helt ärligt har du inte ditt barn säkert i din bil så varför kräva att dom ska ha det halverst i en taxi.. nej jag skulle säga att dom måste ha henne bakåtvänd för att åka säkert... Helst ska ju även vuxna åka bakåtvända, men det är ju svårt när bilarna tillverkas så här..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    Tibell skrev 2011-06-11 08:49:59 följande:
    Tack snälla för hjälpen :)
    Ska se om jag kan montera om den idag och få fast den bättre! Hon väger endast 9 kg skulle jag tippa på ( hon vägde 8.7 på 18 månaders kollen för 1.5 månader och hon växer rätt sakta ) så då gör det inget om klacken står i sätet :)
    Tack igen !
    Det är ju bra att ha ett litet barn.. då kan dom sitta bakåtvänd lääänge
  • Finesse
    myran82 skrev 2011-06-11 20:42:17 följande:
    Vad tror ni om two way till en 14 månades kille, 9.8 kg och 78 cm lång? Den kommer användas nästan dagligen.

Kan man få bra lutning på den?

Vi har en stol vi trivs med men fick i dag reda på att släktingen jag köpte den av inte alls har varit ärlig om den så jag känner att jag inte litar på stolen längre. Enlig släktningen var den ny när den införskaffades, men tydligen var den begagnad av någon som jag absolut inte har någon aning vem personen är. På det viset blir sonen nr 4 i ordningen som har stolen också.
    ojdå.. vad var det för stol?
  • Finesse
    myran82 skrev 2011-06-11 22:39:10 följande:
    Det är en britax eclipse plus från -05
    ok.. ja då kanske det är bäst att byta.. men jag vet inte om jag skulle sätta en sån liten i en two-way..
  • Finesse
    saffe skrev 2011-06-12 17:45:41 följande:
    Ok, då får jag nog vänta lite med att höja ett snäpp. Tyckte att bältet på Two-wayen gled av axeln lite, men det berodde nog på att hon satt lite snett när jag drog åt bältet. Hade inte tid att titta på hur jag kunde göra det bättre, så vi tog bilen med cosmicen i istället.. Ska prova lite olika varianter på bälteshöjd nån dag när bättre tid finns.. Jag har en multitech till storasyster och är jättenöjd med den, förutom att hon kommer att växa ur den tidigare än two-wayen pga nackstödet.
    Varför har du MT till stora och TW till lilla?
  • Finesse
    Karolin86 skrev 2011-06-13 20:14:10 följande:
    Hej alla. Någon som haft problem med knäppet i britaxstolar?
    Köpte en hi-way för drygt ett år sen, efter ett tag så kunde bältet knäppas upp när vi drog åt bandet, då bytade dom grenbältet, men problemet fortsatte och dom bytade hela bältet i stolen. Idag när vi står 5mil hemifrån så kan jag inte knäppa bältet!
    Efter litet tag kommer vi på att om vi trycker ner knappen som man öppnar bältet med och knäpper bältet så knäpps de. Så imorgon ska vi lämna in stolen igen!

Någon som vet vad de kan vara? Eller varit med om liknande?
    Ebbas lås kunde krångla ibland.. dock har ett annat problem att hela selen snart är uppriven.. har inte märkt att den var så trasig det var först nu när jag tog av klädseln och hela selen som jag såg det. Vi har ju givetvis beställt en ny.
  • Finesse
    201201232 skrev 2011-06-15 15:34:22 följande:
    Jag tittade lite på den berömda twoway, men det står att den måste stödjas mot sätet framför (endast baksätesmontering är aktuellt för oss). Det går ju inte att ha den bakom förarstolen då? Vi är minst två som kör bilen och måste kunna justera stolen efter längd. På andra sidan sitter en annan stol som vi inte kan ha bakom förarstolen då den tar för mycket plats för att min man ska kunna sitta i bra körställning framför. 

Måste alla stolar utan stödben lutas mot ryggstödet framför?  
    Ja det tror jag faktiskt.. vi har two-way bakom passagerarsätet och kommer sätta hi-way i mitten..
  • Finesse
    Tjollabolla skrev 2011-06-15 16:40:08 följande:
    Jo jag vet det. Men storebror har en Two Way som han inte kommer att använda längre när lillasyster är 3, så då får hon ta den.
    Tycker inte att en Two way är optimalt för en liten bebis/barn, sonen fick sin när han fyllde 2 och det var knappt han satt riktigt bra i den då...
    Nej jag skulle aldrig sätta sonen i den.. däremot storasyster på 3,5 år sitter riktigt bra i den
  • Finesse
    Zäta skrev 2011-06-15 16:27:12 följande:
    Jag kollade på Hi wayen idag.. i affären sod det att den var från 6 månader på en skylt!
    Stämmer det?

Den såg lite liten ut med.. om den bara är liten, men ändå funkar lika länge som de större så är det ju toppen. 
    Nej 0 kg.. så så fort barnet kan sitta på sin egen rumpa kan man byta

Och den är ju mindre än two-way till exempel, men större än Maxi-cosi.. 
  • Finesse
    t0va skrev 2011-06-15 23:58:13 följande:
    vad tror ni om dessa stolar? www.axkid.se/index.php/produkter/kidzone Tycker de ser stora ut, men de kanske inte tar så stor plats. Fast snygga var de inte alls. 
    Kanske en av stolarna som Robert Bell snackade om i höstas? Han skrev att 2 eller om det var 3 nya stolar skulle komma på svenska marknaden...
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!