• tigerlilja

Sena missfall

För nästan exakt ett år sedan blev jag gravid första gången, jag och min sambo var överlyckliga, vi hade planerat detta ett tag och äntligen hade det tagit fart. Allt såg bra ut på ultraljuden. När man har gått dom tolv kritiska veckorna så känner man sig ganska säker på att allt ska gå bra. Vi köpte barnvagn och lite kläder. Men när vi hade gått nitton veckor så började jag blöda en kväll, jag fick panik och ringde sjukvårdsupplysningen som skickade mig till akuten, det visade sig att livmodern hade öpnnat sig lite. Vi blev inlagda med förhoppningar om att det kunde gå tillbaka, men ett dygn senare satt jag med en dotter i famnen. Det visade sig vara gbs.
    Läkarna förklarade hur ovanligt detta var och att det inte var troligt att det skulle hända igen. 

Det tog inte mer än ungefär 6 veckor innan jag var gravid igen, vi var jättenervösa denna gången, speciellt eftersom jag började att blöda i vecka sju och det slutade inte innan jag var i vecka arton. Läkarna hade ingen förklaring till blödningarna, men barnet växte och mådde bra. När vi kom till vecka nitton var vi extra nervösa, men det gick bra. Men en dag i vecka tjugoett, då jag stog på jobbet, så kom världens jätteblödning, på två sekunder så hade jag blod hela vägen ner i skorna. Det blev akut till sjukhuset där dom inte hittade några fel, barnet mådde bra och blödningarna hade slutat så dom skickade hem oss. Bara några dagar senare vi jag värkar, då hade jag gått över till vecka tjugotvå. Även denna gången förlorade jag barnet, denna gången var det en son jag fick i mina armar. Efter vecka tjugotvå är det juridiskt sett inte ett foster längre utan ett barn. Denna gången hade läkarna ingen förklaring till det som skett.

Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv kunnat tro att man kan tycka så synd om sig själv som jag gjorde när jag satt med våran döda son i mina armar.
    Nu undrar jag om det finns någon mer som varit med om samma sak och om man ska våga försöka igen.

• Svar på tråden Sena missfall
  • El66

Så otroligt sorgligt! Rynkar på näsan 

Jag har också GBS men jag har inte fått problem när jag (väl) blivit gravid. Är deras enda förklaring GBS?
    Kanske ska du ta kontakt med annan läkare som kan kolla ordentligt och berätta varför det händer dig?

Hoppas verkligen att det ska gå hela vägen nästa gång (om ni väljer att försöka igen)

• Lilla pyret

Hej.

Usch blir så ledsen när jag läser detta... Beklagar verkligen!

Jag fick värkar o började blöda i v 22. Var öppen 6 cm när vi kom in. Läkaren sa till oss att det var ett sent missfall men för att vi nästan var i v 23 så sattes dropp in som skulle stanna värkarna, Vi fick åka ambulans till ett annat sjukhus som tar emot barn från v 23. Låg på förlossningen i 17 dagar o sedan föddes vårt lilla barn i v 25. Vi blev kvar i 4 månader... det har varit det absolut värsta året i mitt liv men samtidigt det bästa för den lilla har klarat sig!
    De hittade inget fel på varken mig eller barnet så varför det blev som det blev kommer vi tyvärr aldrig få veta...
    Vet inte om jag skulle klara att gå igenom det igen...

Om du vill får du gärna inboxa!

Kram

• kandhända

Jag beklagar verkligen, själv har jag haft 6 MF nu, vi har ännu inte lyckats få ett efterlängtat barn än.

2 av dessa MF var i v 16 då mitt fostervatten bara forsar ur mig. Första gången hittade läkarna inget fel på mig eller på fostret, denna gång hittade man en infektion på moderkakan som då mest troligt utlöst tidig fostervattenavgång.

Om vi väljer att försöka igen, vilket nog kommer att ske (känns som pest eller kolera nästan) så förrutom de 3 mediciner som jag redan ätit kommer de skräddarsy en antibiotikakur till mig också.

Känns så pissigt att FÖRST kämpa sig till v 12 och när man väl passerat den gränsen så finns det risk för att det ÄNDÅ inte går vägen, nä hujja, jag lider för oss ALLA här som vill så gärna ha ett barn men inte lyckats än.

styrkekramar till er!!

• MiScHoOo

kan det inte vara så att du har svag livmodetapp, man kan inte ta blodprov för att säga detta. Jag förlorade tre innan dem var övertygade att jag hade det. Jag blödde mycket vid min tredje barn och dem hittade inget.

• Görling

Beklagar verkligen! Ingen skall behöva uppleva det du har upplevt.

Instämmer i den kloka kommentaren som någon hade här tidigare, att det är som att välja mellan pest och kolera när det handlar om att våga försöka igen. Jag har haft 5 missfall av olika slag, de senaste upptäcktes i vecka 18 (fostret dog i vecka 17, strax efter ultraljudet som visade en aktiv bebis), de andra missfallen var tidigare, men sorgen stor i alla fall. Nu har jag blivit lite luttrad tyvärr så att när det senaste missfallet var ett faktum tänkte jag mer; Jaha, så var det dags igen, faaaaan! Jag har fått en son efter det 4:e missfallet och under den graviditeten så övervakades jag av en superbra läkare som forskar om missfall. Bara det att man får extra stöd och uppsyn under graviditeten lugnar, även om det inte är ett recept som man vet fungerar. Så ge inte upp, försök få tag i en bra läkare som kollar dig extra, undersök och kräv utredningar (kolla fakta via nätet - det finns jättemycket kunskap på sådana här trådar), vid nästa graviditet kanske du ska vara sjukskriven och ta det jättelugnt.

Själv väntar jag med fasa på att bli gravid igen, men vet att jag helt enkelt MÅSTE försöka, för längtan är större än rädslan, trots allt. Men det kommer att vara en plåga efter det första plusset.
     Kram!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Lollyy

Jag är VERKLIGEN ledsen för din/ er skull.

Jag har haft 3 mf. 
    Elias föddes i v 17
    ett tidigt missfall ca i v 6
    JOnathan föddes i v 20
    Det var fruktastvärt jobbigt!!
    Vårt liv blev helt annolunda, sorgen och förlusterna tog över under lång tid...

Förra december fick jag veta att jag var gravid igen.
    Jag har en svag livmodertapp. vilket gör att det öppnar sig. ( det är därför jag fick missfall)
    Jag var sjukskriven nästan helt gravidit. De opererade in ett cerklage ( de syr ihop livmodertappen så det inte öppnar sig) Graviditeten var mycket jobbig, fick inte göra någon nästan. Inte lyft något, inget sex, får inte träna, jag kunde inte heller gå så mycket de sistan 4,5 månade pga av foglossningar,

Läkarna hade sakt till oss att det inte fanns något annat sätt och om det inte skulle funka kunde jag inte få barn. Det var jätte jobbigt att få veta det tog nästan 1 år innan vi vågade försöka igen efter jonathan.

Men tre år efter vi fick veta att vi var med barn med Elias så fick vi en dotter som nu är 5 månader.

Men medans man är i det är det jätte jobbigt. och det är svårt att veta när man är redo igen. För oss tog det ett tag, jag orkade bara inte ett missfall till. Jag var rätt säkert på att det skulle bli det, men även jag kan ha fel.

Det kanske låter konstig men allt är värt det... Nu när vi äntligen har vår Lea.

Jag önskar er Lycka till ! kram

Svar på tråden Sena missfall