Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Jezibel skrev 2012-05-16 15:06:29 följande:
    Tack Spöke på fina tips! Några som du föreslog är redan mina favoriter, som Eden och Levi ;) komiskt sammanträffande av alla namn i världen. Tyvärr har jag inte med mig sambon som bara är insnöad på gamla fornnordiska namn... :) men jag ska visa honom dina förslag. Tack!!!
    Hmm... ja, de gamla fornnordiska namnen passar ju helt klart med hans sons namn. Inte lika lätt att matcha dem med dina söners namn. Jag försökte leta efter namn som kan passa stilmässigt med alla syskonens namn, så att första intrycket inte blir att det bara är Jerome & Justin som är syskon och bara Loke & Tor/Freja (t.ex.)... utan att det gemensamma barnets namn är som en liten bro mellan alla syskon.
  • spöke
    Jezibel skrev 2012-05-16 19:29:43 följande:
    My point exactly! ;) tack!
  • spöke
    baobab skrev 2012-05-17 20:15:57 följande:
    Tack för svar!Glad Jag tänker att det uttalas som månaden juli och inte men dj-ljud som engelskans Julie och inte heller som i Fröken Julie. Förresten, har du någon aning om vad Julie betyder? Det franska uttalet låter ju nästan som jolie = fin. Och hur uttalas det på danska, hörs e:et?
    Julie är som sagt en feminin form av Julius. Namnet Julius kommer från det romerska släktnamnet Julianus, som kommer av det grekiska ordet ioylos... som betyder skäggfjun. Men man kan ju tänka på den vackra sommarmånaden istället.

På danska är vokalen u mer som vårt o. Och e:et hörs på slutet. Kolla klipp ur den superbraiga tv-serien "Nikolaj og Julie" på youtube.
  • spöke
    emelianzei skrev 2012-05-21 11:26:25 följande:
    Hej spöke! :) Det är såhär att det snart är dags för pyret att komma ut till oss i världen, och i namnlådan står det lite still! Vi vet inte vad det är för kön så därför spånar vi på både tjej- och killnamn. Min sambo är dock väldigt kräsen och jag har fått total idétorka. Om du kunde hjälpa till med lite namnförslag så vore det toppen!

De namn vi hittills båda är överens om är:

Kille:
    Caspar

Tjej:
    Elsa
    Ebba

Jag gillar även Luna, Cornelia och Iris, samt Loke och Vincent, men det faller inte sambon i smaken. Som du ser så har vi väldigt några namn så det krisar sig väldigt om det skulle komma ut en liten parvel som inte alls passar i dessa namn.. Tungan ute 
    Hej!
    Jag tror nog att namn som Elsa och Ebba passar de allra flesta. Vilka fler namn gillar din sambo?
  • spöke
    emelianzei skrev 2012-05-21 11:44:27 följande:
    Ja det känns som väldigt säkra namn! :) Min sambo har inte sagt några fler namn alls som han gillar, utan är helt fastkörd i dessa.. Han har dock uttryckt att han gillar lite mer ovanliga namn, alltså inte de som är högst upp på namntoppen (även om både Elsa och Ebba är väldigt vanliga haha). 
    Sätt sambon framför datorn och den här sidan: www.namedroppa.se
    Där kan han pausa när han hittar nåt han gillar och anteckna.
  • spöke
    firefly skrev 2012-05-21 19:37:56 följande:
    Hej spöke, om du vill kan du försöka hjälpa oss lite i vårt namnval.

Vi väntar vårt första barn, en flicka och kan inte komma överens alls om tilltalsnamn. Hon kommer med största sannolikhet att få Birgitte och Ruth som andranamn och heta Isaksson i efternamn.

Kriterier/önskemål: Vi tycker bägge om kortare namn, gärna tvåstaviga. Gammalsvenskt, fornnordiskt eller amerikanskt (dock inte med för exotiskt uttal så att det ställer till problem för de släktingar som har svårt med engelskan). Vidare så undviker jag helst namn med svenska rullande R då jag inte kan uttala dessa.

Har du några förslag åt oss?
    Då kanske vi ska börja med att stryka alla namn på I. Ser lite "pinnigt" ut med initialerna II.

Här är en liten blandad kompott av fornnordiska namn och namn som använts länge i Sverige (tvåstaviga, inga R):
    Alva Disa Svea Saga Stina Tove Hedda Hedvig Maja Ebba Elsa Moa Sonja Elin Hilma Lotta Asta Tekla Malin

Och till sist några fler namn som funkar bra både på svenska och engelska:
    Lilly/Lily
    Anna
    Annie
    Lisa
    Elly
    Edit(h)
    Judit(h)
    Ellen
    Emma
    Hilda
    Sally
    Molly
    Agnes
    Alice
    Sofie/Sophie
    Leah
    Nancy
    Selma

Solig
  • spöke
    Solbritt och Solveig har namnsdag idag. Solig
    (Men jag har bara regn hos mig... )
  • spöke
    baobab skrev 2012-06-04 16:34:11 följande:
    Tack för tipset:) 
    Så lite så...
  • spöke
    grodan25 skrev 2012-06-13 21:07:44 följande:
    Hej Spöke! Vilken bra tråd!

Hoppas du kan hjälpa mig med lite förslag på flick- och pojknamn.

Storasyster heter Jessica. Det ska inte vara några R i namnet eftersom jag inte kan uttala det :) och helst inte fler stavelser än tre.
    Här kommer några förslag på namn som kan passa med Jessica:

Emelie/Emily Amanda Paulina/Pauline Melina Sofie Jenny Louise Joanna Madeleine Isabella/Isabelle Simone

Jonathan Sebastian Benjamin Daniel Jacob Lucas Tim Simon John Mattias Niclas/Nicolas
  • spöke
    Jeda skrev 2012-06-26 21:53:41 följande:
    Himla trevlig tråd du har Solig

Men, vi har ett stort problem. Jag är gravid med mitt fjärde men sambons första barn, vi vet inte vad det blir men har lurat ut flicknamn själva. Pojknamn däremot har vi inget förslag alls.... Inga idéer heller, fast en del önskemål.

Syskonen heter Kimm (flicka och ja med två M) Emil och Nova. 
    Mellannamnen vi vill ha är Bengt Alexander, så det är nåt som passar ihop med dessa.
    Önskemålen vi har är minst 5 bokstäver, inte sluta på S och inte innehålla å,ä,ö då det ska funka internationellt Glad
    Efternamnet börjar på V.
    Tack tack!

Här kommer några pojknamnsförslag:
    Alvin Elvin Aston Casper/Kasper Gabriel Simon Filip Jesper Teodor
Svar på tråden Spökes namn(t)råd