• Anonym (känslig)

Min sambo saknar känslor!!!

Min sambos 75åriga farfar ligger för döden, han kommer mest troligt dö inom ett dygn.. Jag mår inte bra över detta och jag har haft många runt omkring mig som dött dom senaste 6 åren. Jag tycker detta är jättejobbigt. Jag hade tänkt ha en kompis över på middag ikväll men jag sa till min sambo att jag kanske inte orkar det om det skulle sluta dåligt med hans farfar inom kort och då säger han: Varför inte, det är ju som inte så att det är speciellt kul nu heller..
    Nej, det är det inte men det är fan en annan sak när någon dör, än när någon fortfarande lever. Han kommer bli sur på mig om jag gråter senare när hans farfar dör. Han har aldrig varit med om att någon dött förut. Men det har jag, jag vet hur det känns. Han har redan "planerat" och vet att han inte kommer kunna gråta när hans farfar dör. Hans mamma vekar vara likadan. Gråter aldrig. Det är inte bra i mina ögon! 
    Jag gråter jätteofta och då kommer min sambo och säger "vad gör du?!" och är sur. Då blir det ju inte bättre. Jag har börjat gråta i hemlighet istället. Han saknar helt känslor verkar det som. Förut var han inte så. Men nu. En kram kan vara det enda man behöver när man är ledsen och det har jag sagt, men det får jag inte...

Hur ska jag få honom att förstå att man inte ska hålla inne sina känslor? Hur ska jag få honom att förstå att man FÅR vara ledsen?!  

• Svar på tråden Min sambo saknar känslor!!!
  • Anonym (Alla gråter inte)

TS, du borde nog läsa Varför gråter inte Emma? Som "Arbogamamman" skrivit. Hon som förlorade sina två barn i en fruktansvärd tragedi.
    Den har inte kommit ut än, men det går att läsa om den på hemsidan med samma namn.

Alla människor gråter inte, det betyder inte att de sörjer mer eller mindre för det.

• Neelah

Min man blir arg när jag gråter för han vet inte hur han ska hantera det. Egentligen blir han ledsen för att jag är ledsen, men han visar det som ilska. Dessutom är ilska en del av sorgeprocessen och din man kanske går igenom den fasen nu.

Följ dina drömmar var de än leder
  • AronNora2

Men ni måste ju båda visa respekt för varandras olika sätt att vara. Det är varken fel på honom eller dig. Ni har bara olika sätt att tackla svåra situationer. Du gråter, han gör det inte - vilket inte betyder att han inte är ledsen.
    Din kille har i sin tur ingen rätt att angripa dig för att du gråter.
    Synd att ni inte kan ge varandra stöd nu när det krisar.
    Det är rätt viktigt ändå i en parrelation. Kanske borde ni gå ett par gånger till en terapeut och lära er förstå varandra bättre?

• När det blåser på månen

Som många redan skrivit så reagerar alla olika. Beror på hur man är som person eller som hans uppväxt varit (med mamman som inte heller visar känslor).

Det enda du kan göra är att finnas för honom ifall att han behöver dig eller vill prata. Min sambo är heller inte mycket för att visa känslor men jag har lärt mig att ta ett steg tillbaka, han blir bara irriterad om jag försöker få honom att visa känslor (inte så konstigt att han blir irriterad på mig då).

Men visst tycker jag att det är fel att han inte tröstar dig när du är ledsen. Som du borde respektera hans känslor så borde han respektera dina och trösta dig när du är ledsen. Min sambo är inte så bra på det heller, han är "dum" nog att tro att han tröstar när han frågar vad det är.

Jag har också lätt för att bli ledsen, men jag tror ofta att det är lättare att vara känslosam än tvärtom. De personer som inte kan visa utåt att de är ledsen har det säkert jobbigare, om vi gråter kommer känslorna ut på det sättet medan de som har svårt att visa känslor håller allt inom sig.

Han vet säkert att det är ok att vara ledsen men visar det bara inte.

• Anonym (Alla gråter inte)

Att din sambo skjuter dig ifrån sig kanske är hans sätt att hantera sin sorg.

Jag vet en familj som förlorade sin son, som då var 19 år. De här människorna tog avstånd från alla de kände, trots att alla försökte finnas där för dem, de åka långt bort för o handla för att inte riskera att möta någon de kände, och tillslut flyttade dem. De stod helt enkelt inte ut.

Som sagt, alla hanterar sorg olika, och din sambo kanske tycker det är skitjobbigt när du gråter, och inte vet hur han ska hantera det.

• Anonym (Arghhh)

tröttsamma Fl inlägg.

Jo, det är kallt av din man att HÅNA dig när du gråter.
    Bara för att han inte gör det, betyder det inte att han inte skall kunna stötta dig, ge dig en kram,
    när du är ledsen.

Jag tycker knappast att man kan förvänta sig att en människa som inte gråter, inte kan visa sympati.

Jag vet inte hur ni ska lösa det, mer än att du pratar med honom.
    Förstår han inte dig, kanske han har någon empati störning? 

