• myran82
    Joico skrev 2010-11-30 11:54:12 följande:
    Fast RallySporten är ju ingen bakåtvänd stol
    Men nä, jag har heller aldrig hört det. Det var en i en annan tråd som sa att man absolut inte fick ha en stol lutad mot sätet framför om det fanns sidokrockkudde. Det hade hennes kompis fått höra när hon var och köpte nån reservdel...
    Jag hoppas inte det är sant. Då får vi köpa ny stol igen, haft den vi har i 5 veckor. Brio zento. Han ifrån brio som var i butiken informerade oss inget om det.
    Själva har vi inga krockkuddar i sidan (eller vad man säger) och ingen på passargerarsidan men köpte stolen då den satt jättebra i vår bil & är lätt att flytta till pappas bil eftersom vi åker mycket bil med honom. Han har airbags både på sidan och i fram. Sonen sitter självklart i baksätet i hans bil.
  • myran82
    Linastrumpan skrev 2010-12-01 12:33:15 följande:
    Ang sidokrockkuddar och bilstolar så läste jag också den kommentaren i en annan tråd och mejlade därför Robert Bell på säkerhetsbutiken och fick detta till svar:

Det finns en sorts Mercedes med krockkuddar monterade i dörrarna, där man
    varnar för att sätta barn på ytterplats. Men sk sidokrockkuddar sitter
    annars inbyggda i själva stolarna. En flagga på kanske 20 liter hoppar fram,
    i höjd med nedre bålen på en vuxen som sitter på passagerarstolen. Ingen
    forskning och ingen erfarenhet tyder på att dessa sidokuddar är minsta
    problem för barn som sitter i bakåtvända eller framåtvända bilbarnstolar.
    Ingen fabrikant varnar för att detta skulle vara problem. Samma sak gäller
    de sk sidogardiner som täcker sidorutorna i en krock. De är också helt OK
    att använda med barn.

En stol som är godkänd utan stödben klarar samma krav som stolar som
    godkänns med stödben: det är inte fråga om bättre eller sämre bilbarnstolar.
    Och det har defintivt inget att göra med sidoairbags.
    Tack så mycket =)
  • myran82

En fråga till... Sånna öglor man kan köpa och skruva fast i golvet. Är de säkra? Var helt säker på att min pappa hde krokar i sin bil (från -07) men så va det inte. Kan ju köpa extra band annars men smidigt med öglor till brion.

• myran82
    Joico skrev 2010-12-15 22:13:41 följande:
    De tror jag absolut. Man skruvar ju loss bultarna som håller i framstolen, sätter dit ögglan och skruvar fast bulten igen.
    Va bra =) Då ska vi skruva dit öglor. Mycket smidigare att kroka fast i när man flyttar den ofta. Ska se om jag kan fixa det till min bil också =)
  • myran82
    peikko skrev 2010-12-26 20:24:17 följande:
    Bälteskudde utan ryggstöd, till 4-åring, ca 99 cm o 15 kg?
    Vad säger ni om det, ni som kanske har mera info än vad jag har.
    Varför inte bakåtvänd?
  • myran82

Vi behöver höja upp bältet på sonens brio zento för de börjar komma underifrån nu. När vi testade och fick bältet jättebra så blir det inte alls bra med nackstödet. Det hamnar för högt upp och det ser inte alls bra ut.

Vad gör vi?

I går såg jag en familj när jag gick förbi en förskola och såg när pappan satte in barnet (1½-2 år gammal ungefär tror jag, jätteliten och gick inte helt bra än) i en stol som såg ut som high-way, fast framåtvänd. Synd att jag är alldeles för feg för att våga ryta till åt de jag inte känner.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!