• myran82

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Jag har några funderingar. 

Sonen har suttit i babyskydd i morfars bil till för ett tag sen (han är 10 månader nu) men nu funderar vi på om vi ska köpa en stol till morfars bil eller om man orkar flytta runt brion vi har i min bil varje gång han ska åka med morfar.

Han åker med honom någon/några gånger i veckan och jag är undrande till om man orkar hålla på att flytta stolen på det viset i flera år. Vad tycker ni?
     Funderar isånnafall på en stol med iso-fix, jag vet att de är godkända till 18 kg men om sonen följer sin kurva väger han inte det vid 5 år. De är väl lättast att montera in? Morfar vill inte ha stolen stående i bilen för jämnan tror jag utan behöver plocka ut den ganska ofta.

Sen undrar jag om någon av er har barn hos dagmamma? Sonen ska förhoppningsvis börja hos dagmamma i höst och en gång i månaden åker de till en stuga ute i skogen. Vet ni hur det funkar med bilstolar & så? Måste vi ta med & monterna in stolen varje gång eller är det något kommunen står för?

• myran82

Jo, de klart. Vi kan testa en tid till. vi har flyttat den till bilen några gånger och satt fast i öglor i golvet och det är smidigt i morfars bil. Tyvärr lite mer bökit att sätta in stolen i min bil igen kan jag känna.

Det är ju tyvärr ganska mycket pengar att köpa stol också, har redan två till sonen. Men iso-fix är det lika säkert som att använda bältet?

• myran82
    Joico skrev 2011-02-10 14:52:04 följande:
    Vad är det som är bökigt med att sätta in den i din bil igen då? Underförankringsbanden?

Jo de kostar ju en del. Tror att Isofix-stolar är dyrare också. Japp det är lika säkert!
    Jo, det är underförankringsbanden. Jag tar inte loss dom eftersom jag använder krokarna i golvet i morfars bil så sitter alltid banden kvar under i min bil men det är så svårt att komma åt och trä in dom samt dra åt på sidan mot föraren. Jag är kort och når inte över stolen för att dra åt och från förarplatsen kommer man knappt åt att dra bandet. Jag vet inte hur jag ska förklara på nåt bättre sätt men det är det som är svårt tycker jag.
  • myran82

I går var jag inne och tittade på en besafe-stol med iso-fix. Det verkade nästan för enkelt att montera så jag vet inte om jag litar på det riktigt. Inga förankringsband så stolen sitter inte fast med något i bakkant eller hur man ska förklara. Finns det då ingen risk att den vid en krock "lyfter" i bakdelen? Väldigt svårt att förklara känner jag.

Iallfall så skulle man bara fästa med iso-fixen och sen med en insektsnyckel-liknade-grej göra så stödbenet trycks mer i golven & sen va det klart.

Stolen hade många andra funktioner som jag gillade, blandannat nackstödet & bältet samt magneter som håller undan bältet när man sätter in barnet. Onödigt egentligen, men smart =)

• myran82
    MammaHela skrev 2011-02-15 10:51:16 följande:
    skulle inte köpa en besafe alls. För de räcker bara till 18 kg, min dotter som är 3 år väger 18 kg nu.. Alltså måste vi köpa ny stol.
    Jag vet att de bara räcker till 18 kg. Anledningen är att min pappa ska ha stolen i sin bil (sonens morfar) och då behövs en stol som är enkel att ta i och ur eftersom han inte vill ha den där ständigt. Att flytta vår brio någon/några gånger i veckan är inte så kul. Blir han för stor är det väl inte hela världen, då får vi väl flytta brion (funkar väl ett tag men inte i flera år) mellan bilarna eller köpa en annan.

Fortsätter sonen att följa sin kurva väger han 18 kg vid ca 5 år.
  • myran82

Någo som vet ungefär hur gammal den här stolen är? Har sett likadana på secondhandaffären i min kommun och hoppas ingen köper dem. Måste vara alldeles för gamla eller hur?

• myran82

I dag såg jag att en bekant har sitt barn som är 2½ sittandes i ett babyskydd som är runt 18 år gammalt. Min kusin satt i ett sånt som barn och han är 18 år nu. Detta är barnets farmors bil. Jag förstår inte hur barnet får plats, h* n är iallafall alldeles för lång. Jag såg inte barnet sittandes i det utan såg att de lyfte hur barnet hur stolen på parkeringen.

Helt otroligt...

• myran82

Jag letar ju stol till sonen som han ska ha i morfars bil & började fundera på two-way nu, va inne på en stol med izo-fix först men de var jättedyra, 4800 kr kostar de i affären här.
    Små barn sitter inte så i den vet jag men sonen är snart 11 månader så det kanske kan gå? Väger nog runt 9 kg nu och 75 cm lång.

Jag hade inte haft en tanke på den stolen men tänkte att den kan han ju sitta i jättelänge och om han växer ur sin britax eclipce eller brio zento så finns den stolen att använda. Samtidigt är den inte så dyr.

Hur är den  att flytta? Är det lätt att montera? Det kommer att vara i baksätet.

• myran82
    Jonna79 skrev 2011-02-21 20:03:28 följande:
    Ånej, var det nån som såg det där? Familjen annorlunda......nu igen!
    Jag såg det.  Det ser inte ut som Engla-freja har bälte på sig och hon skulle väl lätt få plats i en bakåtvänd stol, likaså Adam
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!