• Anonym (känslig)

Jag förstår att alla inte GRÅTER. Men att man redan i förväg säger "inte kommer jag gråta när farfar dör.." jag vet inte.. men det kan han ju inte säga innan han dött tycker jag. För vem vet, han kanske gråter. Jag VET att han kan gråta för jag har sett han göra det. Men han har liksom stängt av. Jag vet inte. Han är likgiltig. Kanske hans sätt att sörja och visa sina känslor. Dock så har han byggt upp så mycket inombords de senaste åren så jag vet att han inte mår bra av att bete sig som han gör. Vi har varit hos en läkare och pratat om hans psykiska tillstånd och han lider av depression.... Hoppas bara han inte stryker ett sträck över att hans farfar dör utan att han verkligen tar sig tid att sörja.
    Han kommer dock bli sur på mig om jag blir ledsen om jag gråter när hans farfar dör. "Det är ju MIN farfar som dött och inte din" kommer jag nog få höra.  Så jag kan ställa in mig på att jag får gråta när han somnat istället om det skulle vara så... 

• Hannah76
    Anonym (känslig) skrev 2010-10-29 11:46:45 följande:
    Jag förstår att alla inte GRÅTER. Men att man redan i förväg säger "inte kommer jag gråta när farfar dör.." jag vet inte.. men det kan han ju inte säga innan han dött tycker jag. För vem vet, han kanske gråter. Jag VET att han kan gråta för jag har sett han göra det. Men han har liksom stängt av. Jag vet inte. Han är likgiltig. Kanske hans sätt att sörja och visa sina känslor. Dock så har han byggt upp så mycket inombords de senaste åren så jag vet att han inte mår bra av att bete sig som han gör. Vi har varit hos en läkare och pratat om hans psykiska tillstånd och han lider av depression.... Hoppas bara han inte stryker ett sträck över att hans farfar dör utan att han verkligen tar sig tid att sörja.
    Han kommer dock bli sur på mig om jag blir ledsen om jag gråter när hans farfar dör. "Det är ju MIN farfar som dött och inte din" kommer jag nog få höra.  Så jag kan ställa in mig på att jag får gråta när han somnat istället om det skulle vara så... 
    Om han lider av depression så kanske det är det som gör att han beter sig såhär. Han bestämmer sig för att han itne ska gråta, att han inte ska sörja (iaf inte utagerande) för att han är orolig för vad som kan hända om han släpper lite på ventilen?
  • Anonym (känslig)
    Hannah76 skrev 2010-10-29 11:48:59 följande:
    Om han lider av depression så kanske det är det som gör att han beter sig såhär. Han bestämmer sig för att han itne ska gråta, att han inte ska sörja (iaf inte utagerande) för att han är orolig för vad som kan hända om han släpper lite på ventilen?
    JAG ser hellre att han släpper ventilen helt, även om det resulterar att han ligger i sängen en vecka i sträck! 
    Jag VET att han skulle må bättre av att släppa på ventilen och verkligen få ut allt!  
  • Hannah76
    Anonym (känslig) skrev 2010-10-29 11:51:39 följande:
    JAG ser hellre att han släpper ventilen helt, även om det resulterar att han ligger i sängen en vecka i sträck! 
    Jag VET att han skulle må bättre av att släppa på ventilen och verkligen få ut allt!  
    Fast det är hans beslut, inte ditt.
  • Anonym (suck)

Sluta tyck synd om dig själv nu hörru Ts!

• Anonym (suck)
    Anonym (känslig) skrev 2010-10-29 11:51:39 följande:
    Allt handlar inte om dig du.
  • sextiotalist
    Anonym (känslig) skrev 2010-10-29 11:03:30 följande:
    Nej, men att säga att "jag kommer inte gråta" är ju så jävla dumt. Hur ska han kunna veta det. Det är som att han planerat att han inte ska gråta. Du vet ju heller inte vilken kontakt han haft med sin morfar. Och NEJ alla är inte som mig, men att gå och tro att det inte är jobbigt när någon dör är ju bara dumt.
    Tror du det är bra att hålla inne med sina känslor när man VET att någon gör det?
    Nej, det är inte bra. Inte för psyket. Tro mig, jag har testat.

Klart alla sörjer olika, det vet jag. Har haft ca 10 nära och kära som dött inom 6 år så jag vet att folk reagerar olika.

Hur kul är det tillexempel när man själv sitter och gråter och så hånar någon en för att man är ledsen? Är inte det känslolöst?  
    Jag kan säga det, jag har inte gråtit när någon i min närhet har dött, sådan är jag
  • Anonym (suck)

Själv blir jag mest irriterad och arg när min mamma sitter och gråter i telefonen nuförtiden. Inte för jag saknar känslor eller inte tycker synd om henne utan för att jag blir så frustrerad över situationen som pågått i 10 år eller nått. Hon gråter över äktenskapet men gör aldrig något åt det även om det skulle behövas.

• moogle här igen

Hej, faan, det har gåt fem års sedan du skrev....googlade bara..jag är en kille...jag känner likadant som du!, fast min tjej eller rättare sagt fru är likadan. Har sett henne gråta en gång!!! innan vårt förhållande.. 1993....efter det har hon inte visat någon negativ känsla! Tex...vi avlivade vår älskade katt för två veckor sedan...jag tog det jättesvårt och grät stundtals... manligt va? Men det skiter jag i...hon har inte visat ett enda skit! Börjar fundera om hon är mänsklig eller? Det bör tilläggas att vi har varit ihop sedan 1994 och har tre underbara barn, hus, fast arbete...bla..bla..bla...kramas vi så handlar det om sex...saknar någon att hålla om

Svar på tråden Min sambo saknar känslor!!!