Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Teddy02 skrev 2012-05-01 17:11:33 följande:
    Hej :)

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med ett namn till vår son som planeras komma den 13 maj. Vi har en son som heter Dejvid (det uttalas så som de stavas) vi är ute efter udda namn. Tack på förhand
    Då börjar vi med att utesluta alla namn som innehåller ej-ljud. Det konkurrerar ut just det som ni velat framhäva med Dejvid.

Maxwell
    Douglas
    Desmond

Namn med alternativa stavningar i stil med Dejvid.
    Shaun
    Majkel
  • spöke
    emmak skrev 2012-05-09 16:10:09 följande:
    Vad Tycker du om
    Lucas
    Ett bra namn som många gillar. Så pass många att det låg tvåa på förra årets namnlista för nyfödda. Det är ett klassiskt namn som inte kan bli fel.
  • spöke
    mammatillnils skrev 2012-05-09 16:23:06 följande:
    Rolig tråd!
    Tack tack!
  • spöke
    emmak skrev 2012-05-09 17:36:06 följande:
    Mobilen kapade!
    Hugo, Lias och Malte ihop med Lucas?
    Ja, det funkar. Samtliga namn känns ganska tidstypiska, alltså att de är poppis för barn just nu.
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2012-05-12 01:01:56 följande:
    Tack snälla spöket. Det betydde mkt att du tog reda på allt igen.
  • spöke
    eliin85 skrev 2012-05-12 21:55:34 följande:

Vore tacksam för namnförslag till lillebror/lillasyster (vet inte kön) till Oliver. Helst inga gammeldags namn som Gustaf, Carl, Ingrid m.m..

Vi har helt namntorka och kommer inte överrens om dom få namn som har ploppat upp.  

Oliver & Annie
    Oliver & Junie
    Oliver & Emelie
    Oliver & Amelia
    Oliver & Evelina
    Oliver & Leah
    Oliver & Linn
    Oliver & Milla
    Oliver & Isabelle
    Oliver & Isis

Oliver & Elvis
    Oliver & Casper
    Oliver & Jesper
    Oliver & Aston
    Oliver & Felix
    Oliver & Florian
    Oliver & Gabriel
    Oliver & Julian
    Oliver & Leonel
    Oliver & Ian
  • spöke
    Jezibel skrev 2012-05-13 08:56:45 följande:
    Oj vilken underbar tråd! :) då passar jag på att önska namnförslag också...
    Jag har en Jerome och en Justin, nya sambon har en Loke och nu väntar vi en gemensam, vet ej om flicka eller pojke. Då dessa namn är helt olika så har vi lite svårt att hitta ngt bra.
    Tusen tack för idéer! :)
    Tack för fina ord.

Jerome, Justin och Loke är stilmässigt väldigt olika namn så där kan ni vara väldigt fria (men det kan ju göra det hela desto svårare så klart ).

Pojknam:
    Troy/Troj
    Kasper/Casper
    Levi
    Fred
    Tristan

Flicknamn:
    Eden
    Lilly/Lily
    Leah/Lea
    Dina
    Isa
  • spöke
    baobab skrev 2012-05-15 12:37:35 följande:
    Hej Spöket! Jag skulle vilja ha hjälp med två namn som jag funderar över. Gillar klassiska namn och undrar om dessa två räknas som det:

Magda - kan man döpa ett barn till bara Magda eller är det alltid ett smeknamn för Magdalena?

Julie - är detta ett svenskt namn eller är Julia den svenska formen? Har det varit vanligt i Sverige någon gång (tänker på Fröken Julie som ju skrevs i slutet av 1800-talet om jag inte minns fel, var det poppis då?)

Många frågor på en gång blev det Glad Tack för en bra tråd förresten!
    Hej! Magda funkar bra som dopnamn. Det är från början en kortform av Magdalena, men kan användas som självständigt namn. Äldsta belägg i Sverige: 1839. Det finns 1172 kvinnor som heter Magda, varav 698 bär namnet som tilltalsnamn.

Julie är den franska feminina formen av Julius. Julia är den latiska formen och den form som blivit mest poppis i Sverige. I Danmark däremot är Julie vanligt (danska flicknamn slutar ofta på e medan svenska slutar på a). Det finns 1283 kvinnor som heter Julie i Sverige (tilltalsnamn för  776 damer). Namnet har aldrig varit lika poppis som Julia här.

Hur har du tänkt uttala Julie? Som månaden juli eller mer franskt som i Fröken Julie?
  • spöke
    Stampan skrev 2012-05-16 14:07:26 följande:
    Skojig tråd! funderar på namn till lillasyster och tänkte Tilda Teresia. Tilda som tilltalsnamn men blir det för mycket "T" då tror du?
    Nej, jag tycker inte det blir för mycket med två namn på T... så länge inte efternamnet också börjar på T.
  • spöke
    CoolJen skrev 2012-05-16 14:18:42 följande:
    Hej spöke.
    Om bebis i magen är ytterligare en kille så står vi lite still i namndjungeln (tjejnamn har jag redan många fina jag/vi gillar...såsom Nellie, Lilly, Elsa, Maja, My.

Sönerna heter Leo och Noah (andra namn som har varit på tapeten tidigare är Love och Noel, dessa är dock inte aktuella nu)
    Jag gillar namnet Mille och Milo men de känns inte helt hundra.

Gillar alltså korta och två-staviga namn bäst, det bör även passa ihop i stil med brödernas.
    Misstänker att du gillar namn som slutar på vokalljud... Eftersom o och a är upptagna så kanske Levi, Eddie, Imre, Harry eller Henry?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd