• Anonym (känslig)

Min sambo saknar känslor!!!

Min sambos 75åriga farfar ligger för döden, han kommer mest troligt dö inom ett dygn.. Jag mår inte bra över detta och jag har haft många runt omkring mig som dött dom senaste 6 åren. Jag tycker detta är jättejobbigt. Jag hade tänkt ha en kompis över på middag ikväll men jag sa till min sambo att jag kanske inte orkar det om det skulle sluta dåligt med hans farfar inom kort och då säger han: Varför inte, det är ju som inte så att det är speciellt kul nu heller..
    Nej, det är det inte men det är fan en annan sak när någon dör, än när någon fortfarande lever. Han kommer bli sur på mig om jag gråter senare när hans farfar dör. Han har aldrig varit med om att någon dött förut. Men det har jag, jag vet hur det känns. Han har redan "planerat" och vet att han inte kommer kunna gråta när hans farfar dör. Hans mamma vekar vara likadan. Gråter aldrig. Det är inte bra i mina ögon! 
    Jag gråter jätteofta och då kommer min sambo och säger "vad gör du?!" och är sur. Då blir det ju inte bättre. Jag har börjat gråta i hemlighet istället. Han saknar helt känslor verkar det som. Förut var han inte så. Men nu. En kram kan vara det enda man behöver när man är ledsen och det har jag sagt, men det får jag inte...

Hur ska jag få honom att förstå att man inte ska hålla inne sina känslor? Hur ska jag få honom att förstå att man FÅR vara ledsen?!  

• Svar på tråden Min sambo saknar känslor!!!
  • Anonym (suck)

Alla är olika, alla reagerar och sörjer olika! Alla är inte som du.

• Anonym (känslig)
    Anonym (suck) skrev 2010-10-29 10:59:11 följande:
    Alla är olika, alla reagerar och sörjer olika! Alla är inte som du.
    Nej, men att säga att "jag kommer inte gråta" är ju så jävla dumt. Hur ska han kunna veta det. Det är som att han planerat att han inte ska gråta. Du vet ju heller inte vilken kontakt han haft med sin morfar. Och NEJ alla är inte som mig, men att gå och tro att det inte är jobbigt när någon dör är ju bara dumt.
    Tror du det är bra att hålla inne med sina känslor när man VET att någon gör det?
    Nej, det är inte bra. Inte för psyket. Tro mig, jag har testat.

Klart alla sörjer olika, det vet jag. Har haft ca 10 nära och kära som dött inom 6 år så jag vet att folk reagerar olika.

Hur kul är det tillexempel när man själv sitter och gråter och så hånar någon en för att man är ledsen? Är inte det känslolöst?  
  • Anonym
    Anonym (känslig) skrev 2010-10-29 11:03:30 följande:
    Nej, men att säga att "jag kommer inte gråta" är ju så jävla dumt. Hur ska han kunna veta det. Det är som att han planerat att han inte ska gråta. Du vet ju heller inte vilken kontakt han haft med sin morfar. Och NEJ alla är inte som mig, men att gå och tro att det inte är jobbigt när någon dör är ju bara dumt.
    Tror du det är bra att hålla inne med sina känslor när man VET att någon gör det?
    Nej, det är inte bra. Inte för psyket. Tro mig, jag har testat.

Klart alla sörjer olika, det vet jag. Har haft ca 10 nära och kära som dött inom 6 år så jag vet att folk reagerar olika.

Hur kul är det tillexempel när man själv sitter och gråter och så hånar någon en för att man är ledsen? Är inte det känslolöst?  
    Han kanske har fått en sån uppfostran.

Jag säger inte att det är rätt eller bra men det kan vara så.

Jag tycker DU är känslokall som inte försöker sätta dig in i hur han mår och försöker förstå att han kanske döljer eller sörjer på ett annat sätt.
  • KlasKristian

Jaha, så gråt = känslor. Ingen gråt = inga känslor. Då vet jag.

• Anonym (suck)
    KlasKristian skrev 2010-10-29 11:07:11 följande:

• Hannah76

Fast man är ju på olika sätt..?
    Varför vill du att han ska ändra sig?
    Skulle du sluta gråta för hans skull?

• Anonym

Han ska få sörja hur han vill när den dagen kommer, men det är inte okej att bli sur för någon gråter och är ledsen. 
    Det låter som han inte har en sund uppfattning kring sorg.

KlasKristian skrev 2010-10-29 11:07:11 följande:

Nej man behöver inte gråta för att ha känslor, men hur man uttrycker sej! 
  • Anonym (känslig)
    Okej, fel av mig att uttrycka mig så då. tar tillbaka det. Men är man inte känslokall om man blir sur på någon annan som gråter? om man hånar den personen? 

Ursäkta mig så jävla mycket! Jag vet inte vars jag ska ta vägen just nu... jag orkar inte med att alla omkring mig dör..

på 6 år har jag haft:

Tre självmord.
    Fyra döda i cancer.
    En bilolycka (han dog)
    En naturlig död.
    Och nu en som snart dör.

+ en som har en hjärntumör där vi inte vet hur läget  är...

• Anonym (suck)

Jag förstår du mår dåligt ts men du måste förstå att alla är olika och han kanske tycker det är jobbigt när någon gråter för att han inte vet hur han ska b ete sig, därför reagerar han så. Men du har ju redan dömt han så.....

• Hannah76
    Anonym (känslig) skrev 2010-10-29 11:26:08 följande:
    Okej, fel av mig att uttrycka mig så då. tar tillbaka det. Men är man inte känslokall om man blir sur på någon annan som gråter? om man hånar den personen? 

Ursäkta mig så jävla mycket! Jag vet inte vars jag ska ta vägen just nu... jag orkar inte med att alla omkring mig dör..

på 6 år har jag haft:

Tre självmord.
    Fyra döda i cancer.
    En bilolycka (han dog)
    En naturlig död.
    Och nu en som snart dör.

+ en som har en hjärntumör där vi inte vet hur läget  är...

Nej det är inte känslokallt, det är hans sätt att hålla det ifrån sig.

Du har självklart haft det jobbigt, och det har såklart även påverkat din partner. Men man visar känslor på olika sätt och tar hand om dem på olika sätt. Vissa skjuter det helt ifrån sig, och vissa gräver ner sig totalt. Och så alla mitt emellen.
Svar på tråden Min sambo saknar känslor!!!