Inlägg från: Anonym (känslig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känslig)

Min sambo saknar känslor!!!

Min sambos 75åriga farfar ligger för döden, han kommer mest troligt dö inom ett dygn.. Jag mår inte bra över detta och jag har haft många runt omkring mig som dött dom senaste 6 åren. Jag tycker detta är jättejobbigt. Jag hade tänkt ha en kompis över på middag ikväll men jag sa till min sambo att jag kanske inte orkar det om det skulle sluta dåligt med hans farfar inom kort och då säger han: Varför inte, det är ju som inte så att det är speciellt kul nu heller..
    Nej, det är det inte men det är fan en annan sak när någon dör, än när någon fortfarande lever. Han kommer bli sur på mig om jag gråter senare när hans farfar dör. Han har aldrig varit med om att någon dött förut. Men det har jag, jag vet hur det känns. Han har redan "planerat" och vet att han inte kommer kunna gråta när hans farfar dör. Hans mamma vekar vara likadan. Gråter aldrig. Det är inte bra i mina ögon! 
    Jag gråter jätteofta och då kommer min sambo och säger "vad gör du?!" och är sur. Då blir det ju inte bättre. Jag har börjat gråta i hemlighet istället. Han saknar helt känslor verkar det som. Förut var han inte så. Men nu. En kram kan vara det enda man behöver när man är ledsen och det har jag sagt, men det får jag inte...

Hur ska jag få honom att förstå att man inte ska hålla inne sina känslor? Hur ska jag få honom att förstå att man FÅR vara ledsen?!  

• Svar på tråden Min sambo saknar känslor!!!
  • Anonym (känslig)
    Anonym (suck) skrev 2010-10-29 10:59:11 följande:
    Alla är olika, alla reagerar och sörjer olika! Alla är inte som du.
    Nej, men att säga att "jag kommer inte gråta" är ju så jävla dumt. Hur ska han kunna veta det. Det är som att han planerat att han inte ska gråta. Du vet ju heller inte vilken kontakt han haft med sin morfar. Och NEJ alla är inte som mig, men att gå och tro att det inte är jobbigt när någon dör är ju bara dumt.
    Tror du det är bra att hålla inne med sina känslor när man VET att någon gör det?
    Nej, det är inte bra. Inte för psyket. Tro mig, jag har testat.

Klart alla sörjer olika, det vet jag. Har haft ca 10 nära och kära som dött inom 6 år så jag vet att folk reagerar olika.

Hur kul är det tillexempel när man själv sitter och gråter och så hånar någon en för att man är ledsen? Är inte det känslolöst?  
  • Anonym (känslig)
    Okej, fel av mig att uttrycka mig så då. tar tillbaka det. Men är man inte känslokall om man blir sur på någon annan som gråter? om man hånar den personen? 

Ursäkta mig så jävla mycket! Jag vet inte vars jag ska ta vägen just nu... jag orkar inte med att alla omkring mig dör..

på 6 år har jag haft:

Tre självmord.
    Fyra döda i cancer.
    En bilolycka (han dog)
    En naturlig död.
    Och nu en som snart dör.

+ en som har en hjärntumör där vi inte vet hur läget  är...

• Anonym (känslig)

Jag förstår att alla inte GRÅTER. Men att man redan i förväg säger "inte kommer jag gråta när farfar dör.." jag vet inte.. men det kan han ju inte säga innan han dött tycker jag. För vem vet, han kanske gråter. Jag VET att han kan gråta för jag har sett han göra det. Men han har liksom stängt av. Jag vet inte. Han är likgiltig. Kanske hans sätt att sörja och visa sina känslor. Dock så har han byggt upp så mycket inombords de senaste åren så jag vet att han inte mår bra av att bete sig som han gör. Vi har varit hos en läkare och pratat om hans psykiska tillstånd och han lider av depression.... Hoppas bara han inte stryker ett sträck över att hans farfar dör utan att han verkligen tar sig tid att sörja.
    Han kommer dock bli sur på mig om jag blir ledsen om jag gråter när hans farfar dör. "Det är ju MIN farfar som dött och inte din" kommer jag nog få höra.  Så jag kan ställa in mig på att jag får gråta när han somnat istället om det skulle vara så... 

• Anonym (känslig)
    Hannah76 skrev 2010-10-29 11:48:59 följande:
    Om han lider av depression så kanske det är det som gör att han beter sig såhär. Han bestämmer sig för att han itne ska gråta, att han inte ska sörja (iaf inte utagerande) för att han är orolig för vad som kan hända om han släpper lite på ventilen?
    JAG ser hellre att han släpper ventilen helt, även om det resulterar att han ligger i sängen en vecka i sträck! 
    Jag VET att han skulle må bättre av att släppa på ventilen och verkligen få ut allt!  
Svar på tråden Min sambo saknar känslor!!!