• Finesse

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

usch vad otrevlig jag är idag när jag svarar på bilbarnstolar i andra trådar.. men jag blir less på folk som inte fattar att barn ska åka bakåtvända... hur kan folk vara så korkade 2011!? Det verkar ju bara bli värre å värre...

Kan även tillägga att jag är höggravid på övertid så det är väl mitt dåliga humör som gör det... men jag förstår det verkligen inte.. varför vill man inte att ens barn ska åka säkert i bilen... !!!!??? 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

Nu måste vi snart bestämma oss om bilbarnstol till Ebba då hon fick en lillebror igår

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    Cecci78 skrev 2011-02-26 21:32:55 följande:
    Grattis! Ni hade babyskydd först eller hur var det?
    Ja absolut.. vi är redan hemma så jag är inte mamman som sitter med bebisen i knäet

Men det var VÄLDIGT trångt i baksätet.. vi fick inte in basen när jag satt där så det blev bara babyskyddet.. å sen jag i mitten å hi-way på sidan.. Visst jag är inte smalast i världen men det känns lite jobbigt att det blev så trångt..

Bebisen får ju hi-wayen sen när den kan sitta.. så det blir väl till sommaren som vi byter.. men då måste vi ju bestämt oss vad Ebba ska ha för stol.. nu har hon snart växt ur 104 på kläder.. så det lutar ju mest åt Two-way. Men jag är ju fortfarande nyfiken på vad Robert Bell menade när han skrev att två nya stolar var på väg ut.. (å jag tror inte han menade belogic, för den hade ju redan kommit då). 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-02-27 18:14:17 följande:
    Finesse, kan inte du sitta på sidan? Sitter en bilstol på sidan är det ju utrymme kvar mor dörren som inte används. Vi hade en stol i mitten när vi hade två barn, annars hade jag knappt fått plats.
    Nej babyskyddet rymms inte i mitten.. märkligt nog.. annars skulle vi nog haft det där istället..
  • Finesse
    norgesessan skrev 2011-02-27 19:04:19 följande:
    Finnese, Ebbas stol då? Vi hade så, Isabelle vid ena dörren, en bilstol i mitten och jag på andra sidan, hade bra koll på Isabelle då. Vi kunde häller inte ha babyskyddet i mitten.
    Hade inte bas, den tar ju mycket plats.
    Nej hon måste ha benutrymme.. hon har långa ben.. och det funkar inte eftersom stolen tar i förarsätet å då kan vi inte köra bilen.. men det är bara att träna å få mindre rumpa
  • Finesse
    GAGA: Nej.. jag skulle aldrig köpa en Saab 9-5:a om jag visste redan nu att jag skulle ha två bilbarnstolar.. bakåtvända då. Vi har en sådan bil och kommer ha riktigt problem att få in en stol till sonen när han ska byta från babyskyddet. Och dessutom om man köper en bil med elstolar MÅSTE man sätta fast underförankringsbanden i stolen vilket gör att banden ändras varje gång man ändrar sätet. (jag å maken är lika långa så vi ändrar aldrig stolen).

Jag tror säkert att en V70 är bättre alt. än en Saab 9-5:a.. Tänk på att sätena är väldigt skålade i saaben vilket gör att stolen lutar mer än i v70:n och tar då större plats. 
  • Finesse
    Karolin86 skrev 2011-04-25 08:56:10 följande:
    Gaga: glömde skriva att min syster ha passat och dom hade problem med att gå plats med en bakåtvänd och en frammåtvänd så den är rätt liten.

Fast Saab har egna öglor i golvet, iaf nyare från 06 och nyare, och då är man oberoende av om man behöver flytta stolen eller ej. Vi valde mellan Saab 9-5 och 9-3 och vi provade två bilstolar i 9-5 och fick plats utan problem. Nu har vi en 9-3 och har två bakåtvända men den är mkt mindre än 9-5an.
    Var det elstolar då? Vi har en 06:a och vi måste ha dom i stolen.. det står så i bruksanvisningen till bilen... Och vilka stolar testade ni? Vi har testat mt och tw och dom funkar inte med en hw..
  • Finesse
    Cashew skrev 2011-04-25 08:54:15 följande:
    Varför MÅSTE man sätta fast underförankringsbanden i stolen om man har elstolar? 
    Därför det står så.. det finns inga andra öglor än dom... och antagligen gör man väl som det står i handboken.
  • Finesse
    Cashew skrev 2011-04-25 09:37:58 följande:
    Finns det inga andra öglor kan man montera dit det, tycker det låter orehört underligt att man MÅSTE det bara för att det är elstolar. Konstruktionen på underredet till stolen, där öglorna fästs, är densamma oavsett hur man sjusterar stolen. Korrekt monterade öglor som är ämnade för ändamålet håller ju givetvis lika bra oavsett om man har en elmanövrerad stol eller inte.  
    Ja det är nog sant.. men vår bil har det inte.. å fortfarande så är det svårt att rymma på bakåtvända stolar om barnen ska ha bra med benutrymme.. just nu sitter hon väldigt bra men lillebror måste ju ha hennes stol snart så då börjar jakten.. NTF ger inga råd för dom vet inte säger dom å Robert Bell säger att det ska komma två intressanta stolar i år.. men frågan är ju när.
  • Finesse
    Karolin86 skrev 2011-04-25 14:54:58 följande:
    Finesse vi prova två multi tech. Vi har öglor och elstolar men som sagt vi har en 9-3 men provade även 9-5 med öglor.
    Idag har vi en hi way och en mt. Men hw sitter mkt bättre.

Öglor underlättar betydligt!
    ok märkligt.. vi har en hw och testade med en mt eller tw... men ingen kunde vi ha.. varken i baksätet eller i framsätet. Hur satte ni in stolarna? Vi har inte testat med hw i mitten å nån av dom andra på sidan. Det är 3-åringen som ska få en ny stol å lillebror tar då hw..
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!