Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

SannaMac skrev 2012-03-30 18:19:20 följande:
    Tack för bra svar Jo, Isak och Ines passar båda med Adrian, det har du rätt i. Och det blir nog en namnlek igen... ska nog skaffa en ny namnbok denna gång att utgå ifrån, sist körde vi Solveig Norbergs bok. Har du något toppentips på namnbok? Gillar att ha en bok i handen snarare än att kolla nätet

Av dina namnförslag gillar vi Edith, men pojknamnen är nog lite för hårda för min smak. Lite för manliga liksom. Jag är en kräsen typ... får inte vara för traditionellt, inte för modernt, inte för "tråkigt" eller vanligt, inte för annorlunda (så att man får känslan att "oj vad de har spexat till det!"), inte för kvinnligt resp manligt... Min sambo har ungefär lika smak = tur, men det för oss inte direkt framåt, haha!
    Söker du en namnbok med bara en massa listor eller vill du även läsa om namnen?
  • spöke
    snuppis skrev 2012-04-01 10:52:03 följande:
    spöket har du någon erfarenhet om hur för och efternamn passar ihop? de måste ju också klinga! eller ?
    Ja, det kan vara bra att tänka på. Framför allt om man vill undvika tokiga kombinationer som Ann Ahl (anal) och Jonas Norberg (snor) etc.

Korta efternamn kombineras med fördel med längre förnamn och tvärtom. Det ger en bra balans.
  • spöke
    dalkulla85 skrev 2012-04-03 21:17:46 följande:
    Hej Spöke,

har funderingar kring namnet Delicia; vad vet du om det, har du hört det förut?
    Det finns 29 kvinnor som har förnamnet Delicia i Sverige, varav 19 bär namnet som tilltalsnamn. Ett latinskt namn som betyder ungefär glädje eller behag.
  • spöke
    emmak skrev 2012-04-05 13:47:10 följande:
    Hej.
    Söker lite tips på namn :)
    Väntar min andra son i juli, och jag blir snart knäpp på att kalla honom för den eller han!
    Jag och sambon kan definitivt inte komma överrens.
    Malte är det enda namn som vi båda har gillat någorlunda, men det känns inte helt rätt!
    Storebror heter Lucas.

Jag vill ha ett namn som låter lite busigt men samtidigt inte som nån värsting ;) Undviker helst namn som automatiskt blir smeknamn. T.ex som pappan till barnet heter Jonathan och det är aldrig någon som kallat honom utan det är Jonte. Ah, du fattar :)

Hoppas du kan hjälpa mig :) 
    Vad sägs om...?

Lucas & Leo
    Lucas & Adam
    Lucas & Alvin
    Lucas & Casper
    Lucas & Felix
  • spöke
    SannaMac skrev 2012-03-30 18:19:20 följande:
    Tack för bra svar Jo, Isak och Ines passar båda med Adrian, det har du rätt i. Och det blir nog en namnlek igen... ska nog skaffa en ny namnbok denna gång att utgå ifrån, sist körde vi Solveig Norbergs bok. Har du något toppentips på namnbok? Gillar att ha en bok i handen snarare än att kolla nätet

Av dina namnförslag gillar vi Edith, men pojknamnen är nog lite för hårda för min smak. Lite för manliga liksom. Jag är en kräsen typ... får inte vara för traditionellt, inte för modernt, inte för "tråkigt" eller vanligt, inte för annorlunda (så att man får känslan att "oj vad de har spexat till det!"), inte för kvinnligt resp manligt... Min sambo har ungefär lika smak = tur, men det för oss inte direkt framåt, haha!
    Kom å tänka på...
    Adrian & Elis?
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2012-04-07 06:15:51 följande:
    Hejsan spöket.
    Jag har ju minne som en badboll och kommer inte ihåg vilka namn du tyckte passade ihop med leija. Glömde skriva ner och pallar jag inte.gå tillbaka. Några namn som vi har är molly, zelda, Haile. Pojknamn alvin, Theo, maddox, kingston.Tacksam om du ville svara på mina namnförslag och även komma med andra tips.
    Liten återblick kommer här:
    johannaalkehag skrev 2011-10-19 22:39:25 följande:
    Vi har en Leija här hemma. Vilka namn (pojk och flicknamn) skulle passa ihop med hennes namn och vad betyder dom?
    Bella (skön, vacker)
    Minna (omtanke, kärlek)
    Stella (stjärna)

Max (den störste)
    Viktor (segrare)
    Felix (lycklig)
    johannaalkehag skrev 2011-10-21 22:13:39 följande:
    Tycker ni att Zelda och Leon eller maddox oxå passar eller? Jag gillar ovanliga namn. Men minna var jätte fint :)
    Zelda passar bra, båda kommer ju från populärkultur.

Leon tycker jag blir lite för likt Leia. Lite Piff & Puff.  (Leon kan dessutom uttalas på två sätt, så om man brukar irritera sig på sånt så ska man inte välja det namnet.)

