• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Fast i babyskydd spelar det ingen roll om det är 3 eller 5 punktsbalte.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    stor grön drake skrev 2011-05-22 08:59:52 följande:
    det beror på hur gammalt barn man har, syrran hade smala små barn, tror tösen var 1,5 innan hon var i närheten för viktgränsen på 9 kilo för bilstolen, så hon satt länge, och syrran ondgjorde sig så om 3 punktsbältet iom att hon ålade sig ur. det blev ju "rakt" mellan grenremmen och axlarna (tösen var liten sa jag ju) och fanns massor av "åla sig ur" utrymme för henne på sidan. Detta är ju ett antal år sen, så formen på skydden har ändrats en del, emn det är ju en sak som kan bli ett problem
    Fast då bör man ju köpa en stol från 0 kg istället med tanke på att det ÄR säkrare att sitta i bakåtvänd bilbarnstol än i babyskydd. Så fort barnet kan sitta på sin egen rumpa bör man byta.. 

Men jag är glad vi valde brio primo.. det står helt fast i bilen jämfört med AG logico-s eftersom vi har isofix fästen..  
  • Finesse
    stor grön drake skrev 2011-05-22 09:38:36 följande:
    De är säkrare för att barnet sitter upprätt, vilket är orsaken till att jag gillar AG, man kan få en väldigt sittande vinkel i babyskyddet. Nu vet jag ju inget om andras behov, men när vi åker bil är det ofta över 30 minuter, och regelbundet över en timme, och då är det långt att sitta i en bilstol för en liten rygg som just lärt sig sitta.

Annan fråga, någon som har koll på hur gammal denna autombaby är? Alla bilder jag googlar har modernare babyinlägg än denna, bill kunna bemöta kritik för min prissättning på vårat babyskydd med fakta om hur gammal stolen är : www.marknaden.ax/object.con?id=77225
    men det är väll redan ganska många år sen de slutatde göra autobabyn och bytte till locigo?
    Jag skulle aldrig köpa en autobaby II.. gjorde det misstaget med Hampus och när vi körde guppade hela babyskyddet på i bilen.. livsfarligt.. vi använde det första tiden med enbart bilbältet.. inte basen! (det var med basen det guppade på).. for sedan till ntf och hyrde brio primon.

tessa: jag har inget dåligt att säga om primon och vi har haft den sen i mars.. vad har ni för bil förresten? primon är ju smalare och lättare att sätta in i bilen.. sen om vi skulle haft logicon hade jag aldrig kunnat sitta i mitten
  • Finesse

Å jag är en sån som vill ha barnen i baksätet.

• Finesse

Yay Vi har nu tagit hem two-wayn å testat ordentligt. Ebba sitter jättebra i den och vi KAN ha hi-wayn i mitten bilder på det kommer en annan dag när jag har tid och fota samt att Hampus är vaken.

• Finesse

Ett babyskydd bör man ju köpa innan bebisen är född

• Finesse

TessaG: Vi ska göra som er och sätta in two-wayen direkt så Ebba får sitta där.. men vi måste åka på barnens hus och göra det då man INTE fick med nån bruksanvisning.. skitdåligt måste jag säga.. speciellt eftersom vi bor utanför stan och måste åka in dit för att fixa det.. finns ju inte heller nån bruksanvisning på nätet.. väldigt märkligt..

• Finesse
    Thegran skrev 2011-05-23 08:46:45 följande:
    Finesse, konstigt, jag fick med bruksanvisning!
    Ringde britax nu och dom skulle maila en pdf fil till mig.. 
  • Finesse
    LillTussa skrev 2011-05-23 12:45:57 följande:
    Den ha rinte råkat hamna i stolen i bakfickan? Våran låg där nämligen
    Ska gå ut till garaget och kolla när karln kommer hem..
  • Finesse
    Thelma08 skrev 2011-05-23 19:08:51 följande:
    Tack för informationen
    Finns där nån stol som är högre i ryggen än Britax hi way!?
    För vår son e och nuddar överkant med högsta punkten på örat....
    Som sagt så vill jag inte vända honom.

Ja jag såg att vissa hade satt stolarna längre ut eller vad man ska säga. Ska nog prova o flytta den lite.
    Britax Two-way
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!