Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

MissMA skrev 2012-06-26 21:57:06 följande:
    Vilken kanontråd !!

Nu är det såhär att vi väntar en liten pojke men kan ej komma överrens om ett namn ..
    Vill gärna ha namn som har W i sig . Om det börjar eller har det i sig spelar väl mindre roll .
    Det enda är väl att vi ska ha dubbla efternamn ett på 5 bokstäver och ett på 7 bokstäver .
    Så inte alltför långt .

Hade varit grymt tacksam för hjälp !

Ha en fortsatt trevlig kväll !Solig 
    Tack för komplimangen.

Man kan, egentligen, byta ut alla enkel-v mot dubbel-w i namn eftersom vi på svenska uttalar v och w likadant. Men man får vara medveten om att andra kan bli osäkra när det gäller uttalet (eftersom vi numera är så vana vid det engelska uttalet av w). Lowe (dvs Love) kan t.ex. bli mer som engelskan ord för låg.

Dessutom får man vara beredd på att namnet stavas fel titt som tätt.

Här är några namn där W är vanliga:
    William
    Wilhelm
    Edward
    Ludwig
    Walter
    Willy
    Wilmer 
  • spöke
    stor och liten skrev 2012-06-26 22:06:44 följande:
    Hej spöke!
    Vi väntar vaar andra son och har även en dotter. Sonen heter Leon och dottern Mia. Vi har världens "problem" att komma paa ett passande namn till barn nr 3... Mellannamnet har vi - Torbjörn efter min farbror som tyvärr gick bort i fjol... Vill helst ha ett namn utan "r" för vi bor i Tyskland och här uttalas "r" saa skorrande haart tycker jag (som kommer fraan Norrland!)

Tack för en toppentraad!
    Här kommer några förslag på pojknamn utan R:

Hannes Isak  Jonah Elvis Elvin Felix Adam Alex Alvin Noah Sam
  • spöke
    firefly skrev 2012-07-04 08:28:48 följande:
    Hej igen! Ville bara tacka för inspirationen och meddela att vi nu är stolta föräldrar till en liten fröken vid namn Tova Ruth Viola. (anekdoter/betydelser/historia bakom hennes namn mottages gärna ;) ) Tack för hjälpen!
    Grattis till lilla Tova Ruth Viola.

Tova: En kortform av fornnordiska namn som börjar med Tor-... t.ex. Torborg, Torvi, Torun. Namnet finns omnämnt på gamla runstenar, t.ex. en sten i Sävsjö, Småland med texten: "Tova reste denna sten efter Vråe, sin fader. Hakon Jarls stallare." Tova kan också vara ett judiskt/hebreiskt namn med betydelsen  "god".
    Antal bärare: 2877 kvinnor (varav 2471 st som tilltalsnamn) 

Ruth: Ett hebreiskt namn med lite osäker betydelse - herdinna eller vänskap. Har använts i Sverige sedan 1600-talet. I Gamla Testamentet har Ruth en egen bok, Ruts bok
    Antal bärare: 14498 kvinnor (varav 25523 st som tilltalsnamn). Stavningen Rut är vanligare i Sverige.

Viola: Ett latinskt namn som använts i Sverige sedan mitten av 1800-talet. Namnet betyder just viol (blomman) och har funnits i bruk väldigt länge, t.ex. finns det ett romerskt helgon, Sankta Viola, som dog redan på 300-talet.
    Antal bärare: 56270 kvinnor (varav 3517 st som tilltalsnamn). Namnet är alltså ett populärt släktnamn/andranamn.
  • spöke
    MissMA skrev 2012-07-08 20:03:30 följande:
    Tack så mycket ! 

Får smaka lite på de olika namnen ..
    Jag är ju stormförtjust i Wilmer, men det är icke mannen överhuvudtaget ..
    Så försöker få honom att ändra sig, men det går inte så bra hehe  =)
    Kan tänka mig att det är svårt att komma överrens.

Här kommer några fler w-namn:
    Wilfred
    Wilton
    Werner
    Wille 
    Willem
    Winston 
    Oswald 
  • spöke
    BängtRagnhild skrev 2012-07-09 21:11:17 följande:
    Hej spöke!
    Ludvig ska äntligen få ett småsyskon och vi har börjat  spåna på ett namn. Vi har ganska många förslag, men jag tänkte ge dig topp 3 av varje sort och så får du gärna fylla på namn vi kanske inte tänkt på. 

Naturligtvis får du hissa och dissa med

Ludvig & Konrad
    Ludvig & Tuve
    Ludvig & Agaton

Ludvig & Hillevi
    Ludvig & Elvira
    Ludvig & Malva

Ludvig & Eulalia är en favorit med men maken är inte lika förtjust... 
    Spännande! Är Ragnhild (som finns i ditt FL-namn) redan upptaget? Tycker det är ett jättefint namn. Även pojknamnet Ragnar.

Ser att V är en återkommande bokstav i många av förslagen. Supersnyggt att matcha med Ludvig! Fler v-namn: 

Sven Alvar Ivar Evald Edvard Svante
    Viola Lovisa Alvida Vera Tove Vanja
  • spöke
    stor och liten skrev 2012-07-10 20:33:52 följande:
    Det blir en liten Felix! Tack, tack, tack!!!
    Bra val! Grattis till lille Felix. Solig
  • spöke
    Carro123 skrev 2012-07-10 20:53:24 följande:
    Hej!

Vilken fantastiskt rolig och intressant tråd att läsa!

Jag och sambon har börjat fundera på namn till bebisen i magen. Storasyster heter Amelia och vi vill gärna ha något som passar hennes namn utan att vara för likt. Vi vet inte vilket kön det blir så skulle gärna vilja ha förslag på både pojk- och flicknamn.

Generellt gillar vi inte så moderna namn men vill samtidigt inte ha något konstigt, svårstavat eller svåruttalat. Amelia visade sig vara svårare för folk att komma ihåg än vad vi trodde, trots att det finns en stor damtidning med samma namn. Vårt efternamn är ganska kort så inte heller ett allt för kort förnamn.

De förslag vi själva funderar på är Felicia eller Filip... men det känns så svårt att känna att det känns helt rätt. 
    Vore väldigt tacksam för lite förslag och tips! :)  
    Hej! Solig

Jag skulle helst undvika namn som slutar på -ia tillsammans med Amelia. Jag tycker att namnen konkurrerar för mkt då. Vad tycker ni om t.ex. Filippa istället för Felicia? 

Här kommer några fler förslag:

Amelia & Teodor
    Amelia & Samuel
    Amelia & Gabriel
    Amelia & Ludvig
    Amelia & Marius
    Amelia & Simon
    Amelia & Vilhelm
    Amelia & Johannes 
    Amelia & Viktor
    Amelia & David

Amelia & Miranda
    Amelia & Josefin(e)
    Amelia & Laura
    Amelia & Majken
    Amelia & Lovisa
    Amelia & Judit(h)
    Amelia & Leona
    Amelia & Joline
    Amelia & Miriam
    Amelia & Natalie

Det är också väldigt fint att kombinera olika vokalnamn...

Amelia & Adrian (snyggt med två olika a-ljud)
    Amelia & Oskar
    Amelia & Isidor
    Amelia & Edvard
    Amelia & Emrik 

Amelia & Isabella
    Amelia & Esmeralda
    Amelia & Irmelin
    Amelia & Evelina
    Amelia & Elvira
  • spöke
    Newlywed skrev 2012-07-10 22:36:31 följande:
    Vet inte om detta egentligen var tanken med din tråd, men jag kör ändå ;) Jag och min man ska nu bestämma namn på vår son och vi funderar på namnet Balder. Vad tycker du om det namnet? För- och nackdelar med det?
    Tanken är att man får ställa vilka namnfrågor man vill... så gör jag mitt bästa för att svara.

Plus
    Ett namn som folk känner igen, men som väldigt få faktiskt heter. Fin tanke att låta vår gamla nordiska namnskatt leva vidare. Till skillnad från Loke (som ju är väldigt poppis), var Balder en väldigt sympatisk asagud. Lätt att uttala. Lätt att stava.

Minus
    Risk för smeknamnet "Balle" som inte är så smickrande.  På engelska betyder "balder" mer flintskallig".  Kan vara jobbigt att växa upp med ett ovanligt namn. Barn vill ofta vara som alla andra. (Dock ett mindre problem numera eftersom vi använder så många fler namn och därmed är det många som har ovanliga namn.) Namnet kan förknippas med olika varumärken... som t.ex. bergochdalbanan på Liseberg, välkänt uteställe i de småländska skogarna.  
  • spöke
    BängtRagnhild skrev 2012-07-11 08:25:02 följande:
    Ragnhild går tyvärr inte hem hos maken, annars hade det varit självklart!

Maken heter Svante, så det kommer att finnas med. Alvar och Alvida gillade jag verkligen! Tack så mycket!
    Andra liknande namn: 

Alva Alvina Alvi(e) Alvy Alvine Alvilda Alvilde Alvhild Alvhilda Alvira Alvig
    Alfrida Alfhild Alfhilda Alfreda Alfina Alfa Alfsol

Alve Alver Alvin Alvast Alvaster Alvard Alving Alvger
    Alf Alfred Alfons Alfger Alfgot

Solig
  • spöke
    fru Elle skrev 2012-07-12 22:42:31 följande:
    Vi väntar ett syskon till Molly och Harry, om de såg rätt på RUL så blir det en liten pojke. Tar gärna emot lite tips på namn för denna gången så har vi lite svårare att bestämma oss, vi har lite olika favoriter. Denna gången ska namnet ej sluta på y.

Jag gillar:
    Alfred
    Edvard (men namn som slutar på rd blir lite konstigt med vårt efternamn)
    Sigvard
    Wilhelm
    Malcolm

Min man gillar:
    Max (Maximilian)
    Sixten 
    Agaton
    Arthur
    Morris

De namnen vi gillar av varandras förslag är Sixten och Alfred. Skulle behöva lite fler förslag så vi kan komma vidare i våra namnfunderingar. Vore väldigt tacksam för lite nya namnförslag.

Tycker ni har bra förslag på era listor, men här kommer ett gäng till:

Bruno
    Felix
    Edvin
    Elvis
    Frank
    Hugo
    John
    Ossian
    Rufus
    Fabian
    Edgar