Maddox är jag inte förtjust i. Låter konstigt och inte så seriöst på svenska. Har svårt att se en Advokat Maddox Persson framför mig till exempel. (Men man behöver inte tycka som jag så klart. )
    johannaalkehag skrev 2011-11-15 23:48:03 följande:
    Okey så Zelda passar till Leija? Vi har en Leija Lily nu skulle Zelda Ellie passa på ett syskon? Alltså för å andra namn :) Leon tyckte du inte, men Theo, Elliot, Alvin eller Benji? Passar något av dom namnen? Även Jard som andra namn :)
    Ja, Leija & Zelda tycker jag blir bra.

Theo, Elliot och Alvin funkar bra. Benji känns inte så manligt... passar bättre på små bäbisar än på vuxna män. Hellre Benjamin isf... med smeknamnet Benji. 
    johannaalkehag skrev 2011-12-10 23:22:42 följande:
    Jag vet att jag frågat innan men är så galet nyfiken. Har ju en leija här hemma sen tidigare. Passar Alvin, viggo och Theo ihop med det namnet? Och flicknamn så tänkte vi oss kanske Zelda, Haylie eller
    johannaalkehag skrev 2011-12-10 23:23:19 följande:
    Evalie? Eller Vilks andra namn tycke du?
    Jag tycker Leija passar bäst med Alvin och Theo. De känns liksom Leija lite modernare än Viggo.

Zelda funkar bra med Leija. Lite popkultur. Leija & Haylie tycker jag blir lite för lika och svårt att säga ihop. Evalie känns som en blandning av Eva och Anneli, och därav inte så modernt som Leija. Vad tycker du om Evelyn?
    johannaalkehag skrev 2011-12-16 19:39:31 följande:
    Nej jag gillar inte evelyn. Men det blir nog en Zelda eller Alvin.
    Det blir bra.
    johannaalkehag skrev 2012-02-01 11:14:29 följande:
    Nu hörde jag precis ett namn och undrar om det passar ihop med leija? Vad säger du om Molly?
    Passar bra.
    johannaalkehag skrev 2012-02-07 16:00:57 följande:
    Hur låter Kian och Leija?
    Två moderna inlånade namn i svenskan - så stilmässigt tycker jag att det funkar.

______Spöke_______________________Spöke____________________________Spöke___________

Kommentarer på namnförslag:

Tycker bäst om Molly & Zelda bland flicknamn. Leija & Hailey låter för lika. Konkurrerar ut varandra. Bland pojknamnen föredrar jag Alvin & Theo. Maddox & Kingston tycker jag känns lite komplicerade att säga mitt i en svensk mening. Man måste ställa om.
    ______Spöke_______________________Spöke____________________________Spöke___________

Fler förslag:

Leija & Linn
    Leija & Essie
    Leija & Juno

Leija & Aston
    Leija & Marius
    Leija & Vincent
  • spöke
    hedviga skrev 2012-04-13 11:40:03 följande:
    Hej Spöke!

Jätteinspirerande tråd du har :) Jag undrar om du har några tips på traditionella svenska namn (gärna lite äldre namn typ 20-/30-tal) som även fungerar på engelska (pappan är engelsktalande). Både pojk- o flicknamn.   
    Allan Harry Henry Alf Kurt

Edit Judit Iris Alice Ingrid

• spöke
    Aquavit skrev 2012-04-28 11:58:28 följande:
    Hej,
    Nu är lillasyster här, föddes fredagen den 13'e april
    För skojs skull tänkte jag bara rapportera vad det blev för namn. Vi hade ju våra L-namn, och jag var rätt säker på att det skulle bli en Lova. Men det var ingen Lova... och inget av de andra namnen vi hade tyckte vi passade. Efter några dagar kom jag ihåg den här tråden och gick hit och kikade på dina förslag. Såg Matilda, som ju även fanns som ett av våra alternativ, det hade blivit bortglömt. Så det blev en Matilda!

Så nu har vi en Linus och en Matilda här hemma och en Ludvig-ängel.
    Tack för dina förslag!      
    Grattis till er lilla Matilda!
  • spöke
    snuppis skrev 2012-04-28 15:36:11 följande:
    Så fint namn! Matilda. =) Leo och Matilda skulle också passa kanske, bara det att jag har en klasskompis från förr som heter matilda. Jag är skitknepig så, Ingen annan i min krets får heta samma ha ha.

Grattis till lilla tösen  
    Varianter av Matilda: Matilde, Tilda, Tilde, Tilly

• spöke
    SannaMac skrev 2012-05-07 18:23:18 följande:
    Elis hade vi på listan innan Adrian kom. Kanske kommer tillbaka när det blir aktuellt. Trodde dock länge att det skulle uttalas som Elise, men det är ju fel (eller hur?), det ska väl betonas på E?

Gällande namnbok så är det alltid trevligt med någon liten förklaring/betydelse, men framför allt ska det finnas många namn!
    Elis har betoning på E. Som Erik.

Namnboken av Solveig Norberg kan vara en bra start. Innehåller massor med namn. En personlig favorit är Eva Bryllas namnbok Förnamn i Sverige - en bra sammanfattning av den svenska namnskatten. Vill man ha lite mer tematiska listor kan man ta en titt i Colette van Luiks Stora boken om namn.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd