Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Selina skrev 2012-01-03 00:37:21 följande:
    Vilka italiensk-klingande namn (båda könen) skulle passa ihop med Alessia och Leoni? Och vad vet du om dessa två namn?
    Alessia = feminin form av Alessio som i sin tur är en form av Alexius, som är en latinsk form av det grekiska namnet Alexis som betyder försvara. Kan också ses som en smeknamnsform av Alessandra, som är en italiensk form av det grekiska namnet Alexandra som betyder försvara och människa.

Det finns 92 kvinnor i Sverige som har förnamnet Alessia. Av dessa har 73 namnet Alessia som tilltalsnamn.

Leoni = kortform av det romanska namnet Eleonora som antaligen kommer från det grekiska ordet för barmhärtig. Eller också kan det ses som ett latinskt namn med betydelsen lejon.

Det finns 69 kvinnor i Sverige som har förnamnet Leoni. Av dessa har 24 namnet Leoni som tilltalsnamn. Det finns 2 män i Sverige som har förnamnet Leoni. Av dessa har 2 namnet Leoni som tilltalsnamn. Det finns 31 personer som har efternamnet Leoni.

Fler italienskklingande namn:

Mario Matteo Dante Enzo Luca Marco Mauro Rocco Leonardo Antonio Adriano Giovanni Bruno Diego Emilio Fabio Renzo

Bianca Arianna Matilde Lucia Valentina Laura Giovanna Isabella Claudia Elena Luisa Letizia Milena Raffaella

• spöke
    Annemona skrev 2012-01-06 13:32:14 följande:
    Hej spöke! Vi har precis fått reda på att vi väntar en liten tjej i sommar. Storebror heter Ludvig. Mitt favoritnamn just nu är Sophie. Nu till mina frågor. Tycker du att namnen passar ihop? Vad betyder namnet och hur vanligt är det? Tycker du att det fungerar nu eller är det omodernt? Vilken socialgrupp tillhör namnet?
    Hej!

Jag tycker Sophie funkar bra med Ludvig. Sofia är kanske ännu bättre rent stilmässigt, men gillar ni Sofie/Sophie bäst så kör på det. Det är ett tidlöst namn som alltid funkar.

Sofie är en fransk form av det grekiska namnet Sofia som betyder vishet. Har funnits i Sverige sedan slutet av 1600-talet.

Statistik:
    Det finns 6145 kvinnor som har förnamnet Sophie. Av dessa har 3065 namnet Sophie som tilltalsnamn.
    Det finns 28644 kvinnor som har förnamnet Sofie. Av dessa har 12821 namnet Sofie som tilltalsnamn.
    Det finns 4682 kvinnor som har förnamnet Sofi. Av dessa har 1342 namnet Sofi som tilltalsnamn
  • spöke
    Lemonysnickets skrev 2012-01-18 00:13:20 följande:
    Hej spöke, gillar du namnet Iselin?
    Jag tycker att det är ett sött namn. Lite annorlunda, men det låter ändå bekant eftersom det består av kända ordled.

Det som folk ogillar med just Iselin (enligt vad jag har läst i tidigare namntrådar) är att det påminner om Vaselin och Idomin. Men det är inget som man ska hänga upp sig på, tycker jag.

Funderar du på att ge ditt barn namnet Iselin? Eller har du kanske redan en Iselin?

Det finns 43 kvinnor som har förnamnet Iselin. Av dessa har 31 namnet Iselin som tilltalsnamn.
    Det finns 14 kvinnor som har förnamnet Iselinn. Av dessa har 14 namnet Iselinn som tilltalsnamn.
    Det finns 5 kvinnor som har förnamnet Iseline. Av dessa har 3 namnet Iseline som tilltalsnamn.
  • spöke
    Tajny skrev 2012-01-19 19:29:59 följande:
    Hej :)

Vilken kul tråd!
    Våran Nelly ska bli storasyster i maj. Vi har svårt att hitta namn, särskilt pojknamn. Har du några idéer som funkar med Nelly? I februari får vi reda på kön men är roligt att klura redan nu :)
    Vad tycker du om...?

Nelly & Hannes
    Nelly & Adam
    Nelly & Gabriel
    Nelly & Kasper/Casper
    Nelly & Jack
    Nelly & Max
    Nelly & Simon
    Nelly & Theodor/Teodor
    Nelly & Viktor/Victor
    Nelly & Adrian

Nelly & Enya
    Nelly & Juno
    Nelly & Mira
    Nelly & Ninna
    Nelly & Tea/Thea
    Nelly & Tone
    Nelly & Viva
    Nelly & Eden
    Nelly & Ada
    Nelly & Kim

Nelly är ett väldigt L-igt namn, så det kan vara bra att vara lite försiktig med L i syskonets namn så att det inte blir för mycket (och man vrickar tungan)... Nelly & Smilla  är lite svårt att säga, till exempel.

Alla namn som slutar på -y och -ie går också bort. Det blir för mycket.
  • spöke
    Tajny skrev 2012-01-20 11:37:36 följande:
    Vad många förslag! Tack :)
    Jag har gått och kärat ner mig i namnet Lexie. Blir det helt galet tycke ni ;)
    Nej, men det blir kanske lite mycket med två namn som slutar på samma sätt. Det tar liksom bort lite av det som är unikt med ett namn när de konkurrerar med varandra i samma grupp. Nelly & Alexia/Alexa kanske... eller det könsneutrala Alexis...?
  • spöke
    AboveBeyond skrev 2012-01-22 21:51:17 följande:
    Hur uttalas namnet? Var sitter betoningen? Gillar namnet massor :)
    Tror att de flesta uttalar det antingen i stil med Karolin (Iseliiin) eller mer som Linn på slutet (med kort i, Iselinn).
  • spöke
    Lycka88 skrev 2012-01-25 18:51:57 följande:
    Tänkte bara tipsa om ett namn, (som vi valt till vår lilla pojke som ligger i magen)  :

Brian. Ni tänker amerikanskt uttal, men icke ;) Man uttalar det precis som det stavas. B R I A N :) Jag vet inte om någon i Sverige heter det, med det uttalet? Men jag bor i Norge och här har jag hört det ett par gånger. När jag och min sambo fann namnet var det klart. Självklart ska han heta Brian. Jag tycker det är ett jättegulligt namn, som funkar nu, som bebis, i tonåren och som vuxen :) Och det funkar ju även i utlandet och då kan man ju dra på med amerikanskt uttal ;) Hoppas någon gillade namnet :)
    Lycka88 skrev 2012-01-25 18:53:14 följande:
    Vad tycker Spöket om namnet förresten? :)
    Jag tänker på Brian Laudrup. Dansk fotbollsspelare. Uttalas också Brian och inte Brajan.
  • spöke
    snuppis skrev 2012-01-25 18:57:00 följande:
    jag vill ha ett namn som passar med leo. inte 3 bokstäver då jag har de också. jag gillar Nora mest. Isabelle är oki, men nå fint bara inget wt namn maria anna eller ingrid kommer att vara mellan namn vet inte om du svarat i min en annan leo tråd 

TACK =)  
    Leo & Nora blir väl toppen. I like.

Andra förslag:
    Leo & Iris
    Leo & Klara
    Leo & Julia
    Leo & Siri
    Leo & Annie
  • spöke
    FridaKarin skrev 2012-01-31 22:02:21 följande:
    Jag vill ha namn till syskon till Vidar. Vill att namnen ska passa. MEN jag är inget fan av nordiska namn, det är bara Vidar och ett fåtal till som jag gillar. Vad tycker du passar ihop med Vidar? Både tjej och kille. 
    Vad tror du om att matcha med bokstäver?

Vidar & Vanja
    Vidar & Vanna
    Vidar & Lova
    Vidar & Viola
    Vidar & Alva
    Vidar & Lovis

Vidar & Hedda
    Vidar & Doris
    Vidar & Edit 
    Vidar & Disa 
  • spöke
    My Guiding Light skrev 2012-01-31 23:41:55 följande: