Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

OHs mamma skrev 2011-10-17 18:56:28 följande:
    Så bra, då kör vi nog på det
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-10-18 14:00:15 följande:
    flick namn tack=)
    Victor och Alexander passar bra med...

Emilia
    Julia
    Laura
    Cornelia
    Elise
    Josefin(e)
    Leonora
    Miranda
    Olivia
    Hanna
    Evelina
    Filippa
    Isabelle/Isabella
    Lovisa
    Rebecka

• spöke
    johannaalkehag skrev 2011-10-19 22:39:25 följande:
    Vi har en Leija här hemma. Vilka namn (pojk och flicknamn) skulle passa ihop med hennes namn och vad betyder dom?
    Bella (skön, vacker)
    Minna (omtanke, kärlek)
    Stella (stjärna)

Max (den störste)
    Viktor (segrare)
    Felix (lycklig)

• spöke
    johannaalkehag skrev 2011-10-21 22:13:39 följande:
    Tycker ni att Zelda och Leon eller maddox oxå passar eller? Jag gillar ovanliga namn. Men minna var jätte fint :)
    Zelda passar bra, båda kommer ju från populärkultur.

Leon tycker jag blir lite för likt Leia. Lite Piff & Puff.  (Leon kan dessutom uttalas på två sätt, så om man brukar irritera sig på sånt så ska man inte välja det namnet.)

Maddox är jag inte förtjust i. Låter konstigt och inte så seriöst på svenska. Har svårt att se en Advokat Maddox Persson framför mig till exempel. (Men man behöver inte tycka som jag så klart. )
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-10-24 22:42:45 följande:
    det här är jätte svårt.. funderar på Mila men är samtidigt rädd att folk ska utala fel eller stava fel... vad tycker du ??? 
    Ja, risken är stor att det kan bli fel ibland, så om det är något som stör dig så kanske inte Mila är ett helt lyckat val även om det är sött.

Kanske Emilia med smeknamnet Mila eller Milia?  
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-10-24 22:52:59 följande:
    Ok Tack 
    Men å andra sidan... folk är vana vid ovanliga namn nu för tiden. Ingen skulle höja på ögonbrynen över Mila, tror jag. Och även vanliga namn har olika stavningar som gör att man måste bokstavera... Victor/Viktor till exempel - har du känt att det har varit ett problem i det fallet? 
  • spöke
    Cute Baby skrev 2011-10-24 23:06:12 följande:
    Inte som jag trodde att det skulle bli i början.. tror det är vanligt att folk stavar det med C .. 
    Emilia är fint, både Victor och Alexander är vanliga i grekland och läste nyss att även Emilia finns i grekland så vi får se..

du har rätt det är väldigt vanligt med "ovanliga" namn nu så det lär bli mycket sånt när dem blir stora..  
    Gå på magkänslan, det är mitt bästa tips.
  • spöke
    Alvi skrev 2011-10-27 22:46:50 följande:
    Heeeej spöke!

Jag har en dotter på 2,5 månad, kanske har du sett mina tidigare trådar.

Syskonen heter Eskil och Lilja, vi har ett enstavigt efternamn som börjar på T, så namnet får inte börja eller sluta på T eller vara enstavigt.

Hon har varit såååå nära att heta Amelia, men hur vackert det än är, kändes det inte rätt. Nu heter hon Mira, men det känns på något vis lite lite lite för "pluttigt" och kort, lite för enkelt på något vis.

Så gärna tvåstavigt, mer än 4 bokstäver. Jag tycker om "vackra" namn, men hon ser mer "pigg" ut så att säga... ingen liten prinsessa, utan mer en bustjej...

Det blir nog Mira om vi inte kommer på något annat... men OM du, å ascoola Spöke, vill, så tar jag tacksamt emot förslag...! För Mira känns inte hundrahundraprocentigt... (KAN ju vara för att vi har velat så mycket... )

(Och jag tror inte jag tackade för din hjälp vid ett inlägg här för typ ett halvår sedan, TACK för det svaret!!)
    Oh ja, jag har sett dina trådar. Vad sägs om Märta? Det låter piggt. Eller varianten Marta.
  • spöke
    VILDAVILLE skrev 2011-10-27 23:58:12 följande:
    Hej!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp att hitta namn som har med motorsport (mest skoter och motorcyklar) att göra.. 

Tack på förhand! 

Oj, motorsport är jag inte jättebra på... förutom att jag är spätta på pappas motorcykel ibland. Ska fundera lite. Återkommer.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd